Kevesen tudják a Lada Niváról, azaz a VAZ 2121-esről, hogy a világ egyik első önhordó karosszériás terepjárójaként jócskán megelőzte a korát. Ezt a korszerű felépítést az első Range Rover vezette be a hetvenes években, de szélesebb körben csak a kilencvenes években megjelenő divatos szabadidő-autók terjesztették el a 4x4-esek között. Az önhordó karosszéria előnyei az alvázas terepjárókkal szemben a kisebb tömeg, a kedvezőbb aszfaltos menettulajdonságok, és a jobb torziós merevség, de a Lada mérnökei inkább azért választották, hogy minél több alkatrészt felhasználhassanak a Fiat 124 alapú kocka Zsigulikból. A központi differenciálműves állandó összkerékhajtás teljesen orosz konstrukció volt, de a jobb terepjáró képesség elérése miatt felezővel is felszerelték a "tajgajárót". A Niva alapjain egy kétéltű terepjárót is kifejlesztett az AutoVAZ az orosz hadsereg számára, de a 2122 Reka nevű jármű végül nem érte meg a sorozatgyártást.
Közel húsz évig csak az 1,6 literesre felfúrt Lada motorral árulták, ami eleinte 72, később 80 lóerőt teljesített. Az 1995-ös modellfrissítéskor, a függőleges hátsó lámpák bevezetésével egy időben jelent meg a központi befecskendezős, 1,7 literesre növelt motor, de néhány nyugati piacon a Peugeot 1,9-es szívó dízelével is árusították a Nivát. A Hungarolada Lada 4x4 néven jelenleg is árulja az orosz terepjárót, tavaly 147 darabot adtak el a 3,2 millióba kerülő autóból.