A december 6-i légiparádé (Budapest Sportaréna, 19 óra) már a negyedik alkalom lesz, hogy a magyar nagyérdemű ízelítőt kap a freestyle motocross legjavából, így a rutinosabbak már tudhatják, hogy ez sem az a "dőljünk hátra és tapsoljunk a végén" esemény lesz. Akárcsak a legtöbb extrémsport esetében, a freestyle motorozásnál sem a racionalitás és a józan ítélőképesség az elsődleges szempont, hanem az, hogy minél hajmeresztőbb és látványosabb trükköket mutassanak be a versenyzők, akiknek "csupán" a gravitáció és önnön bátorságuk szab határokat. Ez utóbbira szerencsére nem lehet panasz, hiszen egy olyan valakit, aki ideje jó részét a levegőben tölti egy motor társaságában, ráadásul mindezt úgy, hogy közben a legelképesztőbb pózokat mutatja be, rágalom lenne gyávának nevezni.
Szerencsére a sportág technikai feltétele viszonylag egyszerű, "mindössze" megfelelő méretű rámpák és egy szériaközeli crossmotor kell hozzá, no meg persze néhány - az önkontrollt még csak hírből sem ismerő - fiatal. A decemberi show esetében a rámpákról 30 ember, 60 teherautó és 2 munkagép fáradságos munkája gondoskodik, hogy a Sportarénába behordott több mint 1500 köbméter föld megfelelő formát öltsön. A megfelelő forma alatt, itt mintegy 4 méter magas rámpákat kell érteni, amelyekre érkeznek a motorosok. Az ugráshoz 2,6 és 2,9 méteres fémrámpákat használnak, amelyek segítségével mintegy 15 méter magasra repülnek a mutatványok bemutatásához.
|
|
Akik december hatodikán kilátogatnak a Sportarénába, az alábbi látványelemeket figyelhetik meg jó eséllyel:
Superman: Talán az egyik legnépszerűbb trükk, mikor is a versenyző csupán a kormányba kapaszkodva, egy síkban repül a motorral. Természetesen ennek a látványelemnek számtalan egyéb változatát is kifejlesztették: a kormány helyett az ülésbe csimpaszkodva is loboghat a versenyző a gépe után, ráadásul a rutinosabbak mindezt fél kézzel is bevállalják...
Bar Hop: Ez a gyakorlat némi hajlékonyságot is igényel, ugyanis a versenyző mindkét lábát kinyújtja előre a karjai között, a kormány fölött, egészen a sárhányó fölé, hibázás esetén jó eséllyel még tovább is...
Can-Can: Nagyon látványos ugrás, a versenyző átemeli egyik lábát az ülés fölött és mindkét lábát kinyújtja hátrafelé, teremészetesen mindeközben fogja a kormányt. Az előző ugrás némi módosítását CatNac-nek hívja a szakzsargon, ekkor az egész test a motor egyik oldalára kerül, azonban az már CaWalk-nak minősül, ha közben "jár" is.
Cordova: A versenyző felemeli mindkét lábát és felteszi a kormányra, a kezei közé. Közben hátrahajlítja testét és hátrafelé néz. Ha a lábait a kormányon hagyja a landoláskor, akkor az már Sterilizernek számít, ami a nevéből - és persze a látványból - kiindulva nem éppen szívmelengető mozdulatsor...
Fender Grab: A motoros előrehajol ugrás közben és megfogja a sárhányót.
Heel Clicker: A versenyző mindkét lábát előrenyújtja a kormány körül és összecsapja a sarkait a sárhányó fölött.
Lazy Boy: A versenyző "egyszerűen" hanyattfekszik a motoron, és csak a leérkezés előtti pillanatokban veszi fel az üzemszerű testtartást.
No Hander: A motoros mindkét kézzel elengedi a kormányt. Kicsit brutálisabb ennél a Nothing, mikor is a versenyző a kezeit és lábait szétdobva békésen szemléli, hogy száll alatta a paripa...
És végezetül a legveszélyesebb, de ugyanakkor az egyik legnagyobb ovációt kiváltó ugrás; a Backflip, vagyis a hátraszaltó, amely - nevének megfelelően - egy tökéletesen kivitelezett hátrabukfenc motorral együtt. A gyakorlat veszélyességét jelzi, hogy még a profi freestyle versenyzők közül is csak kevesen tudják megcsinálni.
A Sportaréna közönsége biztos, hogy részese lehet ennek a produkciónak, ugyanis a kanadai Jeff Fehr előre bejelentette, hogy végrehajtja. Szintén ide kapcsolódik, hogy a fellépők között szereplő Hujber Péter - az első magyarként - november közepén végrehajtotta a hátraszaltót egy 250 köbcentis motorral. Természetesen az ismertetett gyakorlatokon kívül még számtalan egyéb ugrásfajta létezik, ugyanis a versenyzők egyéni ízlésüknek és képességüknek megfelelően variálnak, illetve találnak ki új trükköket.
Jegyeket a Ticketpro irodáiban és helyszínen lehet vásárolni 3900 és 4900 forintos áron.