Laposabb, szélesebb és hosszabb egy A4-esnél
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A jelek szerint a négyajtós kupé a legújabb meghódítandó terület az autógyáraknak, amelyeknek úgy jön minden újabb és újabb semmiből kreált kategória, mint egy falat kenyér. Ezen a téren a Mercedes CLS-e tekinthető úttörőnek, amelynek sikere természetesen a konkurencia étvágyát is felkeltette. A Volkswagen a Passatból faragott négyajtós kupét, ami után már csak idő kérdése volt, hogy mikor jelentkezik valami hasonlóval a német mamutcég többi márkája is. Bár ha jobban belegondolunk, igazából az a nagy kérdés, miért is nem a nagyobb presztízzsel bíró Audi rukkolt elő elsőnek valami hasonlóval. Akárhogy is mozognak a VW-csoport belső rugói, az biztos, hogy idén augusztustól a négykarikás márka is kínál négyajtós kupét az A5 Sportbackkel, amelyet jövőre követ az egy számmal nagyobb A7 négyajtós kupé.
Az A5 Sportbacket nézegetve rögtön adja magát a kérdés: mi a csuda szükség volt rá? Hiszen mind méreteivel, mind külsejével nagyon hasonlít az A4 szedánra, ám ez a dilemma egészen addig tart, míg tényleg egymás mellé (montázsunkon: fölé) nem állítjuk a két autót.
Felül az A4, alul az A5 Sportback
A Sportback laposabb, hosszabb és ami a legfontosabb, jóval elegánsabb és sportosabb az A4-nél, és mindezeket úgy teszi, hogy alig csorbult a használati értéke. A csomagtartó mérete (480 liter) például majdnem akkora, mint az A4 kombié, és ez az ülések lehajtásával 980 literesre növelhető. Természetesen a kupésan lejtő tetővonal miatt egy fagyasztó így sem fér be, de egy lapra szerelt IKEA szekrényt azért begyömöszölhető.
Elölről és hátulról alig lehet megkülönböztetni a Sportbacket a kupétól, oldalról viszont már nem csak a két plusz ajtó jelzi a különbséget, hanem a megváltozatott tetőív is. Kár, hogy a tervezők nem éltek azzal a ziccerrel, hogy valahogy - például Alfa Romeo 156 - eltüntessék a két hátsó kilincset, mert úgy még nehezebben lehetne kiszúrni a Sportback ötajtós mivoltát.
Ha már itt tartunk, hadd rúgjak még egyet a kilincsekbe: elhiszem, hogy részegységeket csak nagy számban gazdaságos legyártani, de szerintem ez a karosszéria megérdemelt volna valami egyedibb, szebb ajtónyitó mechanizmust is. Ezek a kilincsek lehet, hogy egy VW Polón fel sem tűnnek, de a Sportback oldalán valahogy idegenül néznek ki és ráadásul elterelhetik a figyelmet az egyik legszebb formai megoldásról, a kólásüvegszerűen hullámzó övvonalról. Bár az A5 kupé és vele együtt a Sportback egy alapvetően lapos és széles autó, az Audi formatervezői egy csomó optikai trükköt bevetettek, hogy még szélesebbnek tűnjön a karosszéria. Ez főleg hátul látványos az elnyújtott, LED-ekkel kitömött hátsó lámpákkal és a lökhárító aljában kialakított ál-diffúzorral. Ránézésre a Sportback szinte ráfolyik az útra, ahonnan le sem lehet robbantani.
Bár az A5 Sportback a háromajtós kupé műszaki alapjait örökölte, a tengelytáv (2810 mm) hat centiméterrel nőtt a kupéhoz képest, aminek elsősorban a hátsó utasok örülhetnek. Akárcsak a Passat CC esetében, a Sportback hátuljában is csak két főre alakította ki ülést, de az a két utas legalább komporomisszumok nélkül, kényelmesen utazhat. A 187 centis magasságomhoz állított első ülés mögé huppanva a fejem fölött még bőven volt hely, és a térdem előtt is bő arasznyi hely tátongott - egy kupéhoz képest fejedelmi, de egy középkategóriás szedánhoz képest is nagyvonalú a helykínálat.
