A vezető gazdasági napilap helyzetképe szerint az amerikai autópiac egyelőre beláthatatlanul távol áll üzemanyag-takarékosság tekintetében az öreg kontinenstől. Európában a benzin és a gázolaj ára mintegy kétszerese az amerikainak, súlyos adók terhelik az üzemanyagokat és a járművek felét dízelmotor hajtja.
Az Egyesült Államokban az újonnan eladott személyautók, pickupok és kisteherautók 70 százalékában 6 vagy 8 hengeres motorok dolgoznak. Európában ezzel szemben 89 százalékban 4 hengeres vagy még kisebb autókat forgalmaznak. Az európai dízelimádatot az magyarázza, hogy a benzinre általában nagyobb adó rakódik, mint a gázolajra és a dízel hajtású kocsik vásárlását adókedvezményekkel támogatják. Amerikában - ahol nagyon szigorú környezetvédelmi szabályok vannak érvényben és a gázolaj időnként drágább a benzinnél - a személyautók alig 1 százaléka működik gázolajjal.
A The Wall Street Journal megjegyzi: nehéz elképzelni, hogyan fog átállni az Egyesült Államok az Európában sokkal drágább takarékos modellekre, amelyek ráadásul jóval gyengébbek annál, mint amit az amerikaiak elvárnak. A Global Insight elemző cég szerint az amerikai piacon 2020-ra legfeljebb 27 százalékra növekedhet a dízel és 25 százalékra a hibrid hajtású kocsik aránya, utóbbiak jelenleg a gépjárműpark 3 százalékát teszik ki.
A Consumer Report felmérése szerint az amerikaiak 70 százaléka törekszik arra, hogy takarékos autót vegyen, de csak felük hajlandó a takarékosság oltárán feláldozni a nagy teljesítményt. Az adatok azt mutatják, hogy az amerikaiak az egyre emelkedő üzemanyag-árak ellenére sem akarnak leszokni a több száz lóerős sportos terepjárók és szabadidőautók használatáról. A vásárlókon kívül, akiknek nem akaródzik kisebb kocsikba ülni, a gyártók is panaszkodnak: jelentős pótlólagos beruházásokra volna szükség ahhoz, hogy átállítsák az üzemeket a hatékonyabb autók előállítására, és valószínűleg gyárakat kellene bezárni, ahol jelenleg a benzinfaló terepjárók gördülnek le a gyártószalagokról.