Ne játsszunk zsákbamacskát, inkább mindjárt a cikk elején mondjuk el, milyennek találtuk az új hármast, a részletek ráérnek később is. Nos, a bajorok már megint nagyon jó autót készítettek, de annyira azért mégsem jót, mint amilyet vártunk tőlük.
Persze, az is az igazsághoz tartozik, hogy alaposan el vagyunk kényeztetve: minden modellváltásnál valami nagy előrelépést várunk, pedig már az előző modell is szinte tökéletes volt, így hát szegény BMW-seknek igazán nem volt könnyű dolguk.
Négy henger
A BMW munkatársai megnehezítették a saját dolgukat, hiszen a jól bevált és méltán híres soros hathengeres motort költségcsökkentési és környezetvédelmi okok miatt négyhengeresre cserélték.
A teljesítmény ezáltal 10 lóerővel csökkent, a nyomaték pedig ugyancsak 10 Nm-rel lett kevesebb - azaz 150 lóerő és 200 Nm, s ez a nyomaték rendkívül jó érték a négyhengeres, kétliteres motorok világában.
Az igazság kedvéért tegyük hozzá azt is, hogy az előző 320i-t nem 1995 köbcentis erőforrás hajtotta, hanem 2171-es, így nincs mit csodálkozni a szolidabb teljesítményen. Különösen akkor nem, ha a műszaki táblázatokat alaposan átböngészve kiderül, hogy ez a motor kilométerenként mindössze 178 gramm CO2-vel szennyezi a környezetet, szemben elődje 213-as károsanyag-kibocsátásával.
Az üzemanyag-fogyasztás másfél literrel csökkent, s ha minden eddigi tényt összegzünk, elmondhatjuk: az új négyhengeres motor jó kompromisszum volt a BMW részéről, hiszen nem lett annyival gyengébb, mint amennyivel tisztább és olcsóbban üzemeltethető. Amiben viszont a soros négyhengeres soha nem versenyezhet a soros hatossal, az a finom járás. Az új 320i beindításakor azonnal fülünkbe csendül a négyhengeresekre jellemző motorhang, s bár a rezgéseket kitűnően kiszűrték az utastérből, a váltókar folyamatosan vibrál.
Az autó ismertetőjében hemzsegő betűszavak a komoly technika ígéretét hordozzák, s a BMW esetében ez nem is szemfényvesztés. Az új négyhengeres motorban például Valvetronic szelepvezérlő rendszer, bi-VANOS vezérműtengely-szabályozó szerkezet és DISA szívócső-szabályozó berendezés dolgozik. A kevesebb hengerszám és a rendkívül fejlett műszaki megoldások együtt garantálják a szolidabb fogyasztást és emissziót, ez pedig a motor Euro 4-es besorolását.