Kiszámíthatatlanok és fárasztóak - jellemezte röviden munkaügyi utazásait Kiss Dániel, aki egy építőipari vállaltnál vesz részt egy hosszú távú projektben. "A megrendelő egy külföldi üzletember, mindig rajta múlik, hogy mikor és hova kell utazni. Többször előfordult már, hogy egyik napról a másikra döntött úgy, hogy másnap személyesen szeretne egyeztetni a projektről, amihez - mivel ő általában nagyon be van táblázva - természetesen nekünk kell alkalmazkodni és mindig oda utazni, ahol éppen ő van. A legtöbbször Prágába látogattunk el, de már előfordult olyan is, hogy Kínába rendelte magához az egyik kollégát" - mesélte a projektvezető. "Az első ilyen lehetőségnek nagyon örültem, de ma már néhány ilyen úttal a hátam mögött inkább terhesnek érzem ezeket. Mivel a megrendelő rendkívül elfoglalt, ezért ha szakít ránk egy-két napot, akkor ezt az időt szeretné a lehető leghatékonyabban kihasználni. Ennek megfelelően ilyenkor kora reggeltől késő estig, sokszor napi 13-14 órát dolgozni kell, amiért még a számunkra biztosított luxusétterem és szálloda sem tud kárpótolni." Kiss Dánielnek egyelőre családja nincs, de mivel tartós kapcsolatban él, szüksége van barátnője megértésére az utazások miatt. "Eddig nem volt ebből probléma otthon, főleg, hogy ezek az utazások általában nem nyúlnak hosszabbra pár napnál."
A világ legjobb állása?
Varga László nyomdamérnök a világ legkülönbözőbb pontjain tart oktatásokat egy pénzjegy és értékpapírdizájn tervező szoftver használatáról. Éppen indiai tartózkodása alatt értük utol. "Átlagosan három hét otthon töltött idő után utazok el újra két hétre valahova. Két éve vagyok ebben a pozícióban, azóta jártam már Ecuadorban, Argentínában, Brazíliában, Franciaországban, Ausztriában, Németországban, Kazahsztánban, Indonéziában, a Fülöp-szigeteken és most Indiában. A munkaidő teljesen változó: van, hogy 10-12 órát is dolgozni kell egy nap, de előfordul, hogy csak hatot. Hétvégén csak akkor van munka, ha az adott országban - például most itt Indiában - valamelyik hétvégi nap munkanapnak számít. A reggelit, a vacsorát és a szállást minden esetben vagy a kiküldő, vagy a fogadóvállalat állja, amely Ázsiában és Dél-Amerikában szinte mindig ötcsillagos szállodát jelent" - számolt be irigylésre méltó munkájáról a fiatalember, aki elmondása szerint utazásai alatt nem szűkölködik semmiben. "A fogadók mindig nagyon vendégszeretőek, amit egyrészről a pozíciómnak is köszönhetek. Az oktatások után és hétvégenként városnézéseket és más szórakoztató programokat szerveznek."
Hátrány a kiszámíthatatlanság
László munkájának egyik hátránya, hogy az utazások nem mindig kiszámíthatóak. "Van, hogy már két hónapra előre tudom, hogy el kell utaznom valahova, de van, hogy csak egy héttel korábban. Olyan is előfordult, hogy szóltak, hogy három óra múlva indul a repülő, de szerencsére ez utóbbi azért nem jellemző. Én ezt sem tartom negatívumnak, be lehet erre az életformára is rendezkedni, főleg, hogy az utazások most már sosem tartanak tovább két hétnél. Ezt egyébként a főnökséggel közösen döntöttük el azután, hogy egyszer kiküldtek egy hónapra és az már túlságosan fárasztónak éreztem. Ezen felül csak minimális beleszólásom van abba, hogy hova utazom, csak akkor küldenek mást helyettem, ha nagyon nem szeretnék valahova elmenni." A nyomdamérnök hozzátette, hogy a sok előny ellenére elveszett embereknek nem ajánlana az övéhez hasonló munkaköröket. "A kiküldetések remek alkalmat biztosítanak a kapcsolatépítésre, szakmailag rengeteget lehet tanulni. Ugyanakkor bármikor érhetnek váratlan szituációk, amiket - mivel teljesen egyedül utazom - a világ végén egyedül kell megoldanom."
László egyelőre még csak jegyben jár menyasszonyával, esküvőjüket augusztusra tűzték ki. Mint mondja, ha rajta múlik életformáján a házasság sem fog változtatni. "A menyasszonyom nehezen viseli, hogy ilyen sokat utazok, de ennek ellenére mellettem áll és támogat. A jövőben sem tervezem, hogy kevesebbet fogok utazni, ameddig csak tudom kihasználom a jelenlegi pozíciómmal járó utazási lehetőségeket."
Sokszor nehéz jelöltet találni
Varga László beszámolójával ellentétben az utazással járó pozíciókat nem mindig olyan könnyű betölteni. "Általában a sok és rendszeres utazással járó állások senior pozíciók, ahova már tapasztaltabb, kvalifikált munkaerőt keresnek. Ennek megfelelően a jelöltek nem a pályakezdő, vagy néhány év tapasztalattal rendelkező fiatalokból kerülnek ki, hanem a 30-35 év feletti korosztályból. Sokaknak pedig ilyenkor már általában családjuk vagy más egyéb kötöttségeik vannak, így nem szívesen vállalnak sok utazással járó munkakört. Persze vannak, akiknek felcsillan a szeme az utazási lehetőségek hallatán - fogalmaz Kelemen Orsolya, a Karrier Hungária Kft. személyzeti tanácsadója. "Ennél még nehezebb helyzetben vagyunk, ha hosszabb a kiküldetés, például fél-egy év, illetve ha az utazások a tengerentúlra is szólnak."
Dorofejev Tamara