|
A következő évben Williams megajándékozta Richardot egy Peugeot 205-össel, és benevezte a nemzeti 205 GTI bajnokságba, ahol az ifjú Burns élt is a lehetőséggel. Sorra nyerte a versenyeket, és itt alakította ki azt a megbízható stílust, ami később védjegyévé vált. Miután nem volt több megnyerhető Peugeot-futam a sorozatban, a kétszeres 205 GTI-bajnok Richard egy futam erejéig Williamset helyettesítette a Mintex nemzeti bajnokságban, egy N csoportos Subaru Legacy volánja mögött. Amikor Burns másodikként ért célba, Williams gálánsan felajánlotta, hogy pártfogoltja versenyezze végig a hátralévő futamokat. Mit volt mit tenni, a fiatalember hálából megnyerte a Mintex bajnokságot.
Ez a teljesítmény felkeltette a Subaru Prodrive szakembereinek figyelmét is, akik Alister McRaevel egyetemben Burns-t is meghívták iskolájukba. A csapat verhetetlennek bizonyult, káprázatos sikereket érve el Skóciában, Walesben és Angliában egyaránt, és Burns minden idők legfiatalabb brit ralibajnokaként fejezte be a '93-as szezont. Külföldön is megcsillantotta tudását, amikor a Thai-ralin másodikként ért célba.
Az 1994-es és '95-ös esztendő egyre több világbajnoki futamot magába foglalva, továbbra is a tapasztalatszerzést szolgálta, immáron az új Subaru Impreza volánja mögött. Sikereit látva a Mitsubishi Ralliart a világbajnok Tommi Mäkinen mellé leigazolta Burnst. Az Ázsia-bajnokság '96-os sorozatában másodikként végzett, és az 1997-es esztendőben annak ellenére, hogy második számú versenyzőként feladata Mäkinen támogatása volt, hetedik lett a pilóták világbajnokságán. Tapasztalata és a megbízhatósága végül meghozta gyümölcsét. A Mitsubishi az egész 1998-as világbajnoki évadra őt nevezte, s nem bánta meg, mert a Szafari-rali után a hazai Brit-ralinn is ő volt a leggyorsabb.
Egy évvel később, 1999-ben a tékozló fiú visszatért a Subaruhoz. A WRC '99 technológiája és Richard sokrétű tudása igencsak versenyképessé tette a csapatot. Az idény döcögősen indult, de később három második helyezése és a Görögországban, Ausztráliában és Angliában szerzett győzelmei meghozták számára eddigi legnagyobb diadalát, másodikként végzett a pilóták világbajnokságában.
Kétezerben négyszer - Kenya, Portugália, Argentína, Nagy Britannia - állhatott fel a dobogó tetejére, két ízben a második helyezésig vitte, de briliáns teljesítménye ellenére ismét "csak" a második helyig jutott a világbajnoki küzdelmekben.
Burns okkal mosolyog, feljutott a csúcsra |
A XXI. század végre meghozta a sikert az ekkor már 30 éves Burnsnek. "Harmadszorra nem hibázhatok!" - jelentette ki a 2001-es vb-sorozat utolsó versenyén, a Brit-ralin, s így is tett. Igaz, az előző három év gyakorlatát megszakítva nem nyerte meg a futamot, hanem harmadik lett, s végül pályafutása egyik leggyengébb teljesítményével zárta a szezont, mégis a mezőny kiegyensúlyozottságának köszönhetően az angol ralisport első világbajnoka lett.
Az Új-Zéland-ralin megszerzett egyetlen futamgyőzelme, és négy második helyezése mindössze 44 pontot hozott a konyhára, de ez is elég volt a három futamgyőzelmes, 42 pontos Colin McRae és a szintén három futamgyőzelmes, 41 pontos Tommi Mäkinen ellen.
Miután áthaladtak az utolsó időmérő ponton, elégedetten csapták össze tenyerüket navigátorával, Robert Reiddel. A Subaruval sikerült a csúcsra jutni, meglátjuk, mit hoz a jövő a Peugeot-val. Ugyanis jövőre talán minden idők legerősebb ralicsapata készülődik a francia gárdánál. Richard Burns (világbajnok, 2001), Marcus Grönholm (világbajnok, 2000), Harri Rovanperä és Gilles Panizzi négyesfogatának minden esélye megvan arra, hogy 2000 és 2001 után ismét a csúcsra juttassa az oroszlánokat, s Burns neve is ott díszelegjen majd az évkönyvekben. A különbség az, hogy már címvédőként.
Kovács Iván
Ajánlat:
A rali-világbajnokság végeredménye
Korábban:
Burns nyerte a rali-világbajnokságot