A sikeres beilleszkedés mind a munkaadó, mind a munkavállaló érdeke: a cég pénzt, időt és energiát fektetett a legalkalmasabb munkatárs felkutatásába. A jelölt pedig átvergődte magát több interjúkörön, nyilván nem azért, hogy még a próbaidő előtt távoznia kelljen a cégtől.
A tapasztalatok szerint az első néhány hét viselkedése meghatározza céges karrierünket. Érdemes tisztázni néhány alapelvet és betartani néhány alapszabályt. "A munkahely célja a hatékony munkavégzés, a közösen kitűzött célok megvalósítása. Nem azért jöttünk, hogy itt szerezzünk szerelmeket, bizalmasokat, barátokat. A cél, hogy korrekt, kollegiális viszony jöjjön létre - azokkal is, akikkel a magánszféránkban nem okvetlenül terveznénk közös programokat"- mondja Pálfay Erzsébet karrier-tanácsadó.
A munkahelyen az első időszakban a "csendes szemlélődő" szerepe ajánlott. "Figyeljünk, hagyjuk, hogy bontakozzanak ki és mutatkozzanak meg a körülöttünk élők karakterei. Tanulságos tapasztalatokban lesz részünk és megtudhatjuk, kihez mi a kulcs, miként találhatjuk meg vele a közös hangot."
Alkalmazkodnunk kell a szokásokhoz
Egy újoncnak maximális rugalmasságot kell mutatnia. A csapatépítő tréningeket is rendszeresen tartó munkapszichológusnak, Szirmay Ágnesnek több munkahelyi csapat is panaszkodott alkalmazkodni képtelen kollégákra a közelmúltban. Egy nagyobb cég munkahelyi csapatánál az új kolléganő tette próbára a többiek idegeit. "Rendszeresen köszönés nélkül érkezett és távozott. Emellett a feladatok, a céges szokások sem túlzottan érdekelték, miközben negatív hozzáállásával sajnálatosan a csapatszellemet is bomlasztotta. A hölgy hamarosan önként távozott a cégtől."
Egy másik esetben a nemrég érkezett, diplomás szakember viselkedését kifogásolták a kollégák. Állításuk szerint a férfi félvállról vette a feladatait. "Látványosan nem érdekelte a munka, folyton felállt az asztaltól, minden folyamatot kritizált, miközben állandóan a kollégáinak kellett kijavítania a félresikerült feladatokat. A pohár akkor telt be, amikor ráadásként rosszindulatú pletykákat kezdett terjeszteni néhány kollégáról. Végül ő is távozott a cégtől" - említi az elrettentő példákat a szakember.
Parfümfelhő és izzadságszag: mindkettő káros
Bármilyen meglepő, a számos karriercikk és témába vágó jó tanács ellenére sokaknál a higiéniai követelmények be nem tartása, a jól ápoltság hiánya is feszültségeket generálhat. A mindent átható parfümfelhő sem tanácsos új dolgozóként, akárcsak az ellenkező véglet, az ápolatlanság. "Egy egyterű irodába, építészek közé érkezett új kolléganő. Sajnos olyan intenzív izzadtságszagot árasztott, hogy az egész iroda szenvedett tőle. "
Legyünk tekintettel a kollégák érzékenységére
Persze korántsem mindig az új munkatárs "készülékében" kell keresni a hibát. Ideális esetben mindkét fél törekszik a korrekt magatartásra, de még így is bőven van hibalehetőség, ha nem elég körültekintő az új kolléga. Bármilyen otthonosan is kezdi például érezni magát új munkahelyén - ha csak nem bevett gyakorlat a cégnél - ne pakolja rögtön tele az íróasztalát személyes tárgyakkal, családi fotókkal. Nem tudhatjuk ugyanis, ki dolgozik a szomszédos asztalnál. "Egy pillanat alatt rendkívül kellemetlenné válhat a helyzet, ha a többgyermekes, a gyermekek képét állandóan az íróasztalon tartó, velük rendszeresen előhozakodó új munkatárs rendszeresen olyan kolléganőjének dicsekszik, aki 10 éve jár meddőségi kezelésekre, eredménytelenül. Hasonló a helyzet, ha az évek óta boldog párkapcsolatban élő új kolléga minden alkalmat megragad ennek hangsúlyozására olyan munkakörnyezetben, ahol a kollégák zöme jelenleg egyedülálló vagy válófélben van"- sorolja a buktatókat Pálfay Erzsébet.
Ne nyissuk ki magánéletünket az irodában
A kommunikációnak emellett több buktatója is lehet: a mindig csendes, visszahúzódó új munkatárs félszegnek, kevéssé életrevalónak tűnhet - viszont könnyen bajba kerülhetnek azok is, akik minden kártyájukat kiterítik, nagyhangúak és parttalanul ontják magukról a legbizalmasabb természetű információkat. Ezért bármennyire is érdeklődnek életünk részletei felől újdonsült kollégáink, legyünk együttműködők, barátságosak, de ne adjuk ki magunkat meggondolatlanul. Ráadásul nem kizárt, hogy csak egy vagy néhány taktikázó kolléga öncélú "adatgyűjtési akciójáról" van szó. Éljünk a gyanúperrel akkor is, ha önként jelentkező mentor túlságosan bizalmaskodik, indokolatlanul segítőkésznek tűnik. Lehet, hogy csupán egy magányos ember elkeseredett barátkozási kísérletéről vagy az irodai "pletykafészek" információgyűjtő hadjáratáról van szó. (Természetesen más a helyzet, ha a cég által hivatalosan kijelölt, beilleszkedést segítő mentorral kell együttműködni.)
Óvatosan a kollégák bírálatával
Újként az is előfordulhat, hogy provokatív eszközökkel próbálnak állásfoglalásra késztetni egy-két kollégával kapcsolatban. A kezdeti időszakban ezért inkább tartsuk magunkban a véleményt, inkább kitérő válaszokkal és mosollyal reagáljunk.
Fontos tere az irodai közösségi életnek a kijelölt dohányzóhely. Tanácsos ezt akkor is látogatni, ha éppen nem dohányzunk, csak levegőzni mennénk. Ugyancsak kiemelt hely az étkező, így a kollégákkal való együtt ebédelés segítheti integrálódásunkat. Ráadásul olyan információk birtokába juthatunk, amihez az íróasztalnál ülve valószínűleg nem.
Tíz dolog, ami ellenszenvessé tehet a munkahelyen
Távozás és érkezés köszönés nélkül
Tudálékosság - újító elképzelések emlegetése az előző munkahelyről
Monológok a saját igényekről
Többször ugyanannak a problémának, munkafolyamatnak a megkérdezése
Néhány perces késés, hosszú ebédszünet, percre pontos távozás
Hosszúra nyúló privát telefonok - főleg egyterű irodában
Engedély nélküli irodahasználat - privát célú fax, nyomtatás, fénymásolás, telefonálás
Már a második munkanapon a szabadság tervezése
Parfümfelhő vagy izzadtságszag
Viccelődés a munkahelyről és a munkáról
Takács Gabriella