Egy különleges, mondjuk Armani márkájú öltönynél voltaképpen lényegtelen, hogy alacsony vagy magas emberre készült, minden méretben ugyanazt a kifogástalan minőséget élvezheti a vásárló. Hasonló módon működik ez az autósvilág prémiummárkáinál, például az Audi esetében is. Akár az A8 luxuscirkálót, akár a jelen tesztben szereplő A3 Sportback modellt vizsgáljuk, a gondosan válogatott anyagok, a precíz kidolgozás és a korszerű technika egyaránt sajátjuk.
Egyenletesen erős
Utóbbira jelen esetben kiváló példaként szolgál a közvetlen benzinbefecskendezést és a turbófeltöltést sorozatgyártásban elsőként kombináló kétliteres motor, amelyik pont az A3 ötajtós változatában debütált - mellesleg az Audi R8 versenyautó ilyen technikával tavaly zsinórban negyedik győzelmét szerezte Le Mans-ban.
A műszaki megoldással és a működési elvvel korábban már foglalkoztunk (AM2004/16., 24.), tehát ezúttal koncentráljunk a lényegre! A TFSI motor maximális, 280 Nm-es forgatónyomatéka éppen akkora, mint a korábbi S3 sportmodellé volt. Azonban ez most rendkívül széles fordulatszám-tartományban, 1800-tól egészen 5000-ig rendelkezésre áll.
Ingolstadtban hozzáértő kezek "tömték be" a turbólyukat, így az Audi tulajdonképpen akármelyik fokozatból, szinte bármilyen fordulatról ragyogóan húz. Városi forgalomban már 60 km/órás tempónál bátran kapcsolhatjuk a hatodikat, mert a kocsi innen is kényelmesen, erőlködés nélkül gyorsít.
Előzési rugalmasságáról sokat elmond, hogy negyedik fokozatban mindössze 5,4 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy hatvanról 120 km/órás sebességre ugorjon - ez 1,4 szekundummal jobb az előző A3 1.8T eredményénél. Papíron a százas sprint is legalább ilyen meggyőző. Csakhogy a végtelenül egyenletes teljesítményleadásnak szépséghibája is van: nevezetesen a gyorsulás- és sebességérzet meglehetősen semleges, ráadásul a némaságra ítélt kipufogórendszer sem borzolja a kedélyeket.
Sajnos a gyakorlatban nem olyan izgalmas az autó, mint azt a számadatok alapján várnánk. Legalábbis egyenesben nem. Mert az opciós sportfutóműnek, valamint a Haldex-kuplungos quattro összkerék-hajtásnak köszönhetően az A3 Sportback szemtelenül nagy kanyarsebességekre képes. A legélesebb fordulókban is leheletfinom, jóindulatú alulkormányozottsággal fordul, s élményautózásra is kapható.
Ha nedves aszfalton, netán murván kikapcsoljuk a menetstabilizáló rendszert, hirtelen gázadásra megindítja a hátulját, s látványosan keresztben csúszhatunk. A lendületes vezetésben a pontosan kapcsolható, hatfokozatú sebességváltó (azért az utolsó áttételt nyújthatták volna kicsit hosszabbra) és a precízen adagolható, hatékony fékek is megfelelő partnernek bizonyulnak, csupán a kormány adhatna valamivel több visszajelzést a kerekek és az út kapcsolatáról.
Persze a négykerék-hajtásnak nemcsak előnyei, hanem hátrányai is vannak. Ezek közé tartozik a 68 literrel szűkösebb csomagtér, illetve a jelentősen nagyobb önsúly. Ugyanakkor a TFSI motor létjogosultságát bizonyítja, hogy tesztünk alatt az Audi beérte átlagosan 9,7 liternyi üzemanyaggal - kíméletes vezetéssel ezt még lejjebb lehet szorítani. Ez pedig nem rossz egy másfél tonnás, 200 lóerős, turbós, összkerék-hajtású kocsitól!
Elegáns sportoló
Az A3 Sportback nem csupán megjelenésében különbözik háromajtós testvérétől. Az újdonság hosszabb és szélesebb is, ami az utastérben - főleg a hátsó üléssoron - valamivel tágasabb helykínálatot eredményez, s természetesen a csomagtér befogadóképessége is megnőtt.
Belül folytatódik a sportosan elegáns formaterv, a pazar látványt pedig hibátlan ergonómia, továbbá szinte hiánytalan kényelmi és biztonsági felszereltség koronázza meg. Tesztautónkat ráadásul az S/RS jelzésű sportmodellekért felelős Quattro GmbH optikai készlete díszítette.
Az 1,5 millió forint értékű S-line csomag sportosra hangolt futóművet, 17 colos könnyűfém felniket, polírozott alumínium tetősíneket, a karosszéria színére fényezett díszléceket, S-line feliratokat, belül pedig feszes tömésű, jó oldaltartású sportüléseket, alumínium küszöbborításokat, fémhatású betéteket, egyedi ajtókárpitot, illetve bőrborítású kormányt, sebességváltógombot és kézifékkart tartalmaz.
Ami sok, az sokk
A tartalomból: |
Tóth Zoltán Zsolt, fotó: Hilbert Péter