Az álláskeresők bármikor számíthatnak arra: megcsörren a telefonjuk, a vonal másik végén pedig leendő munkáltatójuk vagy épp egy fejvadász jelentkezik be - számos kérdést feltéve a jelöltnek. Sokan félvállról veszik ezt a beszélgetést, pedig sok múlhat rajta.
"A hívás során tájékozódunk a jelölt fizetési igényéről, részletesen bemutatjuk számára a szóban forgó állást és a céget, pontosítjuk, kiegészítjük az önéletrajzában leírtakat, és felmérjük kommunikációs készségeit" - sorolta Pethő Anikó, az Aarenson Consulting Személyzeti Tanácsadó Kft. Vezető tanácsadója.
Először bemutatják a céget és a pozíciót
"Az interjú a vállalat és a pozíció bemutatásával kezdődik. Meglepő, de tény: a jelöltek 30-40 százaléka számára ezután véget is vet az interjúnak. Ennek oka, hogy a pályázók többsége anélkül küldi át önéletrajzát, hogy végigolvasná a hirdetést. Mikor pedig megtudják, hogy pontosan miről is van szó - például azt, hogy az adott cég nem budapesti székhelyű -, visszakoznak" - mondta el Pethő Anikó.
Utána pontosítják a cv-ben leírtakat
"Amennyiben a cég felkeltette az illető szakmai érdeklődését, a következő lépésben az önéletrajzában leírtak pontosítására kerítünk sor. Meglepően sok cv még mindig pontatlan vagy hiányos. Nem szerepel benne például a nyelvtudás szintje, vagy a végzettség rovatban csak ennyi van feltüntetve: folyamatban" - tájékoztatott Ruha Anikó, a Kelly Services üzletágvezetője.
Az asszisztenseknek, ügyfélszolgálatosoknak döntő lehet
"A pontosítások mellett a jelölt fizetési igényének nagyságrendjéről is tájékozódunk. A telefonos interjún kapunk először képet - ha nem is teljeset - a pályázó kommunikációs készségéről. Különösen nagy hangsúlyt kap ez a beszélgetés minden olyan pozíció esetében, ahol a későbbiekben döntő fontosságú az, hogy az illető mennyire tud telefonon eredményesen kommunikálni. Ha ők ezen a szűrőn nem jól teljesítenek, az állás elnyerésére sem lesz sok esélyük. A tanácsadók, munkáltatók ugyanis a rosszul sikerült beszélgetésből arra következtetnek: a jelölt a mindennapi munka során sem fog boldogulni a bejövő hívásokkal" - véli Horváth Attila, a Majer and Field consulting ügyvezetője.
Gyakorolni kell
A tét nagy. Hogyan lehet készülni a megmérettetésre? "A leghatékonyabban gyakorlással. Tanácsos többször eljátszani a párunkkal vagy egy barátunkkal a beszélgetést. Így a valódi híváskor ahelyett, hogy megdermednénk, könnyedén válaszolunk majd a kérdésekre" - állítja Ruha Anikó.
Teremtsünk nyugodt körülményeket
Az interjú pozitív kimenetele azonban nemcsak ezen múlik. "Igazán sikeres akkor lesz, ha nyugodt körülmények között zajlik. Épp ezért, ha a tanácsadó rosszkor hív, mindenképp tegyük át az interjút egy olyan időpontra, amikor bizonyosan semmilyen zaj vagy egyéb tényező nem fogja megzavarni a beszélgetést" - tanácsolja Horváth Attila.
Csak ez alapján nem vesznek fel senkit
A tanácsadók elmondták: bár a telefonos interjún valóban sok múlhat, ugyanakkor az is igaz, hogy nem találkoztak még olyan munkáltatóval, aki kizárólag a beszélgetés alapján döntött volna egy pályázó felvétele mellett.
Tippek a készülésre
- Csak akkor válaszoljunk érdemben, ha nyugalmas helyen vagyunk és ráérünk. Ha rosszkor hívnak, kérjünk későbbi időpontot vagy mi hívjuk vissza a fejvadászt
- Gyakoroljuk otthon a telefonos műfajt. Beszéljünk az élő élethelyzetnél lassabban, érthetően.
- Legyen a fejünkben minden megpályázott pozíció. Kellemetlen, ha nem tudjuk, miről van szó.
- Készüljünk arra a kérdésre, miért pályáztunk az állásra.
Oroszi Babett