Autósmozi: Seat Toledo 2.0 PD TDI 16V
Az alapmodelleknél valamivel látványosabb és természetesen jócskán izmosabb az FR, a csúcsmodellekhez képest azonban mindkét téren hátrányban van. Amíg ugyanis a Cupra parádés spoilerezéssel, illetve a 160 lóerős 1.9 TDI-vel és a 180 lóerős benzines egységgel készül, addig az FR turbódízel motorja 130, míg a tesztünkben szereplő 1,8 literes 20VT erőműve 150 paripát mozgósít. Persze, mindez korántsem jelenti azt, hogy a kocsi vérszegény lenne!
Izgalmas hangadó
A turbóval lélegeztetett egység lazán a vállára kapja az Ibiza 1,2 tonnás tömegét. Némi késéssel válaszol ugyan a gázpedálon leadott utasításokra, de már alulról lelkesen húz, s az sem szegi kedvét, ha úgy istenigazából megzavarjuk. Ilyenkor akár 8,4 másodperc alatt is százra sprintelhetünk az autóval, az Ibiza rugalmassága és manőverezhetősége pedig szintúgy letaglózhatja a presztízslimuzinok pöffeszkedő sofőrjeit.
A sietség árát a benzinkútnál kell megfizetnünk, mivel a fogyasztás könnyedén tíz liter fölé szökik. A gyorsulás zenei aláfestése egyszerűen mennyei, az öblös baritonról esetünkben opciós Remus kipufogórendszer gondoskodott. Szerencsére az Ibiza FR futóműve nem olyan kíméletlenül kemény hangolású, mint a Cupráé, a hazai útviszonyokhoz azonban még így is túlzottan feszes. A kisebb úthibákat legalább valamelyest tompítja a kocsi, a nagyobbaknál viszont ütközésig rugózik, szinte a frászt hozza a pilótára.
Kanyarban alulkormányozottan viselkedik a Seat, az orra idejekorán letér az ívről, bár ez részben a téli gumik számlájára írható. Intenzív igénybevétel esetén a fékrendszer kissé fáradékonynak bizonyul, adagolása pedig óvatos lábmunkát igényel, merthogy azonnal harap.
Szolidan sportos
A Cuprával ellentétben az FR Ibizát nem olyan könnyű felismerni. Kívülről csupán a szolidan sportosított orrköténye, 16 colos könnyűfém keréktárcsái, egyedi fényezésű tükörházai, a hátsó lámpák titániumutánzatú kerete, alapáron duplacsövű kipufogócső, decens tetőspoiler és a B oszlopon díszelgő FR jelzések különböztetik meg az alapmodellektől.
Mindezekkel együtt mégsem feltűnő jelenség a kis méregzsák. Belül meglehetősen komor a hangulat, a műszerek látványos számlapja és vékony krómkerete, a bőrrel borított korány és sebességváltógomb kevésnek bizonyul az izgalmas hangulat megteremtéséhez. Ellenben a feszes tömésű sportülések megfelelő oldaltartásról gondoskodnak.
Lemondás kérdése
A Seat Ibiza FR kiviteléhez tisztes kényelmi és biztonsági felszereltség társul, így a közel 4,9 millió forintos vételár (a benzines és a dízel kivitel ára megegyezik!) versenyképesnek mondható. Amennyiben hajlandók vagyunk lemondani a Cupra látványos optikai csomagjáról és plusz teljesítményéről, mintegy 900 ezer forinttal több marad a zsebünkben, a csúcsmodell ugyanis ennyivel drágább.
TZZS, fotó: Hilbert Péter