Ford Cobra Kit Car és Taylor Dent teniszező
A kit car témájával ismerkedőt majdnem biztosan magával ragadja a fantáziája, és máris hasít a képzeletbeli Sevennel az országúton vagy a versenypályán. Ezért először megnézzük, honnan erednek és mit takarnak a fenti idegen kifejezések, elmerülünk a ritka, ám kivételes képességű kocsik világában, aztán végigvesszük, milyen lehetőségeink vannak vágyaink hazai megvalósítására.
A gyorsaság nemcsak a teljesítmény növelésével, hanem az autó tömegének csökkentésével is fokozható. A "felesleg" lefaragása után ugyanaz a kocsi gyorsabb lesz. Ha ez a teljesítmény emelésével jár együtt, akkor még inkább. Egy átlagos tudású középkategóriás autót alapul véve az arány nagyjából 9-10 kg/LE. Ehhez viszonyítva elképesztő adatok születnek a versenysportban. A dragsterekről nem szólva a Formula 1-es versenyautókat vegyük előre, ahol egyetlen lóerőre pár éve alig több mint fél kiló jutott, ma "már" körülbelül 0,6-0,7. Mögöttük vannak mondjuk a Pikes Peak-i hegyi felfutón induló versenyautók, amelyeknek minden egyes lóereje csekély 1-1,2 kg-ot mozgat. Mindezeknek semmi közük sincs az utcai autókhoz, legfeljebb a nevükben.
Locost-váz. Nehezen hihető, hogy autó lesz belőle - nem is akármilyen
Következnek az olyan drága és bivalyerős sportkocsik, mint a Maserati MC 12, amely utcai forgalomban részt vehet, de kvázi egy versenyautó, Ferrari Enzo - technikával, ehhez híven 632 lóerejének mindegyikére csupán 2,1 kg nehezedik. Egyébként a gyártásból tíz éve kivont McLaren F1 hasonló teljesítményére mindössze 1138 kg jut (1,8 kg/LE), még ma is megeszi a mezőny nagy részét. Utóbbiakat és a náluk kissé "gyengébb" sportkocsikat több tíz- vagy százmilliós áruk hihetetlen magasságokba repíti. A hozzájuk képest olcsón megkapható japán rali-ivadékok, a (korábbi) Mitsubishi Evo és a Subaru Impreza STi a maguk 5,3 kg/LE körüli arányukkal szédítő messzeségbe kerülnek az előző értékektől, amellett, hogy a maguk műfajában a legjobbak. A sokmilliós japánoknál drágábban, 67 ezer euróért (németországi ár, átszámolva 17 millió forint) egy Caterham CSR 260-at vehetünk. De! A Formula 1-eshez hasonló tömegű, kétüléses minden lóerejére csupán 2,2 kilogramm jut. A Maserati volt hasonló ligában, de az tízszer ennyibe kerül, és később van százon. Ha csupán az adatokat nézzük, költséghatékonyabb...
McLaren-verő Caterham |
Caterham CSR. A forma évtizedek óta változatlan
A Caterham Seven nevében a legendás brit Lotus Seven bújik meg. A Seven létrehozója a Lotus-atya Colin Chapman, aki kisméretű, lecsupaszított, könnyű kétülésest tervezett amatőr pályaversenyzőknek, gyorsulóknak, felfutóknak. A közvetlen előd a Lotus Six volt, amelynek terveit Chapman visszaemlékezései szerint egy hétvége alatt össze lehetett dobni. A versenycélú felhasználást szem előtt tartva acél csővázat és alumínium-karosszériát alkalmaztak. Az orrmotor-hátsókerék-hajtás elrendezésű autó kezdetben egy 40 lóerős Ford-motort kapott, de kis tömege miatt már ezzel is gyors lehetett. A sallangmentes kivitel a legközvetlenebb vezetési élményt nyújtotta a Seven későbbi kiviteleinél is. Alapára készre gyártva 1036 font volt. Összeszerelés nélkül, tehát kitként csupán 536. A nagy árkülönbség a kész termék forgalmi adójának volt köszönhető, amitől a kit mentesült. A Caterham 1973-ban vette meg a gyártás jogait a Lotustól, és azóta állítja elő a Sevent, amely a Shelby Cobra hasonló kivitelei mellett a leghíresebb kitcar-alap a világon. Kit car: ez a varázsszava azoknak a rajongóknak, akik nem rendelkeznek a kész Seven - kiviteltől függően - 32-67 ezer eurós vételárával, és a darabokból építkezés útjára lépnek.
Mi is a kit car? |
A teljes kit megvásárlása nem kerül annyiba, mint egy kész Caterham, de így is borsos a majdnem harmincezer eurós alapára. Érthető tehát, ha a vázon és a külső-paneleken kívül az építők gyakran a nagy sorozatban gyártott, olcsón elérhető elemeket szerzik be. Ám ha még a kit megvásárlásához szükséges néhány millió sem áll rendelkezésre, a kit car helyett "locost" fog épülni, amelynél a költségek lefaragása az egyik legfontosabb szempont. Low cost, vagyis alacsony költség jellemzi ezt az építkezést. A locost készítője kiválaszt egy, a kívánt autóval megegyező elrendezésű donor-autót, és arra mint alapra helyezve kezdi el az építést. A Seven esetében az orrmotor-hátsókerék-hajtás a Ladát is alkalmassá teszi erre a szerepre. Az alapként használt jármű alkatrészei olcsóak, az utánpótlás és a kínálat megoldott, így rengeteget lehet spórolni, igaz, a fejlett műszaki érzék és a szerelési tapasztalat elengedhetetlen. (A hazai használtkínálatban éppen eladó egy új, majdnem kész, Lada-alapú Seven.)
Locost 250 fontból |
A kit car világszerte hatalmas iparággá nőtte ki magát. A tengerentúlon és Európában sok országban létesítettek kisebb-nagyobb vállalkozásokat a készletben megvehető kocsik - elsősorban a legnépszerűbb Seven - gyártására, forgalmazására. Ilyen például a Caterham mellett a holland Donkervoort, míg az új-zélandi Murtaya az erőt, a könnyű kivitelt, és az összkerékhajtást egyesíti modelljeiben: jelmondatuk szerint kocsijuk erős, mint egy Viper, könnyű, mint egy Seven, tapad, mint egy STi. Magyarországon a '90-es évek elején működtek vállalkozások, amelyek annak idején a Szuper Hetest és a Helix S7-et építették. Ezek a cégek azonban megszűntek, és azóta sem éledt újjá ilyen formában a kitcar-építés Magyarországon. Pár éve még a B.ON.T.EX foglalkozott Caterhamek importjával, de ma már nem tevékenykednek ezen a területen. Helyettük itt vannak a lelkes egyedi építők, akiknek a műszaki megoldások legfeljebb fejtörést, a hivatali ellenállás viszont komoly problémát okoz álmuk kivitelezése során. Ahogyan egyikük mondta: "A magyarok nem lettek hülyébbek vagy ügyetlenebbek, mióta nincs Kit Cars Autóépítő és Helix Motorsport. Nem is szeretnénk kevésbé építeni, mint a csehek vagy a lengyelek. Valamiért mégsem megy..."