15 év történelmi léptékkel rövid idő, ha azonban a magyar autógyártás szempontjából nézzük, akkor hosszú és eseményekben gazdag időszak volt az elmúlt másfél évtized. Mérföldkő a magyar autóipar történetében az első itthon gyártott autó, az az Opel Astra, amely a General Motors szentgotthárdi gyárában 1992. március 13-án, pénteken gördült le a gyártósor végén.
Ha ma magyarországi autóiparról beszélünk, már senki sem kapja föl a fejét, pedig vagy két évtizede ez éppoly "eretnek" gondolatnak számított, mint mondjuk a szabad határátlépés. Érdekes módon a 80-as évek végén, amikor megindult az a demokratizálódási folyamat, amely az első szabad választásokhoz és a rendszerváltáshoz vezetett, havonta röppentek föl a hírek a lehetséges magyarországi személyautó gyártásáról - nem véletlenül. A KGST-munkamegosztásban Magyarországnak jutott az autóbusz és teherautó gyártás, de a személyautóé nem. Így a személyautó gyártásáról szóló hírek épp úgy az adott rendszer kereteit feszegették, mint a demokratizálódási folyamat politikai lépései.
A világ legnagyobb autóipari cége, a General Motors ezidőtájt, tehát a 80-as évek végén európai motorgyártó kapacitását kívánta bővíteni és tudatosan Közép-Európában keresett megfelelő helyet. A több országra kiterjedt vizsgálódás eredménye az volt, hogy akkor Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastruktúrális környezetet. Már a magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken vetődött föl egy autógyártó üzem létrehozása is és végül a GM-projekt kibővült egy - elsősorban a hazai piacra dolgozó - személyautó gyárral. Az erről szóló megállapodást 1990. júliusában írták alá a magyar kormány és a General Motors képviselői.
A kezdeti felállás egy vegyesvállalat volt 65 százalékos GM és 35 százalékos Rába részesedéssel, a Rába hozzájárulása részben "természetbeni" volt, hiszen övé volt a szentgotthárdi gyártelep, némi infrastruktúrával. Miközben az építkezés gőzerővel beindult, 1991 őszén a cég bejelentette, hogy Szentgotthárdon a következő év tavaszától az Opel akkori legújabb modellje, az alsó-közép kategóriás Astra készül majd.
Az első Astra végül 1992. március 13-án, pénteken gördült le a gyártósorról az akkori miniszterelnökkel, Antall Józseffel a kormány mögött. Az első Opel Astrát - amelyet a GM a Budapesti Közlekedési Múzeumnak ajándékozott - 1998-ig, ameddig a hazai Astra gyártás tartott, több, mint 80 000 követte. Ma már viccesen hangzik, de az alapmodellt 995 ezer forintos áron vezette be 15 éve az Opel a piacra. Noha az Opel-autók magyarországi gyártása végül 1999-ben, 4000 Kínának szánt Vectrával véget ért, a szentgotthárdi gyár mind a mai napig évi közel félmilliós nagyságrendben készít benzinmotorokat és hengerfejeket és onnan kerül ki az Opel legújabb motorja, a már az Astrában is kapható 1,6-os 180 lóerős turbómotor. A General Motors eddig több, mint 700 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon.