|
Pedig a jövő évi felhozatal sem lesz gyenge. A Premier1 Grand Prix a spanyol, olasz, francia, angol és német labdarúgóligából három-három, a holland, belga, portugál bajnokságból és Dél-Amerikából két-két klubot célzott meg, megtoldva egy "beeső", talán kelet-európai, talán ázsiai egyesülettel. Az elképzelést tett követte, Sullivanék megfőzték már az angol Newcastle és Leeds, a holland Feyenoord, a belga Anderlecht, a spanyol Valencia, valamint a portugál Benfica vezetőit, s közel állnak a megegyezéshez az angol Manchester United és a skót Celtic képviselőivel. De felvették a kapcsolatot az olasz Juventus és az angol Chelsea döntéshozóival is. Mivel a futamokat pontosan ezen országok, jobbára a Forma-1-ből kirostált, nagy múltú pályáin rendezik, a széria a futball és az autóversenyzés rajongóit egyaránt a lelátókra csábíthatja. Nem is beszélve a két sportágban érdekelt támogatók, szponzorok kombinálásáról.
A július 14-én, tehát a koreai-japán futball-világbajnokság befejezése után rajtoló sorozathoz elsőként csatlakozó Leeds elnöke, Peter Ridsdale így indokolt: "Ez nagyon fontos lépcsőfok a 'Leeds United márkanév' felépítésében. Nagyratörő terveink között szerepel egy új stadion építése, a részvények tőzsdére bocsátása és olyan üzletpolitika, amely Európa első számú klubjává teszi a Leedset. Hogy ezt elérjük, ismeretlen útra merészkedtünk. De biztosak vagyunk benne, hogy az új sorozat egyesíti a világ két legnagyobb sportközönségét, s ez a széles befogadóalap eddig sohasem látott lehetőséget nyújt majd a klubnak, a szurkolóinknak, a szponzori partnereinknek."
Világos, a klubok mezeit, kulcstartóit, ajándéktárgyait kínáló úgynevezett merchandising új, a sorozatnak otthont adó ringeken garantált piacra lel. A szurkolók az eddigiektől eltérő élményforráshoz jutnak, a futballpálya kerítései közül kiszabaduló szponzorok pedig teljesen új reklámfelülethez, a televíziós közvetítési jogok eladása révén más címzetthez, célközönséghez - és több profithoz. Vagyis mindenki jól jár.
A nevét, szurkolótáborát, jelképének tekinthető színeit adó klub mellett jól jár a kocsiját vezető pilóta is. Az egyesületek, amelyek hároméves szerződést kötnek a Premier1 Grand Prix alapító tulajdonosával, a brit multimilliomos Colin Sullivannel, szezononként egymillió font tiszta nyereségre számíthatnak. A pilóta pedig akár 180 ezer fontot is kereshet egy-egy versenyhétvégén. Nem csoda, ha ekkora összeggel olyan sztárokat tudnak Sullivanék a sorozathoz csábítani, mint a Forma-1 1992-es világbajnoka, a brit Nigel Mansell és az 1996-os világelső Damon Hill.
A 48 éves Mansell és a 41 esztendős Hill csak szóban ígérkezett el, de szívesen vezetné kedvenc csapata, a Leeds autóját a BAR tesztpilótája, Darren Manning, akárcsak Johnny Herbert a Chelsea-ét. "Noha néhány mérföldre születtem a West Ham stadionjától, világ életemben a londoni Chelsea volt a kedvencem. Ha a Chelsea csatlakozik a sorozathoz és a klub is akar engem pilótájának, akkor nagyon is érdekelne a dolog. Az meg még inkább, ha Damon és Nigel ellen versenyezhetnék, teljesen egyforma autóval - így kiderülne, melyikünk a jobb, még ha ezzel náluk sikertelenebb Forma-1-es karrieremre utólag nem nyernék is igazolást" - magyarázta Herbert.
Sullivanék Mansell, Hill, Herbert, Manning és a szintén volt F-1-es pilóta, Mark Blundell mellett további húsz brit versenyzővel kezdtek puhatolódzó tárgyalást. Ahogy tárgyaltak az F-1-nek szállító nagy autókészítő cégekkel is. A Premier1 Grand Prix beindulását előkészítő csoport két éve dolgozik a svájci központban, s úgy tűnt, a márkák versenytárgyalását az olasz Dallara Automobili nyeri. Ám végül a brit Reynard Motorsport nyerte el a sok-sok dollármilliós megrendelést.
"A majdnem két éve futó tender során a legjobbat sikerült kiválasztanunk, örülünk, hogy a Reynard Motorsport, a világ egyik legsikeresebb konstruktőre került ki győztesen" - nyilatkozta Heinz Schurtenberger, a Premier1 Grand Prix ügyvezető igazgatója. "A Reynard Motorsport összesen ötven Premier1 versenyautót gyárt le, melyeknek tesztelése 2002 áprilisában kezdődik. Az autók teljesítménye megközelíti majd a Forma-1-esekét, de csak egyforma, slick (sima) gumikon gurulnak, kizárólag az aerodinamikai beállításokból és a pilóta ügyességéből lehet előnyre szert tenni. Kipörgésgátlóról, blokkolásgátlóról, az indulást szabályozó szoftverről szó sem lehet. Viszont a kocsik a legutolsó technológiai fejlesztésnek megfelelő elektronikus sebességváltóval, a FIA legfrissebb biztonsági megszorításaihoz igazodó védőfelszereléssel rendelkeznek majd.
Az angliai Brackleyben székelő Reynard Motorsport közel 25 éve az együléses gyorsasági versenyautók tervezésével, építésével foglalkozik, s a technológia egyik világviszonylatban is vezető cége. A Reynard Champs-autók 1994 óta dominálnak a tengerentúli Cart-szériában, zsinórban hét éven át nyerték a konstruktőrök trófeáját, olyan pilótákat vittek vb-címre, mint Jacques Villeneuve, Alessandro Zanardi. A Forma-1-be a BAR-istálló résztulajdonosaként kóstolt bele Adrian Reynard és tervezőcsapata, Japánban a Reynard Formula Nippon fogalom, ahogy az amerikai Le Mans-széria megbízhatósági bajnokságában a Reynard 01Q-LM sportautó. Adrian Reynard azt ígéri, hogy a brit Engine Developments gyártotta 4000-es, V alakban beszerelt tízhengeres Judd motorok 750 lóerős teljesítményre lesznek képesek - a legjobb Forma-1-es 3000-es, V10-es motorok 860 lovasak.
Az egyforma karosszériával, motorral, gumival futó autók 2002 júliusától tíz futamon rajtolnak, a futamok mindegyike két egyórás (vagy százmérföldes) versenyből áll majd, amelyeket húszperces szünet különít el. Az első verseny rajtpozícióját kvalifikáción döntik el, a második start sorrendjét már az első végeredménye határozza meg. A versenyek győztesei a tervek szerint 90-90 ezer fontot tehetnek zsebre. A szervezők remélik, a Premier1 Grand Prix igazi kihívást jelent a Forma-1-nek, amelyben a pilóták teljesítményét szinte teljes egészében determinálja autóik technikai színvonala.
"Nálunk az emberi tényező, a tudás határozza meg a sorrendet" - állítja Sullivan. "Csak a krém törhet a csúcsra. Mi tényleg ki tudjuk majd jelenteni, ha David Coulthard jobb versenyző, mint Rubens Barrichello."
Németh Andrea
Korábban: