Kismamából vállalkozó: hogy megy?

Vágólapra másolva!
Vida Ágnes pszichológus karrierútja jó példa arra, minként lehet szülés után az internet adta lehetőségeket megragadni és felépíteni magunkat szakértőként. Másfél év alatt vált munkanélküli édesanyából sikeres vállalkozóvá. Tanácsaadói blogjaival saját bevallása szerint havi 200 ezer - tehát napi 7 ezer - embert él el. Igaz, bevételre nem az internetes megjelenésből, hanem tréningekből és könyvekből tesz szert. Annyira kapósak tanácsai, hogy már két asszisztenst is fel kellett venni a teendők ellátására. Vállalkozásának felépítéséről és a gyakori buktatókról kérdeztük.
Vágólapra másolva!

+ Miként lesz egy, kisgyermekeivel épp gyesen lévő pszichológusból az internet adta lehetőségeket élelmesen kiaknázni tudó vállalkozónő?

- Tulajdonképpen az egész a gyermekeim születésével kezdődött. Akkortájt értelemszerűen a babával kapcsolatos teendők kötöttek le és foglalkoztattak. Ennek kapcsán rendszeresen megfordultam különböző kismamáknak szóló internetes fórumokon, véleményt nyilvánítottam, sőt tanácsokat is adtam több témakörben. Egy idő után már tömegével fordultak hozzám "Ági, te annyira tájékozott vagy ezekben a témákban, kérlek segíts!" kezdetű kérdésekkel. Ekkortájt jöttem rá, célszerűbb lenne tapasztalataimat inkább blog formájában közzétenni, mintsem minden anyukának egyesével visszaírni vagy fórumozni velük. A mára már havonta átlagosan 180 ezer látogatót vonzó kismamablog.hu oldalt annak idején ebből a megfontolásból indítottam.

+ Mivel produkálta ezt a látogatottságot?

- Két fő témaköröm eleinte a hozzátáplálás - a gyermekek anyatej utáni táplálásam illetve a babák - és persze velük együtt az édesanyák - nem alvásának kérdései voltak. Ezek a témák rengeteg fórumozó anyukát foglalkoztattak. Ebből a kettőből később könyv és e-book is született. Ráadásul most is tömegesen rendelnek belőle az interneten a külföldön - többek közt az Egyesült Királyságban, Izraelben de még Kanadában élő édesanyák is - akiknek idegenben nemigen akad szakszerű segítség a témában.
A témakörök bővülésével aztán a látogatók száma is tovább nőtt. Különösen nagy az érdeklődés a szüléssel kapcsolatos érzelmi folyamatokat érintő - szülés utáni depresszió, mit érez az édesanya a szülés előtt - után - közben és mi minden megy végbe benne - valamint a gyermeklélektannal kapcsolatos témákban. Ezekből itthon nem sok szakirodalom áll az érdeklődők rendelkezésére. A könyvpiacon többnyire évtizedekkel ezelőtt íródott, ma már kevéssé aktuális ismeretterjesztő kötetek érhetőek el, tele elavult hiedelmekkel, vélekedésekkel.

+ Másik blogja a gazdagmami.hu. Itt főként az internet segítségével építhető vállalkozás fortélyait ismerteti a maguknak önálló munkahelyet és jövedelemforrást teremteni kívánóknak.

- Ezt az ötletet szintén a fórumozó édesanyák és álláskeresési nehézségeik adták. Rengeteg anyuka jár ugyanis abban a cipőben, hogy örömmel tenne szert némi, a baba mellől, otthonról is megkereshető mellékjövedelemre. Csakhogy ez nem ilyen egyszerű. A netes fórumokon temérdek anyuka panaszkodott a legkülönfélébb, átverésgyanús vagy legalábbis számos csúsztatást tartalmazó lehetőségekre. Hamar kiderült, az esetek többségében otthonról végezhetőnek vagy adminisztratívnak feltüntetett munka gyakran MLM - hálózatépítést, üzletkötést vagy saját telefonon, saját költségen végezhető, bizonytalan pénzügyi sikerű telefonmarketinges munkákat takart.

Igaz, más üzletkötői munkák - például a biztosításkötés - valóban végezhetők kötetlen munkaidőben is. Mégsem kisgyermekes anyukáknak valók, hiszen rengeteg jövés-menéssel járnak - amit viszont nem tehetnek meg a baba miatt. A net ugyanakkor kézenfekvő megoldás lehet a pénzkeresésben. Szinte minden anyukának ott van az orra előtt - ráadásul alig akad olyan kismama aki ne vezetne valahol, valamilyen blogot, legalább néhány sornyi bejegyzéssel és a csemeték fényképével.

+ Útkeresőben lévő, kisgyermekes anyukaként sosem ült fel legalább próba-szerencse alapon gyanús álláshirdetéseknek?

- Ez szerencsére kimaradt. A barátok, ismerősök és az interneten fórumozók rossz tapasztalatai miatt már voltam annyira óvatos, hogy ne üljek fel ezeknek. Furcsa álláshirdetéseket azért én is sokat láttam és olvastam.

+ A gazdagmami.hu oldalon egészen konkrét vállalkozásötleteket is ad a regisztrálóknak. Nem tart attól hogy kijátssza az aduászokat és végül mások aratják le az Ön ötletei alapján a sikert és a dicsőséget?

