Ha hibridről beszéltünk, eddig három márkát emlegettünk: Lexus, Toyota és Honda. Az első kettő egy konszern (vehetjük őket egynek), a Honda pedig igazából nem annyira fejlett, mert ott csak intelligens motor asszisztens van, nem teljes értékű hibrid rendszer. Persze léteznek még más hibridek is (például Ford előző generációs Toyota rendszerrel), de a hazai piacra abszolút japán uralom a jellemző.
A Mercedes-Benz belépett a bűvös körbe, és egyből a legnagyobb modelljével. Az S osztály modellfrissítése ugyanis alkalmat teremtett arra, hogy bemutatkozzon az első Mercedes hibrid, amely elvileg a Lexus LS 600h vetélytársa lehetne. A gyakorlatban mégsem az, a németek más úton indultak el.
Hogy miért írom ezt? Alapvetően nem annyira fejlett az ő megoldásuk, hiszen ők is csak a benzinmotor működését segítik, önállóan elektromos hajtással egy métert sem bír menni az S400 Hybrid. Ezt el is ismerik, ebben még van fejlődési lehetőség, a hamarosan érkező hibrid ML már korszerűbb lehet.
Az akkumulátor-technikájuk viszont modernebb, mert jóval kisebb, hatékonyabb lítium-ion akkumulátorokat használnak a vetélytárs nikkel-fém hibridjével szemben, ezért nem is hátra, hanem a motortér jobb oldalára építették. Erre egyébként azért is szükség volt, mert a lítium-ion akkumulátoroknak egyetlen olyan tulajdonságuk van, amire nagyon oda kell figyelni: a teljesítményüket 15 és 35 fok között tudják maximálisan leadni. Éppen ezért a Mercedes - egyedülálló módon - az akksikat bekötötte a motor hűtőrendszerébe, így tartják mindig optimális hőmérsékleten az akkumulátorokat.
A Mercedes természetesen nagyon büszke az autójára, hiszen ebben a kategóriában ez rendelkezik a legkisebb károsanyag-kibocsátással és a legalacsonyabb átlagfogyasztással. Igen, lenyomja a Lexus LS 600h-t is, pedig a hibrid rendszere sehol nincs ahhoz képest. Hogy lehet ez?
Egyszerű. Nem túl környezetbarát egy olyan autó, amelyben az elektromotorhoz egy ötliteres V8-ast társítanak. A Mercedesben "csak" 3,5 literes V6-os dolgozik, méghozzá az E osztályból már ismert 350 CGI. Hiába nem annyira hatékony a hibrid hajtása, a kisebb benzinmotor jóval kevesebbet eszik, és kevesebb mocskot pöfög ki. Igaz, az S400 Hybrid "csak" 299 lóerővel rendelkezik az LS 600h 445 lóerejével szemben, de a gyakorlati életben erre a többletteljesítményre semmi szükség. Ha pedig zöld autóként gondolunk mindkét modellre, akkor kifejezetten felesleges.
Ez nem azt jelenti, hogy a Mercedes jól oldotta meg a feladatát, és mostantól az S400 Hybrid a környezetbarát autógyártás etalonja. Egyrészt nagyon kicsi benne az elektromos motor, csupán húsz lóerő leadására képes. Hogy érzékeltessük, ez mennyire gyengécske: az LS 600h-ban 225 LE, de még az új Priusban is 80 lóerős az elektromotor.
A Mercedes-Benz bizonyítványában jól fest a 186 g/km széndioxid-kibocsátás, de azért van modell, amelyhez reálisan hozzámérhető, még ha nem is kategóriatárs. A Lexus RX 450h talán a legmodernebb hibrid jármű jelenleg, és alapvetően hasonló paraméterekkel rendelkezik. Abban is 3,5 literes V6-os motor dolgozik, csak éppen elől egy 167, hátul pedig egy 68 lóerős elektromotor segít a hajtásban. Ennek megfelelően hiába nehezebb és rosszabb a légellenállása, az RX 450h 148 g/km-es adattal büszkélkedhet, az átlagfogyasztása is csak 6,3 liter/100 km. Ha a S400 Hybridben is fejlettebb hibrid lesz - amire állítólag elég hamar sor kerülhet -, akkor annak is simán hoznia kell ezeket az adatokat.
Hogy pontosan lássuk, hogy mennyit jelent így is a kis elektromotor segítsége, ahhoz meg kell nézni, hogy az S350 CGI milyen adatokat produkál. A hibrid változat ugyanazzal az erőforrással kicsivel jobb gyorsulást tud felmutatni, miközben körülbelül két literrel fogyaszt kevesebbet száz kilométerenként, és 48 grammal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Ezért van értelme a hibrid rendszereknek.
Itthon hatalmas érv a hibrid mellett, hogy a kedvezőbb regisztrációsadó-besorolás miatt a S400 Hybrid olcsóbb az S350 CGI-nél. Majdnem ez a legolcsóbb S osztály, csupán az S350 BlueEffiency olcsóbb nála. Ennek ellenére mégsem nevezném meg tuti vételként, hiszen a tesztautó árcéduláját a kezembe kapva majdnem leestem a székről. A hosszított L változat némi többlet felszereltséggel 35,3 millióra jött ki, és ezen még az sem szépít, hogy a Mercedes az ötszázalékos áfa emelést nem építette be az áraiba. Persze a Lexus LS 600h L fullos felszereltséggel is ennyibe kerül. Az S400 Hybrid tehát egy kevesek által elérhető autó marad, amelyből már most nagyon várjuk a lényegesen modernebb hajtással rendelkezőt.
Nem mellesleg az összes S osztályos modell átesett egy modellfrissítésen, amely leginkább a motorokat érintette. Tovább javítottak az erőforrásokon, ezért minden erőforrás kevesebbet eszik, ezáltal kevésbé szennyezi a környezetet. Az ilyenkor szokásos újdonságokról is beszámolhatunk: új a lámpa (LED technológiát is alkalmaznak), változott a lökhárítók formája, javult a felszereltség, új színek vannak, tehát az S osztály kicsit más. Nem volt nagy szükség erre, hiszen az eladási darabszámok a vállság ellenére sem rosszak (pontosabban nem annyira rosszak), de azért élénkítheti a vásárlói kedvet. És csak öröm, hogy van még egy hibrid a piacon.