A Sportback kupés jellegét erősíti, hogy az ajtók keret nélküliek, cserébe viszont meglehetősen vastagok, és trezorszerű puffanással záródnak. "A van benne anyag"-érzés persze nem csak itt érhető tetten, hanem akkor is, ha megmarkoljuk a vastag, háromküllős kormányt, és belesüppedünk a sportülésekbe. Amíg a BMW leszokóban van a sofőr felé forduló középkonzolról, addig az Audi kezd rákapni, így olyan érzésünk lehet, mintha körénk építették volna az utasteret. Aki ült már A5 kupéban, vagy A4-ben, nem fog nagyon meglepődni, hiszen ugyanaz a műszerfal fogadja. Ez persze nem feltétlenül baj: minden kézreáll, ergonómikus, pillanatokon belül meg lehet tanulni és szokni a különböző funkciók kezelését.
Hat centimétert nőtt a tengelytáv a kupéhoz képest
A Sportback kezdetben az alábbi három-három dízel és benzines motorral rendelhető, de 2010 közepére további három kisebb és olcsóbb motort ígér a gyár. Ezek között lesz egy 160 lóerős, 1,8 literes turbós benzines és egy 143 lóerős, kétliteres TDI.
2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 3.2 FSI | 2.0 TDI | 2.7 TDI | 3.0 TDI | |
Meghajtás | első kerék | quattro | quattro | első kerék | első kerék | quattro |
Teljesítmény, kw (LE) | 132 (180) | 155 (211) | 195 (265) | 125 (170) | 140 (190) | 176 (240) |
Nyomaték, Nm | 320/1500 | 350/1500 | 330/3000 | 350/1750 | 400/1400 | 500/1500 |
0-100 km/óra, s | 8,1 | 6,6 | 6,6 | 8,7 | 8,2 | 6,1 |
Végsebesség, km/óra | 233 | 241 | 250 | 228 | 235 | 250 |
Átlagfogyasztás, l/100 km | 6,5 | 7,4 | 9,3 | 5,2 | 6,0 | 6,6 |
A nemzetközi menetpróbán a dízel és benzines kínálat csúcsát, a háromliteres, összkerekes dízelt és az ugyancsak quattro 3,2 literes benzinest sikerült kipróbálni. Mindkét motor és a hajtáslánc is jól ismert darab, csalódást ezúttal sem okozott egyikük, azonban szentségtörés vagy sem, a hathengeres dízel messze jobb választásnak tűnik. Nyomatékosabb, fele annyit fogyaszt, ráadásul az Audi mérnökeinek sikerült azt elérniük, hogy dízeles kerregés helyett csak a hathengeres morajlás jusson el az utastérbe. Toszkána tükörsima szerpentinjein nem sok minden derült ki az összkerék-meghajtás előnyeiről, az viszont egyértelműen érződött, hogy a Sportback jóval stabilabb és feszesebb egy "mezei" A4-esnél. Ez a Thököly úton nem biztos, hogy jól jön majd, de a világ azon pontjain, ahol nem ismeretlen fogalom a jó minőségű úthálózat, minden bizonnyal értékelik majd.
Jövőre érkeznek az olcsóbb motorok
Ami az árakat illeti, a Sportback olcsóbb lesz, mint a háromajtós kupé, de drágább, mint az A4 szedán. Részletes árlistát csak a hazai forgalmazás kezdetére, azaz mintegy két hét múlva ígért az importőr, annyit azonban elárultak, hogy a 170 lóerős TDI 10,5 milliótól indul, míg a jövőre megjelenő 1,8 turbós benzines indulóára 9,9 millió lesz. Egy ugyanilyen motorral szerelt A4-es jelenleg 8,78 millióba kerül, ám ez így még nem jó viszonyítási alap, mivel a Sportbackhez számos olyan dolog alapáron jár, ami az A4-es esetében extra, így az árkülönbség tíz százalék alatt lesz, ami már elgondolkodtató a szebb forma és élvezetesebb vezethetőség javára.
Akárcsak a kupét, az Sportbacket is szépen fel lehet még szerelni az Audi végtelen hosszúságú extralistájából, a sokhangszórós csúcshifitől kezdve az állítható futóműig terjed a választék a kedves vevők igényei és lehetőségei szerint. Kedves vevőből egyébként nincs hiány, több mint ezer megrendelés futott be világszerte eddig a Sportbackre - kizárólag az eddig megjelent képek alapján. Magyarországon mintegy húsz A5 Sportback eladásával számolnak az év végéig.