Majd' hat év telt el azóta, hogy megsimertük a Seat Leont, az alsóközép-kategória(és a VW-konszern) spanyol üdvöskéjét. Fogyogatott szépen, sportos is volt, erősebb modelljei meg pláne azt az üzenetet kürtölték világgá, hogy a Seat maga a sebesség, az erő, az érzelemgazdag élményautózás. Ja, jómagam is gondolkodtam egy Cupra vásárlásán, nem mintha, ez számítana. Ami fontos, hogy idén aztán eljött az idő, váltani kellett, a Seat pedig váltott, kihozta a második generációs Leont.
Amely közös padlóra épül a Volkswagen Golfokkal, Touranokkal, Audi A3-asokkal, Skoda Octaviával, na meg ugye fivéreivel, az Alteával és a Toledóval. és hát utóbbi kettővel olyannyira hasonlítanak egymásra, kiváltképp szemből, hogy nagyon. Csak míg ők kompakt egyterűek (bár vadítva, szpojlerezve, nagyfelnizve tudnak ám dögösek is lenni), addig a Leon egy kupés, sportos, szenvedélyes családi járgány.
Kupésága elsősorban abból adódik, hogy ötajtós mivolta ellenére háromajtósnak néz ki, hiszen a hátsó ajtók kilincseit jól, alfásan elrejtették a C oszlop elé, egy nem is üvegből, de polikarbonátból készített elembe integrálva. Használata elsőre fura, másodikra még mindig fura, de csak hozzászokik az ember.
Aztán a Leon szélesebb, laposabb, legalábbis szélesebbnek, laposabbnak hat a többieknél. Elődjéhez képest hosszra sokat, széltében és magasságában picit nőtt, de nézzünk inkább egy kis összehasonlító táblázatot a Leonok, illetve az Altea és a Toledo adatait fürkészve (h: hosszúság, sz: szélesség , m: magasság, tt: tengelytáv, cs: csomagtér, st: saját tömeg; a súlyadatok a jelenlegi változatok kétliteres, a régi Leon esetében az 1.9-es, 150 lovas dízel változatára érvényesek).
h (mm) | sz (mm) | m (mm) | tt (mm) | cs (l) | st (kg) | |
Leon II. | 4315 | 1768 | 1458 | 2578 | 341 | 1422 |
Altea | 4282 | 1768 | 1546 | 2578 | 409 | 1505 |
Toledo | 4458 | 1768 | 1568 | 2578 | 500 | 1529 |
Leon I. | 4184 | 1742 | 1439 | 2513 | 340 | 1301 |
No, ezek a számok szépen alátámasztják a képi világot, azaz nem csalás és nem is ámítás: az új Leon valóban sportos, sportosnak tetsző. A lapos szélvédő, a tetőív, a magas övvonal is ebbe az irányba mutat. A visszapillantó tükör meg hátra, hová is mutatna, de amit mondani akartam, hogy pöpecre sikeredett, igazán. Walter de Silva mester és csapata szerintem rendkívül szépet rajzolt, hódolatom. Nem, nem is tagadható az alfás rokonság, de ki bánja, senki. Nekem még a Citroën C4 jut eszembe a Leonra bambulva, már úgy összhatásilag.
Nyomtávilag is hízott a Leon, és ezzel akkor már térjünk rá a menetteljesítményekre, a vezethetőségre, a dinamikára. Mert az új Leon - kiváltképp e kétliteres PD TDI motorral bizony kemény gép, a futóművét tekintve talán túl kemény is. Túl kemény, ha átlagosan használjuk, ha botrányos útviszonyainkat vesszük figyelembe. Ilyenkor kényelmesebb, júzerfrendlibb rugózásról, csillapításról álmodozunk, de csak addig, míg ki nem érünk egy véletlenül finom aszfaltra, sztrádára vagy hegyi (dombi) kanyarvadászatra.