Loeb az 51. győzelmére készül, de visszatér korábbi nagy vetélytársa, Marcus Grönholm
Utoljára két esztendővel ezelőtt látogatott el Portugáliába a mezőny. Ahogy akkor is, így idén is hatalmas várakozás előzi meg az eseményt, százezres nagyságrendben látogatnak majd el helyszínre a nézők. A pályák több mint fele új a legutóbbi versenyhez képest is, két teljesen új gyorsaságit is találtak a szervezők. Összesen 18 szakasz szerepel a programban, köztük az faroi stadionban, csütörtök este rendezendő szuperspeciál. A futam alatt a csapatok szokásos módon 46 abroncsot használhatnak el autónként, és mindannyian azonos keverékű gumikkal indulnak majd.
A ciprusi létszám több mint duplája, összesen 75 páros nevezett a portugál futamra. 19 WRC mellett rajthoz áll a PWRC és a JWRC mezőny is, valamint számos privát induló. A Citroën csapat a szokásos Loeb-Sordo összeállításban próbálja meg tartani az eddig hibátlan idei mérleget, az eddig az összes futamot megnyerő francia a futam favoritja. Segítségükre lehet a C4 WRC itt debütáló 2009-es változata, amely a tavalyihoz képest csupán apró módosításokon esett át. Loeb a múlt héten egyébként részt vett egy rendhagyó rendezvényen, ahol a tízszeres motokrossz világbajnok Stefan Everts-szel és annak KTM-jével mérkőzött meg a híres-hírhedt belgiumi Mur de Grammont viadalon. A lehető legkisebb különbséggel, 0,1 másodperccel kapott ki a motorostól a francia, akinek büntetésből le kellett mosnia Everts igencsak saras KTM-jét. A belga legenda - aki elégedetten nézte alkalmi mosósának tevénykedését - elismeréssel adózott Loeb és a C4 WRC teljesítménye előtt, és megjegyezte, hogy reméli, idén ő lesz az egyetlen aki elveri a ralipilótát.
A Ford visszavágásra készül, szeretnének már egy futamot nyerni végre. A Focus WRC motorja erősebbé vált, Hirvonen és Latvala állhat a legújabb autókkal rajthoz. Hirvonen murván megszoríthatja, sőt, le is győzheti Loeböt, szoros meccsre van kilátás. A csapat reméli, hogy nem történik olyan malőr, mint két esztendővel ezelőtt, ugyanitt: akkor az összes pilótájukat 5 perces büntetéssel sújtották, mert a hátsó oldalablakok fél milliméterrel vékonyabbak voltak az előírtnál, és így Grönholm és Hirvonen is utólag leszorult a dobogóról. Petter Solberg a remek ciprusi teljesítménye után Portugáliában ismételne. A Xsara WRC egyelőre marad - a norvég tagadja, hogy egy C4-es lenne kilátásban -, de ismét újabb fejlesztéseket kapott az autó.
Hirvonen egy győzelemmel nyílttá tehetné a világbajnoki címért folyó versenyfutást. Megszokott ellenfelein kívül ex-csapattársával, Grönholmmal is meg kell küzdenie
Óriási szenzáció, hogy - ha egyelőre csupán egy futam erejéig is - visszatér 2000 és 2002 világbajnoka, Marcus Grönholm. A finn tavaly év végén már részt vett a gyári Subaru csapatnál egy teszten, ahol a pletykák szerint gyorsabb volt az akkori pilótáknál, Solbergnél és Atkinsonnál. A gárda viszont időközben megszűnt, így a további együttműködés is odalett. A portugál futam főszponzora mégis látott fantáziát a dologban, és "befizette" Grönholmot a versenyre, Prodrive támogatással. Az autó lényegében ugyanolyan, mint a 2008-as utolsó ralin, a homologizációs szabályok miatt nem sokat lehetett rajta változtatni, csupán a futóművet cserélték ki egy Öhlins márkájúra. A finn annak ellenére nem sok esélyt ad magának - lehetetlennek tartja, hogy Loebbel és a gyári Ford pilótákkal tartani tudja a lépést -, hogy nemrég két napon át tesztelte Spanyolországban a kocsit, illetve hogy ő tavaly is részt vett az IRC sorozat tagjaként szereplő portugál futamon egy Focus WRC-vel, igaz csak előfutóként. Az ő szereplésének köszönhetően egy kivétellel itt lesz minden 2000 óta világbajnokságot nyert pilóta, a néhai Richard Burns a nagy hiányzó, aki 2001-ben volt a sorozat győztese.
