A Porsche nevet minden bizonnyal a világ egyik féltekéjén sem kell bemutatni. Ez a sportautók történelemkönyvébe örökre bevésett fogalom a tervezőzsenihez, dr. Ferdinand Porschéhoz fűződik. De mi köze van a leginkább téli kikapcsolódásról ismeretes környékhez? A válasz nagyon egyszerű: a Porsche tervezőiroda székhelye a stuttgarti főhadiszállás kialakítása előtt, 1944-től 1950-ig a karintiai Gmünd városkában volt. Itt tervezték és építették a legendás, 356-os típusjelzésű gépjárműcsodák korai változatait - kézzel.
Különlegességük a formavilágukon kívül az első, osztott szélvédő és hogy ezek a négykerekűek viselték először Porsche nevét. Az első példány, a 356/1 négyhengeres boxermotorját még középre építették, de ez nem aratott teljes sikert, így az ezt követő társai - a már méltán elhíresült - farmotoros kivitelben készültek. A kezdeti 1,1 literes erőforrás 40 lóerőt produkált és mintegy 140 km/óra sebességgel repítette a sofőrt és utasát. Az alumínium karosszéria elemeit a mesterek fakalapácsokkal egy szintén fából készített mesterszerszámra hajlították. Ez önmagában is gyönyörű, kinézete a hajók bordázatos felépítését idézi; a múzeumban az eredeti 1984-es másolata látható. A Porsche 356-osből Karintiában mindössze 44 kupé és 8 kabrió kivitel látta meg az osztrák napvilágot. Érdekességképpen jegyzem meg, hogy aki végigköveti a 356-os formai metamorfózisát, annak egyértelművé válik az 1963-ban debütált és a mai napig forgalomban levő 911-esre gyakorolt hatása.
A múzeumot 1982-ben Helmut Pfeifhofer antik-kereskedő alapította. A kétszintes épület tetőterébe kívülről egy hosszú, bazaltköves út vezet fel, amelyen a kiállított darabok közlekednek a kiállító igénye szerint. Magyar szemmel furcsának tűnt, hogy a kasszában egy joviális úr, maga a tulajdonos állt. A kezdeti procedúra után kedvesen mosolyogva köszönte meg, hogy meglátogattuk múzeumát, ezzel teljesen családiassá varázsolva látogatásunkat. Ezt a példát az itthoni múzeumtulajdonosok is átvehetnék tőle!
A mintegy negyed évszázados fennállása alatt létrejött gyűjtemény a mai napig folyamatosan bővül és változik. Ott jártamkor találkoztam egy 1948-as 356-os kupéval, számos 1951 és 1964 között készült 356-ossal. Pfeifhofer úr dicséretére válik, hogy az ő "Porsche-világa" nem csak a 356-osok körül forog. Így megcsodálhattam például a Porsche RSK Spydert, amely az elhíresült Spyder 550-es utódja, azé a típusé, amelyben James Dean halálát lelte. Természetesen ez is makulátlan, gyári állapotban. Ott egyáltalán nincs savas eső?