Minden jel arra utal: a tömeges létszámleépítések alaposan átformálhatják az állásra pályázók hozzáállását, érvényesülési technikáit. Egyre többen folyamodnak ugyanis szokatlan, kreatív vagy meghökkentő ötletekhez a toborzó cégek, a fejvadászok figyelmének felkeltése céljából.
Álláskeresés szendvicsemberként: sikerrel!
Miután az Egyesült Államokban tavaly ősszel kirobbanó gazdasági világválság valóságos elbocsátási lavinát indított el, hamarosan megjelentek a piacon a szokatlan módszereket bevető álláskeresők. Egy korábban hónapokig eredménytelenül állást kereső befektetési bankár például legszebb öltönyében, szendvicsembernek öltözve vonult utcára, nyakába akasztott táblán hirdetve álláskeresési szándékát. A férfit rendhagyó akcióját követően egyből felkapta a média: így mindössze 3 nap alatt talált állást, miközben "A gazdasági válság arcának " is kikiáltották.
Hasonlóan ötletes önreklámhoz folyamodott egy munkanélküli ingatlanügynök is: elindított www.buyaninterview.com honlapját, ahol pénzt ajánlott az érdeklődőknek, ha állásinterjúra hívják. Az ötlet szokatlansága ellenére is meghozta gyümölcsét: a férfi hamarosan állásajánlatok özönéből szemezgethetett.
Sok az átgondolatlanul pályázó
A válság sok magyar álláskeresőt késztetett szokatlan pályázási technikákra. A jelentkezők alapállása is rengeteget változott. Korábban sem volt ritka, hogy egy-egy pozícióért 50-100 konkurens jelentkezővel kellett harcba szállni: ez azonban a piaci helyzet hatására fokozódhat. "A pályázók korábban főként a karrierépítést, az előrelépés lehetőségét helyezték előtérbe kapcsolatfelvételkor. Többnyire akkor küldték be az önéletrajzukat, ha egy új munkahelyen előnyösebb, kedvezőbb feltételeket szerettek volna, vagy magasabb fizetést kínáló pozícióra vágytak. Ám most a kényszer az úr "- indokolja a változásokat Hegymegi Orsolya, a Grafton Recruitment pénzügy-számvitel divíziójának vezetője. A szakember arról is beszámolt: napjában többen is tanácsot kérnek tőlük telefonon arról, érdemes-e most állást változtatni vagy egyelőre ne mozduljanak. Ugyancsak az utóbbi hetek-hónapok termése a szokásosnál több, átgondolatlanul elküldött önéletrajz. Egyre többen jelentkeznek "vak tyúk is talál szemet" alapon olyan állásokra, amelyekhez nincsen megfelelő végzettségük vagy szakmai tapasztalatuk. Ennek ellenére bíznak a sikerben, mert hátha...
"20 százalékkal olcsóbban kapható vagyok"
Hegymegi szerint az új helyzetben a pályázók sokkal proaktívabbak és merészebbek, meghökkentő jelentkezőkből sincs hiány. Egy férfi nemrégiben például áruházláncokhoz hasonlóan, akciósan hirdette munkaerejét: ő pályázatában azt ajánlotta, a válság miatt akár 20-25 százalékkal olcsóbban is vállal állást. Volt jelentkező, aki ajándékcsomagot ígért annak a HR-esnek, aki őt választja majd a kiszemelt pozícióra. Más azonnal a tettek mezejére lépett. Miután meglátott egy számára szimpatikus könyvelői állást az interneten, minden előzetes CV, e-mail-küldés vagy telefonhívás nélkül betoppant az irodába és rögtön interjúidőpontot akart egyeztetni. Ami egyáltalán nem számít megszokottnak.
Közösségi portálokon is bejelentkeznek
De akadt pályázó, aki a közösségi portálokat segítségül hívva vadászott állás után. "Egy jelölt kedves, udvarias hangvételű üzenetben keresett meg tanácsadókat, fejvadászokat az iwiw-en hogy tudnak-e neki segíteni állást keresni. Az önmenedzselés ilyen formája eddig is működött, de főleg hagyományos csatornákon - leginkább telefonon, e-mailen keresztül"- tette hozzá.
Türelmetlenebbek az álláskeresők
A szakember azonban óva int az extrém pályázói módszerek-így például az akciós munkaerő, a leárazás-kapcsán. Nem mindig kiszámítható az ilyen manőverek hatása. Ugyancsak a pályázói proaktivitás felerősödéséről számolt be Széll Klára, az Euro-Conf Kft. ügyvezető igazgatója is. Mint tapasztalta: régebben a piacon keresettnek számító jelöltek megszokták a fejvadászoktól érkező, spontán megkereséseket és a gyors visszajelzéseket e-mailben küldött pályázataikra. Sokan csak mostanra döbbennek rá az önmenedzselés fontosságára. Így egyre kevesebben ülnek passzívan várva a "sült galambra". Sokkal többen menedzselik a pályázást és a CV elküldése után nem sokkal már érdeklődnek is a továbbiakkal kapcsolatban. "A szorongató piaci helyzet őket is rádöbbentette az önmarketing fontosságára"- jegyezte meg.
Takács Gabriella