Motoros légy, ne bogár!

Vágólapra másolva!
Az elmúlt nyolc évben 1013 olyan baleset történt Budapest útjain, amelyet motoros okozott - ebből 48 esetben meg is halt. Ne légy bogár! jelmondattal rendezett baleset-megelőzési programot a Budapesti Rendőr-főkapitányság szombaton, bemutatóval, színészekkel és Talmácsival. Az esemény apropóján végigvesszük, mire érdemes figyelni a szezonkezdetkor.
Vágólapra másolva!

Fotó: Vanik Zoltán [origo]

Ahogy kell, bukósisakban. Sajnos lehetett látni anélkül motorozó rendőröket is
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


"A motorosok száma évről évre nő, a motorok teljesítménye egyre nagyobb, a balesetek száma is ennek megfelelő növekedést mutat" - olvasható a BRFK közleményében. Ezért rendezték meg - hagyományteremtési céllal - a Ne légy bogár! Motoros Baleset-megelőzési Napot a Hungária Rendőregylettel karöltve, hogy a motoros társadalom figyelmét felhívják a balesetek elkerülhetőségére. Nem megfelelően megválasztott sebesség, előzési szabályok megsértése, figyelmen kívül hagyott elsőbbség, túl kicsi követési távolság, irányváltás, haladás és kanyarodás szabályainak megszegése és a tilos jelzésen áthaladás a leggyakoribb balesetforrás.

Száguldás nélkül is a motor a leggyorsabb

Mint tudjuk, úgyis mi, a motorosok vagyunk a leggyorsabbak. Lámpánál, álló sor mellett, dugóban az autók között 10 km/órával elhaladva is mi érünk oda mindenhová a leghamarabb. Ez persze szabálytalan, az autósoknak csak köszönet jár, amiért lehúzódnak, nyitják a sort a kétkerekűek előtt. Eltekintve néhány "csakazértis" egyedtől, ilyen helyzetben szinte csak mi tudunk hibázni. Mert ha úgyis mi vagyunk a leggyorsabbak, miért kell egy keréken, a kocsik között 50-60-nal szlalomozni, majd a piroshoz első keréken begurulni? E sorok - egyébként tavasztól őszig lehetőleg motorral közlekedő - írójának csak az elmúlt két hétben többször okozott kellemetlen meglepetést vagánykodó motoros, mint autós.



motoros halálesetekről megemlékező blog

Fotó: Vanik Zoltán [origo]

Ahogy kell: tetőtől talpig védőfelszerelésben. Ezen nem szabad spórolni
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nem lehet elégszer hangsúlyozni a védőfelszerelés fontosságát. Nem elég a bukósisak, pláne nem a hatezer forintos gazdaságos! Az internetes motoros áruházak lapjain szétnézve, vagy egyszerűen csak betévedve egy kereskedésbe, kevesebb mint százezer forintból tetőtől talpig rendes, protektoros, szél- és vízálló ruhát, kevlárbetétes kesztyűt, rendes bukósisakot és gerincvédőt vehetünk. Sokszor hallottam már, hogy esni kell tudni, nem öltözködni. Részben igaz, de ha egy lökhárító állítja meg az embert, oda nem tudás kell, hanem védelem. A fent említett összegért akár feloldozást kaphatunk a kerekesszék alól! Persze nem mindenki teheti meg, hogy gazdagon protektorozott kabátot és egyéb védőruházatot vegyen magának. A pénz kézügyességgel pótolható: néhány ezer forintért kaphatók protektorok, olcsóbb házilag bevarrni őket a kabátba.


Megfelelő motor - megfelelő tudáshoz

Egyszer Talma mondta, hogy egy utcai, hatszázas sportgép teljesítményét és tudását még ő sem biztos, hogy teljesen ki tudja motorozni. Európai statisztikák szerint a legtöbb balesetet a fiatal robogósok, illetve a speedmotorosok okozzák. Előbbiek kisebbet, utóbbiak súlyosabbakat, sokszor halálosakat. A technika ott tart, hogy akár 200 lóerős motorokat is vehetünk, és itt nem kell csillagászati összegekre gondolni. Ezek a gépek tonnánként 5-700 lóerősek. Gondoljuk csak el, milyen lenne a családi Suzuki négykerekű ötszáz lóerősen! Ezekhez tudás, tapasztalat kell, amit természetesen csak menet közben lehet megszerezni. A határok próbálgatására viszont ott vannak a pályanapok, ahol ellenőrzött körülmények között, kavicsággyal és orvosi ellátással állnak a bukottak rendelkezésére.



A rendezvényen felállítottak egy baleseti sátrat, ahol valóban megrázó képeket láthattunk a hibázó motorosokról és motorjaikról. Rendeztek ügyességi versenyt, gyermekmotoroztatást, stunt és rendőrmotoros bemutatót is. Ahogy illik, és elvártuk, Csányi Sándor színművész és Kovács István, alias Kokó rendesen felöltözve, védőfelszerelésben jelent meg és motorozott a felvonuláson. Nagy sikere volt a veteránmotoros bemutatónak, ahol gyári újjá varázsolt Pannóniák sorakoztak, egy-két BMW, Jawa, MZ mellett.

Fotó: Vanik Zoltán [origo]

Nem egyenrangú felek. Mindig a motoros húzza a rövidebbet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A rendőrség tényleg kitett magáért, még balesetet is szimuláltak, bábuval. Egy személyautóval frontálisan ütköztettek egy motorost. Aki látta és hallotta a szinte csak ezredmásodpercig tartó csattanást, majd a motoros esését, annak nem kell többet magyarázni. Talán minden motoros rendezvényen, sőt, az A kategóriás jogosítvány kiosztásával egy időben, mindenkinek - élőben - végig kellene néznie egy ilyen szimulációt. Máris felére-harmadára csökkenne a balesetek száma!

Ezt erősítette meg Talmácsi Gábor világbajnokunk is, aki hatalmas ováció közepette lépett fel a színpadra. Talma szűkszavúan mondta el véleményét a védelemről. A KRESZ betartása, állandó figyelem, védőfelszerelés, kiemelten fejre és gerincre, hozzáértők tanácsának kikérése motor és felszerelés vásárlásakor, pályanapok és a tudásunknak megfelelő motor meglovagolása. Ennyi, sem több, sem kevesebb, ebben a néhány szóban viszont minden benne volt. Talmácsi vastaps mellett vonult át a kiépített rutinpályára, ahol egy rendőrségi BMW-vel került szorosabb kapcsolatba. Persze a rendőrök is megmutatták, mit tudnak. Elnézve őket, azt ajánlom, akit rendőrmotoros meg akar állítani, ne próbáljon menekülni.

Fotó: Vanik Zoltán [origo]

Böröczky József humorista, szakkommentátor, Talmácsi Gábor világbajnok és Tóth Gábor budapesti rendőrkapitány


A rendezvény végén közös - a rendőrség által biztosított - felvonulást tartottak. Aki kint volt, az értette, tanulta, hogy ne csak az autós vigyázzon és legyen észnél, hanem a motoros is. Egy dolog viszont szemet szúrt: az összegyűlt nézők, motorosok között bukósisak nélkül motoroztak a rendőrök.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!