Midsize sport utility. Ebbe a kategóriába sorolják "odaát" az ilyen gépféléket, mint az új Saab 9-7X. Mi "magyarul" leSUVozzuk, értsd és ejtsd suv vagy szuv vagy eszjúví, de jobb, ha azt mondjuk rá, hogy sportos városi terepjáró-szabadidőautó. Vagy valami ilyesmi. Batár. Nálunk nagynak, óriásnak számít, az amerikaiaknál ez az átlag.
A 9-7X közel ötméteres hosszával, kétméteres szélességével és egynyolcvanas magasságával filigránnak azért egyáltalán nem mondható, ebben tán egyetértünk. Például minden paraméterében nagyobb fő riválisainál, a Volvo XC90-nél és a Jeep Grand Cherokee-nál is.
Hogy éppen ők ketten a kiemeltek az amúgy népes konkurenciából, nem saját ötlet, hanem a Saab hivatalos álláspontja. A 9-7X-et "természetesen" az Egyesült Államokban, Ohio államban gyártó svédek még a következő, rettentő érdekes adatokkal támasztják alá döntésüket, piaci színre lépésüket:
- 1997-ben az USA-ban 50 ezer SUV-ot adtak el, tavaly már közel 500 ezret, 2010-re 850 ezer a becslés
- az amerikai Saab-tulajok sokaságának van már SUV-ja, sőt azt is tudni, hogy minden harmadik, aki leváltja Saabját, SUV-ot vesz
Szóval kijött a Saab a 9-7X-szel. A már meglévő GM-alapokra (Chevy Blazer, hm?) épített hobbiterepjáró szerves része a gyár 58 éves története legkomolyabb offenzívájának, termékfejlesztési programjának. Hiszen ráncfelvarrták a 9-5-öt, új a 9-3 kombi, dízellel is választható lesz a 9-3 kabrió, jön majd a 9-2 és a 9-6X is, zajlik az élet.
És a 9-7X amellett, hogy ugye abszolút az amerikaiaknak készült, Európában is keresett, nem kevés előrendelést vettek rá fel, és hát Magyarországon is kapható már. Ha azt nézzük, milyen népszerű is a márka, illetve mennyi rivális mászkál a honi (főleg a fővárosi) utakon, megkérdőjelezhetetlen az elhatározás.
Több és nagyobb képért tessék kattintani!
A Saab 9-7X kétféle (alu)motorral, ennek megfelelően kétféle felszereltséggel és árral keresi gazdáit. A kisebbik 4.2-es (díjnyertes Vortec erőforrás) soros hathengeres, odaát 290, itt "csak" 275 lóerős, Linear csomaggal, 15,4 millió forinttól. A nagyobbik 5.3-as, V8-as, hengerenként két szeleppel, 300 lóerő körül, Arc felszereltségi szinten, 16,4 milliótól.
Alapfelszereltségileg az van, hogy színrefújt lökhárítók, a hátsóban integrált fellépő, 18-as kerekek négyévszakos, 255-ös gumikkal, tetősín, vonóhorog, krómozott kipufogóvég, napfénytető, halogén fényszóró, színezett üvegek (kívül); négysebességes, elektronikusan vezérelt automata váltó, összkerékhajtás, sportos futómű, négy hűtött tárcsafék, szervokormány, csomó légzsák, borulásérzékelő, elektromos ablakok, tükrök, kétzónás digitklíma, tempomat, fa és bőr, Bose hifi CD-tárral, és nem sorolom tovább, nagyon satöbbi.
Erre mondják, mondjuk azt, hogy gazdag felszereltség. Hogy Saabunkban van egy csomó további funkció, lehetőség, amit Európában nem használhatunk, arra azt, hogy vicces. OnStar Telematics, XM szatelit rádió, garázs távirányító..., mindegy, más, új világ, Újvilág.
Én azt mondom, hogyha 4.2-est vesz valaki Linearként, mert nem kell neki az 5.3-as Arc, akkor is áldozzon még kedvencére és magára 300 ezret a Presztizs csomagért, amely xenon lámpát tartalmaz fényszórómosóval és állítható pedálokat - hasznos, jó. Ja, és még egy félmillióért DVD-t is kapni hátra.