A közeljövőben tervezett, 20-22 oktatási intézményt érintő középiskola-összevonások miatt több száz pedagógus kényszerülhet pályamódosításra, eddigi szakterülete újragondolására. Ám a szakemberek úgy látják: nem reménytelen a helyzet, ha képesek felzárkózni a versenyszféra elvárásaihoz.
Nyelvet, informatikát oktatók előnyben
Katona Izabella, a Human Matrix személyzeti tanácsadó cég ügyvezető igazgatója úgy látja: a nyelvet, informatikát, reáltárgyakat oktatóknak zökkenőmentesebb lesz a váltás, mint a semmilyen idegen nyelven nem kommunikáló, humán - például magyar, földrajz, történelem - szakos tanároknak. "A jelenlegi munkaerőkínálat 70 százalékát a hazai kis-és középvállalkozások szívják fel: ám ezek mérete, a rendelkezésre álló anyagi keretek miatt csak keveseknek tudnak munkahelyet biztosítani. A tömeges elhelyezkedés lehetőségét csak a multik garantálják: ám ezeknél nyelvtudás hiányában próbálkozni sem érdemes" - teszi hozzá.
A nyelvtanároktól is mást követel
Az sem mellékes szempont, milyen szinten beszélik a nyelvtanárok a korábban csak az iskola falai között oktatott idegen nyelveket. "A középiskolai nyelvoktatás és az üzleti kommunikáció teljesen eltérő attitűdöt igényel: míg előbbiben az alapszókincs, a nyelvtani szerkezetek, utóbbiban az érvelés, a tárgyalás, a gyors helyzetkezelés és a beszédcentrikusság játsszák a főszerepet. A katedráról versenyszférába átigazoló pedagógusoknak ezért nem árt felfrissíteni, a céges világ követelményeihez igazítani tudásszintjüket", jegyzi meg a személyzeti szakember.
Nyelvtudással lehetőségek HR-ben és logisztikai vonalon
A nyelvtanároknak, vagy az idegen nyelvet /nyelveket beszélőknek kis szerencsével járható út lehet a személyügyi pozíciók megpályázása, de a logisztika, az ügyfélszolgálat területén is vannak lehetőségeik. A nyelvi diplomák palettáján egyébként továbbra is az angol szak és az unióban beszélt nyelvek valamelyike - például a német és a francia a munkáltatók favoritjai.
A "számtech" tanárból rendszergazda lehet
"A technikatanárok számára a termelés különböző területein nyílhat meg az út, míg a korábban informatikát oktatók - szükség esetén megfelelő szakmai továbbképzések, vagy a majdani munkáltató biztosította céges tréningek segítségével rendszergazdaként építhetik tovább karrierjüket."
Ügyfélszolgálat: intellektuális szempontból nem vonzó
Béres Gábor, a Human Consulting vezető tanácsadója ugyancsak úgy látja: a harmincas éveik elején járó, magas szintű idegennyelv-tudás birtokában lévő pedagógusok igen jó esélyekkel indulhatnak az újra elhelyezkedők mezőnyében: már csak a versenyszférában támasztott követelményekkel - az eredményorientáltsággal, az új ismeretekre való nyitottsággal - kell megbarátkozniuk. Számukra a HR világában is új utak nyílhatnak. A call-centerek, telefonos ügyfélszolgálatos pozíciói a tanári diplomával rendelkezők számára is elérhetőek. Ám a szakember attól tart: a fenti álláslehetőségek kevés intellektuális kihívást tartogathatnak a pedagógusoknak - ezeket a többség inkább egzisztenciális megfontolásból választaná.
Értékesítés: nehéz az átállás a jutalékos fizetésre
Gyakran felmerül a tanár végzettségűek pályamódosítási alternatívájaként az értékesítés. Sokan úgy látják: az emberi kapcsolattartásban szerzett rutinnal, edzett stressztűrő képességgel, jó kommunikációs készséggel kézenfekvő lehet a sales területére váltani. Ám a válasz nem ennyire egyértelmű. "A számos helyen kizárólag jutalékos rendszerben, vagy csekély alapfizetéssel, vállalkozóként végzendő munka kényszere rosszul érintheti a váltásra kényszerülőket" - teszi hozzá Katona Izabella.
Takács Gabriella