A Stobart csapat Wilsont és Henning Solberget, a Citroën Junior Team pedig Novikovot és Rautenbachot nevezte pontszerzőnek, rajtuk kívül még Ogier is ott lesz a rajtnál. A további WRC-kben Al Quassimi (Ford), Villagra (Munchi's Ford), Ostberg (Subaru), valamint a van Merkstejn illetve a Kuipers család (2-2 Ford) ülnek majd.
Két esztendővel ezelőtt Gigi Galli vitézkedett egy privát Xsara WRC-vel. Idén Petter Solberg próbálja meg egy hasonló autóval túlszárnyalni az olasz 2007-es hetedik helyét
Itt lesz a PWRC kategória mindegyik jelentősebb szereplője, az eddigi két futamot megnyerő Sandell, valamint Prokop és a helyi Araujó között dőlhet el a verseny, ám ismerve a mezőny erősségét, többen is odaérhetnek a végére. Ismét drukkolhatunk a magyar Mayer/Tagai párosnak, akik Cipruson pontot szereztek, és ismét a Subaru Imprezával indulnak. A JWRC-ben kevesebben vannak, Kosciuszko az esélyes, mivel a tabellán előtte álló Prokop a PWRC-ben indul, Burkart pedig kihagyja a futamot, a dolgát leginkább Bertolotti és Bettega nehezíthetik meg.
Két kvázi márkakupa is része lesz a futamnak, a Pirelli Star Driver keretében öt kiválasztott pilóta állhat rajthoz egyforma N4-es Lancer Evo X-esekkel, illetve a Ford Fiesta ST Trophy is elindul, hét párossal, N3-as autókkal.
A portugál futam csütörtök este kezdődik, várhatóan telt ház előtt, a szuperspeciállal, majd további hét gyorsasági szakasszal folytatódik pénteken.
A világbajnokság állása:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 30 pont |
2. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC '08 | 22 pont |
3. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 17 pont |
4. | H. Solberg/Menkerud | Ford Focus RS WRC '08 | 10 pont |
5. | P. Solberg/Mills | Citroën Xsara WRC | 9 pont |
6. | Wilson/Scott | Ford Focus RS WRC '08 | 8 pont |
7. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC '08 | 6 pont |
8. | Atkinson/Prevot | Citroën C4 WRC | 4 pont |
A világbajnokság állása, gyártók:
1. | Citroën Total World Rally Team | 48 pont |
2. | BP Ford Abu Dhabi Rally Team | 32 pont |
3. | Stobark VK M-Sport World Rally Team | 22 pont |
4. | Citroën Junior World Rally Team | 11 pont |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 3 pont |
A világbajnokság állása, PWRC:
1. | Sandell/Axelsson | Skoda Fabia S2000 | 20 pont |
2. | Araujo/Miguel | Mitsubishi Lancer Evo IX | 13 pont |
3. | Brynildsen/Giraudet | Mitsubishi Lancer Evo IX | 8 pont |
A világbajnokság állása, JWRC:
1. | Prokop/Tomanek | Citroën C2 S1600 | 18 pont |
2. | Burkart/Kolbach | Suzuki Swift S1600 | 16 pont |
3. | Kosciuszko/Szczepaniak | Suzuki Swift S1600 | 8 pont |