Reggel nyolc óra, csúcsforgalom Budapest egyik legforgalmasabb többsávos útján, a Nagykörúton. Előttünk torlódik a kocsisor: egy, az úton leparkolt kisteherautót próbálnak kikerülni az autósok. Egy élelmiszerboltba hoztak árut, és amíg lepakolják az üdítős palackokat, elfoglalják a két sávból az egyiket. A két férfi egy méterre rakodik a közlekedő kocsisor mellett. Mindennapos látvány: mire végigérünk a körúton, tizenöt hasonlóan szabálytalanul és balesetveszélyesen parkoló-pakoló áruszállítót számolunk össze.
"Ez ebben a formában több veszélyes szituációt is előidéz" - kommentálja az állandósult helyzetet Szécsi Tibor, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) forgalomtechnikai és megelőzési osztályának vezetője. Szerinte már az is balesetveszélyes, hogy az út áteresztő képessége a felére csökken, hiszen a kétsávos út bizonyos távolságonként összeszűkül a szabálytalankodók miatt. Egy-egy figyelmetlen autós beleütközhet a saját sávját elfoglaló kisteherautókba, elgázolhatja a kocsi körül járkáló rakodókat, valamint összekoccanhat a szűk úton a pakolókat kerülgető többi autóssal. Az őrnagy szerint utóbbi a jellemzőbb. Mivel a koccanások nagy részét nem jelentik be annak elszenvedői, a BRFK-nak nincsenek statisztikái arról, mennyi balesetet okoznak ezek a helyzetek.
Bírságolnak és elvontatnak
Szécsi azt állította, hogy a Nagykörút mellékutcáiban még nagyobb dugókat okoznak az áruszállítók. Példának a Dohány és a Wesselényi utcát hozta fel, ahol szerinte sokszor a troliforgalmat is megakasztja egy-egy fuvarozó. Emellett problémásnak nevezte a körúti szállodák előtti turistabuszokat, amelyek - ha éppen nincs parkolóhely a bejáratnál - egyszerűen megállnak az úton. Jobb esetben csak addig várakoznak, amíg le- vagy felszáll egy-egy csoport turista, de arra is akad példa, amikor hosszabb ideig parkolnak az úton.
Négy dolgot tehet a rendőrség. A legenyhébb a figyelmeztetés, majd jön a helyszíni bírság, amelynek összege három- és húszezer forint között lehet. Súlyosabb esetekben a rendőr szabálysértés miatt feljelentést tesz tiltott helyen való várakozás miatt. A tömegközlekedést megakasztó járműveket azonban - a rendőrség állítása szerint - azonnal elszállítják az útból, és azt csak pénzért válthatja ki némi utánajárást követően a felelőtlen tulajdonosa.
Bosszankodnak és trükköznek
De valóban mindig felelőtlenek az áruszállítók, vagy nem tudnak mást tenni? Az egyik nagykörúti műszaki üzletben azt mondták az [origo]-nak, mivel nincs sem parkolóhely, sem semmiféle rakodóhely a boltjuk előtt, kényszerhelyzetben vannak, és emiatt bosszankodnak. A hatalmas tévéket nem tudják több száz méteren keresztül kézben cipelni, a lehető legközelebb kell megállniuk: ha van hely, ha nincs. Az üzletvezető szerint vagy azt csinálják, hogy megállnak az úton, és két-három perc alatt a bolt személyzete megpróbálja gyorsan kipakolni az autót, vagy trükköznek.
"Mindig rendszeres" - szabálytalankodó áruszállítók nyilatkoznak videónkon
Azt találták ki, hogy az üzlethez a lehető legközelebbi parkolóhelyen - szerinte ez sincs túl közel - leparkol egy kollégájuk a saját autójával, majd ha jön a fuvar, kiáll, a teherautó meg beáll a helyére. Miközben a szállítók pakolnak, a kolléga köröz a környéken, majd negyedóra múlva ismét helyet cserélnek, foglalják tovább a kincset érő pár négyzetmétert.
Budapesten - mint más városokban is - lehetőség van úgynevezett koncentrált rakodóhelyek kijelölésére is a nagyobb üzletek közelében. A boltvezető szerint valóban van egy ilyen tőlük olyan ötven méterre, csakhogy azt rendszeresen elfoglalják a mellette lévő házban lakók személyautói.