A Skodánál az Elegance annyit tesz, hogy a vevő majdnem mindent megkap, ami szem-szájnak ingere. A tesztautóban található fehér bőrborítás, az első-hátsó parkolóradar, a kétzónás automata klíma, a hatlemezes CD-tár, a xenon fényszórók, az elektromosan állítható ülések és a többi nyalánkság az extralistáról származik.
Kicsivel több mint 6,6 millió forintért így már nem a szegény ember választása, de megkapunk mindent, amit a több presztízst hordozó kategóriatársak is kínálnak, legalább olyan gondos megmunkálással.
A kétezres FSI motor pedig nyílt útszakaszon arra is lehetőséget kínál, hogy beleképzelhessük magunkat a csehországi Octavia-kupa versenyzőinek helyzetébe. Utóbbi persze enyhe túlzás, de északi szomszédaink ugyanezzel a motorral felszerelve kergetik egymást a helyi márkakupában.
Az FSI betűszó a benzinmotorokhoz kifejlesztett közös nyomócsöves technológiát takarja: az üzemanyag egy nagy belső nyomású, központi gyűjtőcsőből kerül a hengerekbe, ami gyorsabb, jobban szabályozható adagolást, ezáltal kedvezőbb fogyasztást és egyenletesebb nyomatékleadást eredményez. A 16 szelepes motor, szintén a gazdaságosság és a simább járás érdekében, terhelés függvényében változó hosszúságú szívócsővel és szívószelep-vezérléssel készül.
Galopp
A 150 ló városi használatra egyszerűen túl sok, túl ingerlő. Csehországban egy takarékossági versenyen 12 kétfős csapat hajtott tucatnyi kétliteres FSI-t 24 órán keresztül. Összesen 1248 km-t tettek meg Prága környékén, harmadrészt autópályán, kétharmad részben első- és másodrendű utakon, városokon és falvakon át: hét páros öt liter alatti átlagfogyasztást ért el az Octaviákkal, a győztesek 4,2 literrel aratták le a babérokat.
Ön a több lóerőt, vagy a nagyobb autót választaná?
Nálam zabolátlanul, klímával, csak városban 15,7 liter benzint kért a nyomásra kívánóssággal reagáló takarékossági bajnok. Országúton aztán javított, 6,5 liter jött ki a városon kívüli használatban.
Alacsony fordulaton kicsit még gyengélkedik, 2500-3000 körül magára talál, a fordulatszám-tartomány felső harmadában pedig kifejezetten vérmes. A probléma vele, hogy az istálló tagjai a számos extra miatt egyenként majdnem 10 kg-os tömeget cipelnek, s ez jelentősen behatárolja a menettulajdonságokat.
Igaz, hogy elmarad a hátbarúgás, érzésre azonban - különösen méretei tükrében - lelkesen tör előre az Octavia. 9,3 másodperc és 213 km/óra a vonatkozó gyorsulási és sebességadatok, legkiemelkedőbb tulajdonsága pedig a kifejezetten rugalmas viselkedés nagy sebességnél.
Az Octavián kívül az Audi A3-ba, Volkswagen Golfba, Jettába, Passatba, Seat Alteába és Toledóba épített kétliteres FSI azok számára kiváló, akik nap mint nap tesznek meg hosszabb utakat városon kívül, ekkor alacsony fogyasztással, csendes, nyugodt munkavégzéssel hálálja meg a választást.
Inkognitóban
Az extrákkal bővített Elegance kivitelben kétféle érzés fogja el az embert. Az első, miszerint nem lehet, hogy Skodában ülök, a második, hogy Skodában ülök, s mennyivel olcsóbban élvezem a luxust, mint a többiek.
Az Octaviában az a legszebb, hogy nem próbál többet mutatni, mint amennyi, viszont néha több, mint amennyit mutat. Eminens tanuló, aki követelőzés nélkül, szerényen hozza haza kitűnő bizonyítványát. Ajánlható mindenkinek, aki jó autóra, nem pedig emblémákra szeretné elkölteni a pénzét.
Gruber Gergely, fotó: Hilbert Péter