Húszezer forintért lehet venni műmotort a feketepiacon, amellyel ki lehet játszani a mérőműszert (képünk illusztráció)
Pár napja egy különleges szoftver figyeli a gyanús jeleket az országban működő sok száz műszaki vizsgaállomáson. A jármű műszaki ellenőrzése előtt begépelt adatokat ellenőrzi, figyeli, hogy a jármű nem körözött-e, stimmelnek-e a rendszám és a kocsi adatai, hogy nincs-e valami gond a tulajdonos személyes adataival (hiszen a személyi igazolványából azt is begépelik az állomásokon).
"Nem fog piros lámpa villogni, hogy tolvajt fogtam"
Ha valami problémát észlel a rendszer, úgynevezett "csendes riasztást" indít - közölte az [origo]-val Lovas Károly Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnökhelyettese. Ez azt jelenti, hogy a vizsgaállomáson a számítógépet kezelők - és természetesen az autós - tudta nélkül a szoftver azonnal értesíti a rendőrséget. Semmiféle visszajelzés nem lesz a helyszínen, "nem fog egy nagy piros lámpa villogni, hogy tolvajt fogtam" - fogalmazott Lovas. Szerinte a vizsgáztatás ugyanúgy megy majd tovább, mintha mi sem történt volna.
Sőt, egy olyan féket is beépítettek a némán őrködő rendszerbe, hogy ha a rendőrök kiérkezése előtt befejeződne a vizsgáztatás, akkor a számítógép valami kitalált okra hivatkozva még nem adja ki a papírt (mondjuk, kiírja, hogy meg kell ismételni a fékpados ellenőrzést). Mindezt azért, hogy továbbra is ott tartsa a lopott autót és gazdáját. A vizsgáztató és a tulajdonos számára a riasztás ténye csak az után derül ki, amikor megérkeznek a rendőrök.
Egy általunk megkérdezett dél-magyarországi műszaki vizsgaállomás névtelenséget kérő vezetője azt mondta, nem tud arról, hogy egy program figyelné a gyanús jeleket a műhelyében. "Az más kérdés, hogy mit hallottam fű alatt" - tette hozzá a férfi, aki elmondta, hogy régebben az NKH elődje pénzt fizetett nekik, ha átütött alváz- vagy motorszámot találtak. "Nagyon jól kerestem ezzel, azt viszont nem tudom, hogy miként könyvelték el ezt a hivatalban" - mondta az állomás üzemeltetője.
"Meg lehet venni néhány vizsgabiztost"
A közlekedési hatóság július 13-ától működő új rendszere árgus szemekkel figyeli majd a vizsgáztatókat is. "Irdatlan nagy eltérés van az állomásokon mért károsanyag-kibocsátási adatok és a közúti ellenőrzés során megállított kocsik valós adatai között. Az átengedett teherautóknak például a huszon-valahány százaléka a valóságban rossz értéket produkál" - állítja Lovas. Szerinte az állomások személyes ellenőrzése nem lehetséges, mert kevés rá az emberük, másrészt úgy gondolja, "ez olyan, mint a zsebmetszés, csak a tettenérés alkalmával lehet bizonyítani", hogy történt valami. Például hogy nem annyi a valós károsanyag-kibocsátási érték, mint ami alapján megadták az engedélyt.
Sok biztos korrumpálható a közlekedési hatóság vezetője szerint (képünk illusztráció)
Az elnökhelyettes tapasztalatai szerint egyre inkább elterjednek azok a műmotorok, amelyeket a műszer és a mért kocsi közé helyeznek. Ez olyan jelet ad le, mintha gázt adtak volna, mintha növelné az autós a fordulatszámot, miközben az emisszió alacsony marad. "Sajnos húszezer forintért lehet már ilyet venni a feketepiacon" - kesereg Lovas.
De nem csak a környezetszennyező kocsikat engedik át a vizsgabiztosok közül azok, akik hajlamosak némi kenőpénzért eladni magukat - sőt ez csak a kisebbik baj. A nagyobb az, hogy nem tökéletes fékekkel, repedt szélvédővel, rossz futóművel is megadják a közlekedésre alkalmas engedélyt sok öreg autónak. "Meg lehet venni néhány vizsgabiztost. Csak akkor van baj, ha az autó feltekeredik egy fára" - állítja az elnökhelyettes.