Hallgatnia kell a vezetőnek az ergonómus tanácsaira

Vágólapra másolva!
Megelőzhető a hát- és derékfájás, az ínhüvelygyulladás és egyéb kellemetlen problémák, ha a munkáltató kellő figyelmet fordít az irodai eszközök beszerzésére. Nem kell mindent tudnia, elég, ha kikéri az optimális munkakörnyezet kialakítására szakosodott ergonómus tanácsát. A figyelmetlenség sok pénzbe is kerülhet: egészségkárosodás miatt Nyugat-Európában cégek milliókat fizetnek rokkantosított egykori alkalmazottaiknak.
Vágólapra másolva!

Az ergonómia - az emberi használatra tervezés tudománya-az elmúlt 10 évben jelent meg a céges világban. Nyugat Európában azonban régebben számolnak a jelentőségével. "Külföldön a nem megfelelő munkahelyi környezet miatt maradandó egészségkárosodást szenvedett dolgozók pert indítanak munkaadóik ellen és ezeket rendszerint meg is nyerik. Így nem meglepő: a cégek nagy gondot fordítanak a kérdésre. Magyarországon a már T-Com néven ismert, hajdani MATÁV call-centere adott elsőként megbízást megfelelő munkakörnyezet kialakítására. Egyre többen számolnak az ergonómia jelentőségével: ma már a cégek közel fele kikéri szakember tanácsát az irodák kialakítása előtt "- mondta el kérdésünkre Mischinger Gábor, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kara Ergonómiai Tanszékének laborvezető mérnöke, ergonómus.

Az íróasztal ideális magassága 72-74 cm

A szakértő arra is rámutatott: még az alacsonyabb veszélyfokozatú tevékenységeknél - például az irodai munkáknál is rengeteg tényezőre kell ügyelni. "A munkakörnyezetből adódó, önmagában apró kellemetlenségek összeadva megsokszorozódnak - ez pedig csökkenti a hatékonyságot, miközben a dolgozók is rosszul érzik magukat. Átlagosnak mondható irodai tevékenység esetén az íróasztal magassága 72-74 cm legyen! Amennyiben a tevékenység ennél nagyobb - például 80 cm magas- íróasztalt igényel, mindenképp szükség van lábtartóra is.

Állítható magasságú íróasztal és szék is legyen az irodában

A szabványok szerint az íróasztal magassága akkor a legmegfelelőbb, ha a munkavállalók függőleges felkar- és közel vízszintes alkartartással is kényelmesen tudnak rajta dolgozni. A rossz kiképzésű irodai székek nem csak kényelmetlenek - hosszú távon visszafordíthatatlan keringési elégtelenség kialakulásához is vezethetnek. Célszerű tehát a dolgozók testmagassága, egyéb jellemzői és igényei függvényében állítható székkel és más kiegészítőkkel (kartámasz, laptartó, stb.) felszerelni az irodákat."

Klaviatúra, megvilágítás, elhelyezkedés: rengeteget számítanak

"A gyakori gépeléssel járó munkakörök kimerüléshez, esetenként ízületi gyulladás kialakulásához vezethetnek. A klaviatúra kiválasztásánál így érdemes könnyen lenyomható, kezelhető billentyűzetet választani. Az íróasztalok elhelyezésén is sok múlik: huzatban, zajban, állandó jövés-menésben képtelenség jó teljesítményt nyújtani, és jobb, ha az asztalok mögött nincsen forgalmas közlekedő útvonal. A munkaasztal megfelelő megvilágítása ugyancsak elengedhetetlen: az irodában meglévő szórt fényre és helyi megvilágításra is szükség van. Amennyiben a világítás megfelelő, nem tükröződik semmi a monitoron.

Számítógéppel dolgozóknak óránként 10 perc szünet jár

A 4 óránál több számítógépes munkát végzőknek az 50/1999. EÜM. rendelet alapján mindemellett óránként 10 perc pihenő is jár. Az irodákban gyakori darázsfészek a klíma, a légkondicionáló készülékek működtetése. Lehetetlen mindenki igényeinek eleget tenni, a szakértők azonban megegyeznek abban: amennyiben a dolgozók 60-70 százalékának megfelelő a klíma, nem szükséges módosítani a beállításon..."

Ergonómiailag tökéletes munkahelyek: kevés ráfordítással is elérhetők

"Az ergonómus tanácsát sokan a drágaságtól való félelem miatt nem kérik ki. Ám a fenti szempontoknak megfelelő munkahelyek kialakítása nem túl költséges: 15-20 százalékkal növelheti a tervezett kiadásokat, de ebben az esetben minden követelménynek megfelelő munkahelyet kapunk. A dolgozók igényeinek megfelelően kialakított munkakörnyezetben a hatékonyság nő, míg a fluktuáció csökken. A művelet akkor járhat nem várt többletköltséggel, ha a munkáltató nem gondolkodott előre: ilyenkor a munkahelyet át kell alakítani az ergonómiai követelményeknek megfelelőre." Az emberhez méltó munkakörnyezet megteremtése azonban nem csak az ergonómián múlik: a jó kapcsolat a munkatársakkal, a megfelelő munkahelyi légkör, az erkölcsi és anyagi megbecsülés legalább ennyire fontos" - teszi hozzá a szakember.

Takács Gabriella

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!