A Jaguartól megszokott konzervatív karosszéria helyett az autó egy vérbeli modern sportlimuzin, dinamikus vonalvezetéssel és kupés tetővel. Ian Callum vezető tervező lehetőségeihez mérten hű maradt a Detroitban bemutatott C-XF tanulmányhoz, szinte csak az első fényszórók formája változott azóta. Bár az XF ugyanarra a padlólemezre épül, mint a régi S-Type, és tengelytávjuk is megegyezik (2909 mm), 4961 mm-es hossza 56 mm-rel, 1877 mm-es szélessége pedig 59 mm-rel múlja felül az előd hasonló adatait. Elsősorban a csomagtartó profitált a méretnövekedésből, mert térfogata 400-ról 540 literesre nőtt, de lehajtott ülésekkel tovább 420 liternyi tér nyerhető. Az XF az első autó a felső-középkategóriában, ami akár 20 colos felniket is kaphat a gyárban, de a legkisebb kerékgarnitúra is 17 colos.
Az autó belseje elegáns fa- és fémelemekben gazdag, különleges megoldásként a motor indításakor kinyíló szellőzőrostélyok és az érintőképernyős menürendszer említhető. Jópofa ötlet az automatikus sebességváltó hangerő-szabályozóra hasonlító tekerhető előválasztó gombja és az érintésre nyíló kesztyűtartó is. Még a legolcsóbb változatban is nyolc hangszórós az audiorendszer, a legdrágábba azonban a hifispecialista Bowers & Wilkins cég 14 hangszórós rendszerét szerelik. Természetesen nem maradhatott ki a hangvezérlés, a Bluetooth kapcsolat, az USB- és iPod-csatlakozó és a színes LCD kijelző sem. A sofőr dolgát első-hátsó parkolóasszisztens, tolatókamera, holttérfigyelő, keréknyomás-ellenőrző, elektromos rögzítőfék és radaros tempomat könnyíti meg. Élvonalbeli az új Jaguar aktív biztonsága is, mert megtalálható benne a fékasszisztens, a fékerő-elosztó, a blokkolásgátló és az alulkormányozottságot kiküszöbölő menetstabilizáló is. A passzív biztonságot a légzsákarmada mellett a gyalogosgázoláskor felpattanó motorháztető teszi teljessé.
Az XK, illetve XJ modellekkel ellentétben az XF karosszériája nem alumíniumból, hanem nagy teherbírású acélból készült, így a V8-as 1749 kilós tömege csak átlagosnak számít a kategóriában. Maradt a hátsókerék-hajtás, a hátsó futóművet azonban kettős keresztlengőkarosról többlengőkaros, ún. multi-link rendszerűre cserélték. A csillapítás keménységét a csúcsváltozatban elektronika állítja be az útburkolat minőségétől és a használat módjától függően. Egyelőre négyféle motorral érkezik meg jövő márciusban a kereskedésekbe az XF. A legkisebb a V6-os 2,7 literes, 210 lóerős turbódízel, melyet egy szintén hathengeres, háromliteres, 240 lóerős benzinmotor követ. A 4,3 literes, V8-as benzines alapváltozata 300 lóerős, míg a kompresszoros verzió 420 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. Ez utóbbi mindössze 5,1 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, ahonnan a leszabályozás miatt "csak" 250 km/óráig képes gyorsulni.