Jó szezont zárt a hazai motorpiac, hiszen az év első nyolc hónapjában közel 11 800 kétkerekű talált gazdára, ami mintegy 30 százalékos bővülésnek felel meg. Az eladási statisztikákat továbbra is a Suzuki vezeti 3028 motorral, második helyen a Yamaha áll 2148 darabbal, amit szépen megközelített a Honda 2011 darabos értékesítési eredményével. A legjobban fogyó európai márka az Aprilia volt; augusztus végéig 1424 darab motort adtak el, ami az összesített lista negyedik helyét jelenti.
Jakab Attila, a Magyar Suzuki Rt. motorkerékpár-értékesítéssel foglalkozó munkatársa kiemelkedőnek nevezte, hogy az általuk eladott motorok döntő többsége a 125 köbcenti feletti kategóriába esik. A legjobban a 650-es SV fogyott, de szép számmal vettek GS 500-ast, DRZ 400-ast és 600-as GSX R-t is.
A Kawasakinak csupán két éve van hivatalos importőre Magyarországon, ám ennek ellenére értékesítési növekedésük megelőzi a piaci átlagot: az év első nyolc hónapjában 381 Kawasaki talált gazdára, míg tavaly egész évben 254 darabot adtak el, így stabilan tartják 4. helyüket a 125 köbcenti feletti utcai motorok eladásában. A Kawasakinál idén a középkategóriás motorok voltak a legkelendőbbek, ezen belül is a Z750-es és az ER-5-ös volt a szezon slágere. Makranczi Zsolt, a márka marketingvezetője optimistán látja a jövőt is, szerinte a motorpiac fejlődése 2-3 évig még biztosan folytatódik, utána elképzelhető a növekedés csökkenése, esetleg stagnálás.
Hasonlóan vélekedik Hirtling Gábor, a Yamaha Hungária munkatársa is, aki szerint a piac várhatóan még hasonló ütemben emelkedik a következő esztendőkben. - Valószínűleg némi megtorpanás várható az év első hónapjaiban, de úgy gondolom, hogy a január elsejétől esedékes regisztrációs adó nem fogja megtörni a piaci emelkedést a következő évben - tette hozzá Hirtling. Idén egyébként az FZ6 / S;YZF-R1;YZF-R6; és a DRAG STAR modellek voltak a legkeresettebbek a márka palettáján.
A robogók piaca is nagymotoroknál tapasztalt ütemben fejlődik, a legnagyobb olasz márkákat (Gilera, Piaggio, Vespa) importáló Moto Italia augusztusig 777 darab motort adott el szemben az előző év hasonló időszakában értékesített 729 darabbal. - Az év első fele a terveknek megfelelően alakult, azonban a rossz idő miatt a július és az augusztus elmaradt a tervezettől, de bízunk a vénasszonyok nyarában, hogy az év hátralévő részében ismét javulnak az eladások, így behozzuk a két hónap lemaradását - tudtuk meg Berkes Leventétől, a cég kereskedelmi igazgatójától, aki hozzátette, hogy idén újabb nagy küzdelem alakult ki az egyre erősödő távol-keleti importőrök által behozott robogók miatt (3-5000 db), akik hihetetlen árakon kínálják európai modellek koppintásával készült kétkerekűiket. - Ez azt jelenti, hogy hiába nőnek eladásaink, mivel egyre több márka lép be a piacra, így a piaci részesedésünk csökken az 50 köbcentis kategóriában - tette hozzá.
Berkes bízik abban, hogy a következő években nem lankad a növekedés, szerinte az egészséges az lenne, ha legalább az újautó-eladások 15-20 százaléka körül állna meg az értékesítés, ami 30-40 ezer motort jelentene évente. Ennek feltétele azonban, hogy végre rendeződjön az 50 köbcentis robogók rendszámozása, melynek következtében a hitelezés és a biztosítás is egyszerűsödne, a hiteldíjmutatók pedig az autós THM-k közelébe kerülnének. Megszűnne az átláthatatlan adásvétel és a szürkeimport is, és kevesebb lenne az ilyen jellegű visszaélés - véli a Moto Italia kereskedelmi igazgatója.
Mákra | Idén januártól-augusztusig értékesített új mototorok mennyisége | Tavaly egész évben eladott mennyiség |
Suzuki | 3028 | 2585 |
Yamaha | 2148 | 2051 |
Honda | 2011 | 1603 |
Aprilia | 1424 | 1330 |
Piaggio | 778 | 813 |
CPI | 397 | - |
Kawasaki | 381 | 254 |
Daelim | 338 | - |
KTM | 307 | 339 |
Malaguti | 204 | 290 |
Forrás: Mille Motor Kft.