A belvárosok autómentesítése régóta meghatározó téma a városfejlesztésben, a parkolóhelyek csökkenése egyre nagyobb kihívást jelent az autósok számára. Az innovatív megoldások egy nagyon érdekes példája az okosparkolás, melynek úttörője hazánkban a Smart Lynx Kft. A belvárosi parkolóhelyek digitalizálását 2019-ben kezdte a cég, és mára már több, mint 6000 utcai parkolóhely foglaltsága követhető nyomon a PARKER nevű alkalmazásukban.
„Több budapesti kerületben és Pécsett is nagy kiterjedésű belvárosi területet fed le a szolgáltatásunk. Ez nem csak számossága, de jellege miatt is európai léptékben számottevő projektnek számít” – nyilatkozza büszkén Csicseri Márta, a vállalat ügyvezetője.
A szabad helyre való gyors navigálás nem csak az autósok idegrendszerét kíméli, de a környezeti terhelés csökkentésében is jelentős szerepet játszik. Egy évben 185 tonnára tehető a Smart Lynx Kft. okosrendszerével megtakarított CO2 kibocsátás. De nem ül-e bátrabban autóba az, aki a parkolási nehézségek miatt egyébként nem tenné? „A felhasználói szokásokból azt látjuk, hogy döntően a helyi lakosok, vagy rendszeresen a belvárosban autózók hívják segítségül a díjmentesen letölthető PARKER-t. Ők nem a kényelmes szolgáltatás miatt ültek autóba, hanem itt laknak, vagy például árut szállítanak“ – nyugtat meg az ügyvezető.
Világos, hogy az autósok miért használják szívesen a szolgáltatást. A szélesebb körű elterjedés szempontjából a kulcskérdés azonban az, hogy miért éri meg az önkormányzatnak, hiszen ő finanszírozza a beruházást. „A válasz röviden: bevételnövelés – magyarázza az ügyvezető. – A köztereket az autóktól szép lassan visszahódítja magának a város, így viszont egyre értékesebb erőforrás a parkolóhely. Hatékonyan gazdálkodni csak adatok alapján lehet. Honnan tudnám, hova, mikor, mennyi rakodóhelyre van szükség, ha nem ismerem a használati szokásokat? Adatok nélkül csak nagyjából, tapasztalati alapon tudom meghatározni a parkolóőrök ellenőrzési útvonalát. Arról nem is beszélve, hogy a rendszer bevezetése már önmagában, a magasabb kihasználtság által szignifikánsan tudja növelni a parkolási bevételeket. Úgy számolunk, hogy legfeljebb 3 év alatt megtérül a befektetés. Ha egyre több önkormányzat ismeri fel az okosparkolásban rejlő lehetőséget, akkor abból minden érintett csak profitálhat."
(hirdetés)