Csinos, csak nem túl praktikus az óriási fényezett lökhárító
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Aki egy kicsit is ismeri a Fiat modellpalettáját, a Fiorino névből már sejtheti, itt bizony egy haszongépjármű-leszármazottról van szó, ami igaz is, ám a Qubo érdekessége, hogy az olaszok a szokásosnál is többet erőlködtek azon, hogy a végeredmény egy teljes értékű személyautó legyen. Az igáslóváltozathoz képest valóságos akváriumnak tűnik a Qubo, annyi ablakot raktak rá, és persze felkerültek a kötelező szabadidőautós kiegészítők is: duci kerékjárati ívek, védőcsíkok az autó oldalán és az elmaradhatatlan tetősín, amely nem mellesleg feláras extra. A végeredmény kifejezetten mutatós, egyszerre vagány és aranyos. Telitalálat az autó óriásira kerekített légbeömlője és bumfordi orrésze, amely egy elkallódott spánielnél is meggyőzőbben közli az emberrel: tessék engem hazavinni!
A Qubo hátuljánál már nem volt mivel játszaniuk a formatervezőknek, ugyanis a B oszloptól kezdve gyakorlatilag egy dobozról van szó. Az utastérbe gyerekjáték bejutni az óriási első ajtókon illetve a kétoldali tolóajtókon keresztül, a raktér elérésével szintén nincs gond, ugyanis szinte az autó egész hátulja felnyílik. A vidám kárpitokkal díszített ülésbe egy átlagautóhoz képest valósággal fel kell huppanni, a fejtér ennek ellenére kupolányi. Az utastér kidolgozásánál érezni, a tervezők vért izzadtak, hogy a dobozfenekű áruszállítóból civilizált családi mindenest faragjanak, ami egyébként tökéletesen sikerült is. Egyedül csak a kissé furcsa szögben álló kormány és fejünk felett tátongó űr jelzi, hogy a családi felmenők között alapvetően fizikai munkát végző rokonok vannak.
Amilyen vidám a külső, olyan a beltér is a színes kárpitokkal
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Doblónál egy számmal kisebb, alig 4 méter hosszú Qubót - mint ahogy azt a modell bemutatóján megtudtuk - az aktív életet kedvelő családosoknak szánják, akik sokat utaznak, számos csomagot és kelléket cipelnek magukkal. Az autó építési jellegéből fakadóan helyhiányra nem lehet panasz: alapesetben 330 literes a csomagtartó a kalaptartóig, ám a tetőig pakolva már 650 liternyi poggyászt zsúfolhatunk be. Kár, hogy nem lehet sínen tologatni a hátsó üléseket, így játszva a csomagtartó, illetve lábtér méretével, de legalább össze lehet őket hajtani, igény szerint pedig kiszerelhető a hátsó üléssor. Ebben az esetben 2,5 köbméternyi holmi fér a Qubóba, amit már a sarki zöldséges is megirigyelhet.
Ekkora ajtókon keresztül akár be is sétálhatunk az autóba
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Doblóhoz hasonlóan a Qubo is Törökországban készül a Fiat és a Tofas közös üzemében, itt azonban nem áll meg a nemzetek csodálatos együttműködése, ugyanis a Qubo fejlesztését a francia PSA-csoporttal közösen végezték az olaszok, ahogy teszik ezt már több évtizede számos haszon- és személygépjárművük esetében. A Citroënnél (majdnem ugyanez) Nemo Combi néven fut, míg a Peugeot Bipper néven kínálja a saját változatát.
A Qubo motorpalettáján ugyancsak tetten érhető a francia-olasz együttműködés: az 1,3 literes, 75 lovas Multijet Fiat fejlesztés, míg az 1,4 literes nyolcszelepes, 73 lóerős benzines a PSA-csoporttól érkezik. Előbbivel egy rövid kört is mehettünk a modell hazai bemutatóján: a számos Fiat modellből ismerős dízel a Qubóban sem okozott csalódást. Ugyan nem mi leszünk majd az autópálya királyai, de a nyomatékos kis motorral tökéletesen boldogulhatunk a forgalomban, ráadásul egy tank benzin akár ezer kilométerig is kihúzhatja. Ami viszont rögtön feltűnt, hogy az autó rugózása kifejezetten keményre sikeredett, bár a bemutatón külön elmondták, hogy sokat lágyítottak a futómű beállításain, csak nyilván nem vették figyelembe a fejlesztésnél, hogy Európában még vannak olyan országon, ahol az utak nagy részének jó minőségű burkolása megoldatlan feladat.
Jól állnak neki a széles kerékjárati ívek
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Elektromos kocka A Fiorino Qubo a jövőben egy nulla emissziójú elektromos változatban is elérhető lesz, melyet az elektromos autók olasz specialistájával, a Microvettel közösen fejleszt a Fiat. Ennek hatótávja 100 kilométer, a töltési idő 9 kW-os töltővel körülbelül 3 óra (3 kW-os töltővel 6-8 óra) 0-ról 50 km/órára 7 másodperc alatt gyorsul, végsebessége pedig 80 km/óra. A Fiorino Cargón alapuló elektromos prototípusokat tavaly októberben Milánóban és Amszterdamban mutatták be. |