Teljesen áttervezték a Sandero külsejét a Loganhoz képest
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Renault X90 néven futó projektje, amelyet egy 5000 eurós autó kifejlesztésére kezdtek el a kilencvenes években, ma már igazi sikersztorinak számít, annak ellenére, hogy a vételárat végül nem sikerült 7000 euró alatt tartani. Elsőként a lépcsőshátú Logan jelent meg 2004-ben, ezt követte két évvel később az MCV nevű kombi, ennek áruszállító változata, és idén februárban a pickup is megérkezett. A mai napig több mint egymillió autó készült el a különböző változatokból, természetesen nem kizárólag a romániai gyárban, hiszen Pitestin kívül a Daciákat gyártják még Marokkóban, Iránban, Indiában, Oroszországban, Kolumbiában és Brazíliában is. A Sandero után a következő modell valószínűleg egy valódi szabadidő-autó lesz, amelybe állítólag egy régebbi Nissanból származó összkerékhajtást szerelnek majd.
Követi a divatot: a B-oszlop fekete, a kilincsek színre fújtak, a kerékjáratok nagyok
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
De ne szaladjunk ennyire előre, mert a Dacia család legújabb tagja egyelőre még a Sandero, amely egy Logan- (tehát Renault-) alkatrészekből összeállított ötajtós autó, a család többi tagjától eltérő karosszériával, és valamivel kisebb méretekkel. 4,02 méteres hossza a mai, nagyra nőtt kisautókhoz igazodik, nagyjából ugyanekkora az Opel Corsa, a Fiat Grande Punto és a Renault Clio is. Mivel hossza 23 centivel kisebb a négyajtós Logannál, és tengelytávolsága is 4 centivel ment össze, így természetesen nem tud akkora helyet biztosítani a hátsó utasoknak és a csomagoknak, mint a szedán. Formája viszont közelebb áll a mai divatirányzatokhoz, ami a barcelonai Renault-designközpont érdeme, bár klasszikus szépségnek így is nehéz lenne nevezni.
A magasra húzott cicaszemek, az új hűtőmaszk, az eltérő kilincsek, a meredeken lecsapott hátsó traktus és az egyedi hátsó lámpák jól palástolják a Logan-rokonságot, csak a közel függőleges oldalfalak emlékeztetnek a testvérre. Új Dacia-emblémát is bevezettek, a sörnyitóra emlékeztető márkajelzés a Sanderótól kezdve minden modellen ott lesz majd. Kívánságra ún. SUV-optikai csomaggal is meg lehet rendelni a Sanderót, ami terepjárószerű első-hátsó kötényt, áldiffúzort, küszöbidomokat és tetőspoilert tartalmaz, de valószínűleg jobban jár az, aki a "kevesebb több" elvet követi majd a vásárlásnál. SUV-kit nélkül is bátran neki lehet vágni a földutaknak a Sanderóval, ugyanis a szabad magassága 20 mm-rel több mint az európai szabvány, így biztosan nem ér le az alja. Ha mégis, akkor az alsó védelemnek veheti jó hasznát a román autó.
Hamarosan a Logan is megkapja a csinosított műszerfalat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Beülve örömmel tapasztaltam, hogy az egy darabból fröccsöntött műszerfal már a múlté, a Sandero az újkori Dacia-műszerfalak 1.02-es verzióját kapta meg, azt, amit a Loganba csak a pár hónap múlva esedékes modellfrissítéskor építenek majd be. Ugyan ez is kőkemény plasztikból készül, de formájában némi tervezési munka is fellelhető, és még különböző színkombinációkban is kérhető az alsó és a felső része. A kesztyűtartónál rücskös, gumírozott felületet találtam, ez az anyag bármilyen nevesebb kompakt kocsiban elfogadható lenne. Kicsit átalakították a gombokat is a szellőzőpanelen, de a borítás alatt ez is csak egy Logan-műszerfal, aki azt ismerte, az itt is csukott szemmel tájékozódik majd.
Nagyok és puhák az első ülések, oldaltámasz nélkül
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Aki viszont még sosem ült Loganban, elsőre talán furcsának találja majd, hogy az ablakemelő gombok a rádió alatt kétoldalt, az elektromos tükörállítás gombja pedig a kézifék karja alatt találhatóak. Teljesen új lett az ajtók borítása is, az egy darabból fröccsöntött egységet sokkal esztétikusabb, több darabból álló panelre cserélték a románok, ami a jobb felszereltségek esetén még némi textilt is tartalmaz. Jó lett volna, ha legalább a csúcsverziók kapnak bőr borítású kormányt és váltókart, ez sajnos elmaradt, csak a váltóbot ezüst betétje jelenti a flancolást a drágább változatokban. A méretes és túl puha ülések is a Loganból érkeznek, formázásuk és oldaltartásuk nem jelentős, de legalább normálisan megtámasztják a combot, és a hátam sem fájdult meg benne a horvátországi menetpróbán.