- Egyáltalán nem tartok ettől: az oktatás lényege a tudás átadása. Csak egy példa: amikor a weboldalkészítést, az informatikát ajánlom mint lehetséges vállalkozási területet az interneten, ezzel igen széles kört szólítok meg. A webtervezők között ugyanis lesznek site-bulid-re, web design készítésre vagy épp PHP - programozásra specializálódók. Vagy amikor a kézműipart említem példaként, abba éppúgy beleférhet az üvegékszereit az internet segítségével ismertté tévő és forgalmazó édesanya, mint egy kreatív-hobbi oldalt vagy épp egy internetes varróiskolát üzemeltető. És még folytathatnám a sort. Természetesen azért nem osztom meg minden ötletemet a nagyközönséggel - az internetes marketingben sikerre vágyóknak úgyis rengeteg dolgot el kell majd sajátítaniuk.

+ Melyek a leggyakrabban előforduló tévhitek az internetes pénzkeresés kapcsán? Mi az igazság?

- Sokan képzelik, hogy vállalkozást csakis rengeteg pénzzel lehet indítani: ilyenkor általában valamilyen kisboltra vagy tanácsadó irodára gondolnak elsőként. Az interneten ez nem egészen így van. Egy diplomás, szellemi területhez kötődő szaktanácsadói munka marketing-tevékenységét már nagyon olcsón és hatékonyan meg lehet szervezni az interneten keresztül. Ehhez mindössze egy domain - névre, egy blogra vagy egy weboldalra és sok-sok önképzésre lesz szükség. Egy betéti társaságot most már 15 ezer forintból meg lehet alapítani - emellett a web-felület tárhelye sem kerül évente 3-4 ezer forintnál többe. Az önképzésre fordítandó költségek természetesen eltérőek lehetnek: a neten ingyenesen hozzáférhető anyagoktól kezdve a 15-20 ezer forintos oktatócsomagokon át az akár párszázezer forintért elérhető szakmai konferenciákig széles a skála. Emellett alaposan el kell mélyedni az internet-marketingben és megtalálni a módját, hogy minél több látogató - és persze lehetséges ügyfél találjon rá az oldalunkra.

Jellemző emellett a félelem az adóhivataltól is: sokak előtt az a rémkép lebeg, hogy a hivatal egyszer csak jön és az ötvenes évek diktatúrájához hasonlóan úgymond "lesöpri a padlást".

Természetesen a tervezett vállalkozás indítása előtt azért alaposan utána kell járni a kötelezettségeknek egy könyvelőnél, de az APEH ügyfélszolgálatán is ismertetik a legfontosabb tudnivalókat az érdeklődőkkel. De egy blogot vagy weboldalt már minden különösebb kötelezettség nélkül el lehet indítani. Célszerű akkor "átmenni" a vállalkozói tevékenységbe, amikor már ténylegesen látogatott az oldal és konkrétan érkeznek a bevételek - például nyilvánvalóak a hirdetők, vagy a partnerprogramok egy-egy web-áruházzal vagy internetes kereső-rendszerrel. Bár bevételeim teljes egészében a tanfolyamokból és a könyvekből vannak, az interneten vállalkozók tapasztalatai szerint napi 4-5 ezer egyedi látogató már elegendő lehet a hirdetők megnyeréséhez. Speciális érdeklődésű körű, kifejezetten az adott weboldalt célirányosan kereső célcsoport - például a kisgyermekeseket szívesen látó szállodákat kereső szülők - esetén akár 2-300 fő is elegendő ugyanehhez.

Gyakran a félelem tartja vissza az embereket a kilépéstől: sokan érvelnek azzal hogy az általuk elképzelt termék vagy szolgáltatás már létezik. Szerintem ez nem gond: egészen biztosan van tere annak, aki színvonalas dolgokkal jelenik meg a piacon.

+ Kik vágnak bele a legbátrabban internetes vállalkozásokba?

- Érdekes módon az édesanyák között két jellemző réteg van. Általában a magasan képzett, diplomás, 40. életévüket betöltött vagy ezt már túl is lépő, a fővárosban vagy nagyvárosban élő, többgyermekes anyukák a legbátrabbak. Ez valószínűleg tanult szakmájukkal, stabilabb informatikai háttér-tudásukkal és a gyermekeik iránt érzett gazdasági felelősségükkel függ össze. Továbbá azzal is magyarázható, hogy látják, a munkaerőpiacon nagyon leszűkült a mozgásterük. Erre válaszul persze lépniük kell valamit.
Ezzel szemben a vidéken élő vagy a kevésbé képzett réteg jobban tart ettől az egésztől: mindebbe persze belejátszhat az is, hogy ezek a térségek kevésbé ellátottak az internetes lefedettséggel.

+ Általában mennyi idő telik el az indulás és az első bevételek megérkezése között az internet segítségével vállalkozóknál?

- Nálam ez az időszak három hónapig tartott. Utána nem sokkal viszont annyi megrendelés érkezett, hogy hamarosan két fős ügyfélszolgálatot kellett létrehozni a teendők ellátására. Természetesen ők is a baba mellől dolgozó kismamák köréből kerültek ki.

+ Kedvcsinálóként és bíztatásként mit javasol az internetes vállalkozásukat most kezdő, bátor anyukáknak vagy más vállalkozó szelleműeknek?

- Tájékozódjanak, tanuljanak minél többet a témában. Például rengeteg, ingyenesen is elérhető anyag áll rendelkezésükre a világhálón. Azután bátran lépjenek. Ezen a területen gyakori veszély, hogy a vállalkozó szellemű személy lelkesen tanulja a fogásokat, de a gyakorlatban már nem meri kipróbálni a tudását csak ücsörög a "babérjain." Pedig lépni kell: az internetes marketing állandóan mozgásban lévő, dinamikusan fejlődő terület - aki kimarad, az lemarad.

Takács Gabriella

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!