Ahogyan sejteni lehetett, a címvédő Spitzmüller Csaba komoly kihívókra talált a szombaton rajtoló 2009-es bajnokságban. Az első szakaszon - ahol a korai, fél nyolcas kezdés miatt helyenként még nedves volt az aszfalt - csupán 0,2 másodperccel volt gyorsabb a piros Mitsubishi WRC Herczigéknél, és további egy tizeddel ifj. Érdinél. A régi Skodájába visszaülő Turán Frigyes már jobban lemaradt, mögötte Asi és Hideg Krisztián következtek.
Ahogy melegedett az idő, úgy jöttek, sőt özönlöttek a nézők a pályák mellé, a becslések szerint számuk elérte a bűvös százezres határt a nap folyamán. A pilóták is kezdtek bemelegedni: a második, szűk és felhordásos mátrai pályán ismét Spici volt a legjobb, tőle alig maradt le a 2007-es Impreza WRC-vel, és új navigátorával még ismerkedő Érdi. A hosszú gyorsaságin viszont már ők voltak a legjobbak, és ezzel nagy meglepetésre az összetett vezetést is átvették.
A fiatal pilóta élete első abszolút szakaszgyőzelmét szerezte, és először állt az élen ob-futamon, édesapja, a sokszoros bajnok Érdi Tibor legnagyobb örömére. Spici hátránya három szakasz után azért nem volt tetemes, csak 1,6 másodperc, Herczig ekkor már húsz egységgel volt lemaradva. A negyedik helyen Asi ért az első szervizbe, aki Turán kárára autózott nagy időt a tempós egerbaktai szakaszon. Szegény Bútor Róbertet még az ág is húzta - ő ezúttal előfutóként indult egy téli gumikkal szerelt Lada VFTS-sel, de az autó hengerfejes lett még délelőtt.
A második kör első gyorsaságiján ott folytatta Érdi, ahol abbahagyta, és újabb első időt ért el. Turánnak viszont ezek volt az Eger-ralin az utolsó versenykilométerei: a már addig is hajtásproblémákkal küszködő Skoda váltója hatodik fokozatban maradt, és bár kijött a pályáról, a beíróból már nem tudott elindulni - legmagasabb fokozatban még a WRC brutális forgatónyomatéka sem képes megmozdítani az álló autót...
Az ötödik pálya viszont Érdinek nem hozott szerencsét: a Subaru egyik gumija lassú defektes volt, emiatt megpördült a kocsi, ráadásul olyan szerencsétlen helyen, hogy a szűk erdei úton rengeteg időbe telt, míg újra menetirányba állt az autó. Aztán a fokozott tempó és a közben teljesen leeresztett kerék párosításának köszönhetően ugyanez még egyszer megtörtént, ezért alaposan visszaesett a páros, egészen a hetedik helyig. Az élen Spitzmüller, Herczig, Asi volt ekkor a sorrend, és ez a következő szakaszon sem változott, melyen Herczig rajtszáma mellé írták a legjobb időt.
Ezen a pályán csak az első 32 autó tudott lejönni, mivel egy óvatlan néző avartüzet okozott, és be kellett jönniük a tűzoltóknak. Érdi gyorsan visszanyert két helyet, a második szervizelésre már ötödikként ért be. Számára a harmadik hely tűnt ekkor reális célnak, ezt megszerezni még két szakasz állt a rendelkezésére.
A hetedik gyorsaságin szinte hihetetlen eredmény született: a három top páros tizedmásodpercre egyforma időt autózott. Ez jelzi, hogy idén egyáltalán nem lefutott a bajnokság, és hogy nagy izgalmakra van még kilátás vasárnap is. A napi utolsó szakaszt Herczig nyerte, aki végül 15 másodpercre jött fel az élen álló Spiciékre. Érdi felkapaszkodott a harmadik helyre, az N-es mezőnyt toronymagasan vezető, és szlovákiai vetélytársát, Bérest is egyelőre felülmúló Asi elé. Az ötödik az A8-as kategória éllovasa, Hideg.
Vasárnap négy szakasz dönti el a futam végkimenetelét, melyek közt lesz két 27,4 km hosszú is. Ez még a vb mezőnyének is kemény dió lenne, alighanem sok autó áldozatául esik majd a Sirok és Terpes közötti résznek. A másik, 12 kilométeres pálya nehézségét viszont az első két kilométer minden elképzelést alulmúló aszfaltminősége okozza, a már-már kráterszerű kátyúk egy tereprali versenyen is gondot okoznának. A különbségek pedig olyan kicsik, hogy akár egy defekt is eldöntheti a győzelem sorsát - izgalmakban a zárónapon sem lesz hiány.
A magyar értékelés állása az első nap után:
1. | Spitzmüller/Kazár | Mitsubishi Lancer WRC | WRC | 36:37,5 |
2. | Herczig/Baranyai | Subaru Impreza WRC | WRC | +15,7 |
3. | ifj. Érdi/Csökő | Subaru Impreza WRC | WRC | +1:27,3 |
4. | Asi/Pikó | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +1:33,2 |
5. | Hideg/Kerék | Mitsubishi Lancer Evo VI | A8 | +1:38,4 |
6. | Borsi/Diebel | Subaru Impreza WRC | WRC | +1:57,7 |
7. | Osváth/Farnadi | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +2:46,3 |
8. | Szíjj/Szőke | Mitsubishi Lancer Evo VI | A8 | +2:53,8 |