Szerencsére elmúltak már azok az idők, amikor ősszel zsírpapírba kellett csomagolni a darabokra szedett motort, hogy tavaszig ne egye meg a rozsda. A mai korszerű, vízhűtéses, befecskendezős motorok már nem igényelnek tavaszi ráolvasást, simán kibírnak 2-3 hónapos ácsorgást, azonban néhány apróbb trükkel jelentősen javíthatunk a járgány várható élettartalmán. Íme néhány hasznos "apróság", amit érdemes betartani a téli tárolás előtt, illetve során:
- Mindenekelőtt mossuk le alaposan a motort, ne legyünk restek olyan helyeken is megpucolni, ahová csak nehezen férünk oda és a szezon alatt egyáltalán nem törődtünk vele!
- Érdemes befújni a WD-40 nevű csodaszerrel a motor néhány stratégiai jelentőségű mozgó forgó alkatrészét, pl. a bovdeneket, fékkart stb., tocsogjon minden, abból baj nem lehet! A króm alkatrészeket pedig meg kell pucolni, és felpolírozni, ugyanis a tisztító paszta is biztosít valamennyi védelmet.
- Fújjuk be a láncot alaposan, akár többször is körbeforgatva, így tavaszra nem éktelenkednek majd rajta rozsdafoltok.
- Töltsük tele a tankot télire, ugyanis a benzinből kicsapódó alkotóelemek szép lassan kikezdik a tank belső felületét!
- Engedjük le a gumikat az előírt nyomás kb. felére, és bakoljuk fel a motort úgy, hogy a kerekek ne érintkezzenek a talajjal!
- Vegyük ki az akkumulátort, és - ha tehetjük - tartsuk szobahőmérsékleten, csepptöltőn!
- Vízhűtéses modelleknél - akárcsak az autók esetében - ellenőrizni kell a hűtőfolyadék fagyáspontját, ha túl magas, fel kell tölteni fagyállóval!
- A legjobb, ha száraz, fűtött helyen áll a motor, ám ha a szabadban vészeli át a telet, gondoskodjunk egy jól szellőző ponyváról! Ez azért fontos, mert ha csak egy nejlont dobunk a gépre, akkor tavaszig dunsztoljuk szegény párát. Napsütéses időben érdemes levenni a ponyvát és szellőztetni a motort, kisöpörni alóla a száraz leveleket, amit a szél esetleg alá hordott.
- Ha szabad ég alatt áll a motor, akkor érdemes szilárd felületen tartani, semmi esetre sem a füvön, vagy földön. A talajból ugyanis időjárástól függően párolog a víz, amely árt a krómnak, illetve a nem alumínium alkatrészeknek. Ezt a pontot egyébként érdemes nyáron is észben tartani.
- Ha az időjárás engedi, be lehet indítani 2-3 hetente és menni vele egy kicsit. Figyelem, a pár percig tartó, terhelés nélküli járatásnak semmi értelme, ekkor ugyanis nem tudnak átmelegedni az alkatrészek és a kicsapódó folyadékok sem tudnak elpárologni (például a kipufogórendszerből), terhelés nélkül pedig nem alakul ki az olajfilm a blokk belső falán, így elégtelen a kenés, vagyis az ilyen akciókkal többet ártunk, mint használunk!
- Ne hízzuk ki a bejgliszezon alatt a méregdrága motoros bőrruhánkat, viszont érdemes a textil ruházatot kimosni, impregnálni, hogy frissen, illatosan várja a következő szezont.
Ha olvasóinknak is van valamilyen, a teleltetéssel kapcsolatos tippük, ötletük, kérjük, osszák meg a többi motorossal is a motor@origo.hu címre elküldött levélben.