Terepes dobozos - VW Caddy 4MOTION bemutató

Vágólapra másolva!
Magyarországra is megérkezett a dobozfenekű VW Caddy összkerék-meghajtású változata, amely hétköznapi külseje ellenére a manapság oly népszerű SUV-ok többségét is lepipálhatja sárdagasztás terén. Egy hólepte bányában gyilkolásztuk az első példányokat.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A látszat csal: ez nem egy balul sikerült lékhorgászat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A dobozfenekű kisáruszállítók és a belőlük kialakított családi járgányok közül valamiért kikoptak az összkerekes változatok, az így támadt a piaci rést egyedül csak a Volkswagen látta érdemesnek betömni a Caddyvel, amely alá berakták a negyedik generációs Haldex-tengelykapcsolójukat és a 4MOTION nevű hajtásláncukat. Ez a megoldás nem mellesleg a Tiguanban debütált, majd sorra kerül bele a VW-csoprothoz tartozó márkák különböző modelljeibe. Akit érdekelnek a műszaki apróságok, az fussa át az alábbi keretest, akiket viszont hidegen hagynak a részletek, azok számára legyen elég annyi, hogy a legújabb 4MOTION hajtáslánc már nem csak akkor küldi hátra a motorerőt, ha az első kerekek kipörögnek, hanem például egy szimpla elindulás során is. Alapesetben 95 százaléknyi motorerő jut az első kerekekre és öt százaléknyi a hátsókra, de ha az első abroncsok elveszítik a tapadásukat (például egy jégfolton) akkor ugyanez megfordulhat, és a motor teljesítményének 95 százaléka hajthatja a hátsó kerekeket. Menet közben egy számítógép figyeli a kerekek forgási sebességét, annak függvényében változtatja a hajtóerőt a tengelyek és az abroncsok között.

A Haldex tengelykapcsoló és társai

A Haldex tengelykapcsoló egy elektronikusan vezérelt, lamellás tengelykapcsolót jelent. A hajtóerő megosztása a tengelyek között változtatható, de alapvetően mindig a legjobb tapadással rendelkező kerekekhez jut el a nyomaték. A motorerő elosztásán túl a Haldex tengelykapcsoló biztosítja az olyan elektronikus rendszerek hatékony működését, mint a blokkolásgátló, a kipörgésgátló vagy az elektronikus differenciálzár.

Forrás: [origo]

Az első és a hátsó tengely közötti erőkapcsolatért a lamellás tengelykapcsoló felel. A tengelykapcsoló lamelláira ható nyomást elektronikusan vezérelt szivattyúk szabályozzák. A növekvő nyomás egymáshoz nyomja a lamellacsomagokat. Ily módon a lamellacsomagok közötti erőkapcsolat és a tengelyek közötti erőeloszlás egyaránt finoman szabályozható. Az elektronikus vezérlés feladata abban áll, hogy a tengelyek között a kerék megcsúszása miatt fellépő fordulatszám-eltéréseken kívül olyan szabályozott jellemzőket is kiegyenlítsen, mint a menetdinamikai állapot vagy a hajtónyomaték. A vezérlőegység a szabályozásnál a menetdinamikára - például sebesség, kanyarodás, toló- vagy vonóüzem - vonatkozó kiegészítő információkat is számításba veszi.



A kardánhajtás és a hátsó differenciálmű miatt némileg át kellett szabni a Caddy alját, ám drasztikus beavatkozásra nem volt szükség, csak az üzemanyagtartályt, a hátsó futóművet és a kipufogórendszert tervezték újra. Az összkerék-hajtás miatt mintegy száz kilóval nőtt a Caddy tömege, így mintegy 1,6 tonnás összsúly jön ki felszereltségtől függően. Kívülről mindebből nem sok látszik, aki nagyon figyel, észreveheti, hogy a karosszériát pár centivel megemelték, illetve hátulról látható a hátsó differenciálmű. Ez már-már érthetetlenül példás önmérsékletet sejtet, hiszen manapság pont az a divat, hogy még az elsőkerekes szabadidő-autókat is terepjárószerű valaminek maszkírozzák mindenféle műanyag dekorelemekkel.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Kemény terepen is elboldogul az összkerekes Caddy
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Bár a magyarországi bemutatón nem győzték hangsúlyozni, hogy a Caddy 4MOTION nem terepjáró, hanem egy praktikus áruszállító vagy családi autó, ettől függetlenül a sóskúti homokbányában alakítottak ki egy tesztpályát a kocsi rejtett képességeinek kipróbálására. A Caddyk dolgát mintegy negyven centis hó nehezítette, amelyet néha itt-ott egy-egy jégdomb, sáros dagonya és alattomos kőkupac tett változatossá. Ennek ellenére a teljesen átlagos téli gumival szerelt Caddyk szó szerint állták a sarat, lendület nélkül is felszenvedték magukat a jeges domboldalakon, kimásztak a kátyúig érő dagonyából, kattogó fékekkel, de kontrolálhatóan lecsúszkáltak a lejtőkön, így a vész esetére beállított terepjáróra egyszer sem volt szükség.

A Caddy 4MOTION jelenleg egyféle, a VW-konszern jó öreg 1,9 literes PD TDI dízelével rendelhető, hatfokozatú kézi sebességváltóval társítva. A kétkerekes változathoz képest 700 ezer forint a felár a haszongépjárművek esetében, személyszállító kivitelnél erre még rájön az áfa, így 800 ezer forint fölé kúszik a 4MOTION hajtáslánc ára. Nem keveset javít az ár/érték arányon, hogy az összkerekes változatokhoz alapáron jár - többek között - ESP, részecskeszűrő, hővédő üvegezés, központi zár és hegymenet asszisztens, amelyek összértéke mintegy 400 ezer forint.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1896 cm3. Teljesítmény: 77 kW (105 LE)/4000. Nyomaték: 250 Nm/1900. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4875/1794/1834 mm. Tengelytáv: 3002 mm. Üres tömeg vezetővel: 1560-1798 kg.


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!