Ez a fémkupac juttatja el és osztja szét a motor erejét a két hátsó kerék között
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Szinte érthetetlen, hogy a Saab miért nem dobott eddig piacra összkerékmeghajtással autókat, hiszen Svédországban az év nagy részében havas, jeges útviszonyokkal lehet találkozni, ahol életmentő lehet egy összkerekes autó. A skandináv márka szerencsére meglehetősen profin pótolja hiányosságát, igaz XWD nevű rendszerét egyelőre csak a 9-3-as Aero kombihoz illetve szedánhoz lehet extraként rendelni, alapfelszereltségként csak a limitált, Turbo X nevű szériájukhoz jár.
Az XWD és drogos haverja, az eLSD A Saab XWD névre keresztelte a meglehetősen fejlett összkerékmeghajtás-rendszerét, amely annyival tud többet a szokásos Haldex-kuplungot használó megoldásoknál, hogy nem csupán a motor erejének 50 százalékát képes maximum a hátsó kerekekig eljuttatni, hanem akár több mint 80 százalékot is, például egy intenzív gyorsítás során. Amikor tökéletesek az útviszonyok és az autó egyenletes sebességgel halad, a hajtás 90-95 százaléka az első kerekekre jut, így optimalizálva a fogyasztást. A hajtásláncot felügyelő elektronika másodpercenként százszor kap jeleket az autóban elhelyezett húsz szenzortól, szükség esetén azonnal beavatkozik, hogy az autót az optimális íven tartsa. Feláras extraként még rendelhető egy eLSD nevű - elektronikus vezérlésű, korlátozottan önzáró - hátsó differenciálmű is, amely annyival fejeli meg a Saab tudását, hogy külön-külön tudja adagolni a motor erejét a két hátsó kerék között az optimális úttartás érdekében; egy éles kanyarban például a külső hátsó kerékre több erő jut, így az autó gyorsabban és könnyebben veszi az akadályt. |
A svéd hozzáállást jól szemlélteti, hogy nem elégedtek meg egy anyacégtől átvett, bevált GM-megoldással, hanem saját maguk fejlesztettek egy nagyon is hatékony és egyedi összkerekes rendszert. Az XWD megszületése közben több mint egymillió kilométert tettek meg a tesztautók a világ különböző pontjain és versenypályáin, köztük a híres németországi Nürburgringen is. Ennek fényében talán nem is csoda, hogy a premier helyszíne is egy versenypálya volt, méghozzá a jó öreg Bernie Ecclestone tulajdonában lévő Paul Ricard komplexum, amely a világ egyik legszebb és legkorszerűbb aszfaltcsíkjának számít. Az Európából összetrombitált autós újságírókat húsz fok, napsütés és egy kupac éjfekete Turbo X nevű modell várta, amely jelen pillanatban büszkén viseli a "minden idők legerősebb szériában gyártott Saabja" titulust.
Szinte elvész a kis XWD felirat az autó hátulján, pedig ez jelöli a lényeget
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Turbo X-et a népnek! Turbo X néven dobja piacra 2000 darabos sorozatát a Saab. A régi 900-as Turbók emléke előtt tisztelgő széria kizárólag fekete színben - szedán vagy kombi karosszériával - rendelhető, különleges beltérrel, áthangolt futóművel és külső optikai csomaggal, amely sportosabb lökhárítókat, hátsó légterelőt, 18 colos egyedi felniket és dupla kipufogóvégződést takar. A márkához képest kifejezetten vadra sikeredett külső mögött szerencsére valós teljesítmény lapul, ugyanis a 2,8 literes V6-os turbómotor teljesítményét 280 lóerőre csavarták fel, a nyomaték pedig 400 Nm-re nőtt, aminek köszönhetően minden idők legerősebb Saab modellje 5,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. A Turbo X sorozat további érdekessége, hogy alapáron jár hozzá az XWD nevű összkerékmeghajtás, valamint a már említett eLSD. |