Ennél azért több kellene - Opel Corsa EcoFlex teszt

Vágólapra másolva!
Napjainkban környezetvédelmi lázban ég a világ, legalábbis sokan ezt a képet szeretnék festeni. Az autógyárak a jobb eladás érdekében sorra ontják a környezetkímélő autókat, amelyek valójában csak kevésbé környezetszennyezők. Újra egy ilyen modell került hozzánk - az Opel nem esett túlzásokba a Corsa EcoFlexszel.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia

A Corsa EcoFlex 2009-re egy kicsit megváltozott. Kipróbáltuk, mennyire takarékos
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Minden márka zöldnek akar látszani; minél zöldebb, annál jobb. A pr-anyagok szerint mindent megtesznek azért, hogy kíméljék a környezetet, a Föld jövője a tét. Rengeteg fantasztikus fejlesztésről hallhatunk, olvashatunk - a valós kép azért valamivel árnyaltabb.

Háromféle magatartás létezik az autógyártók között a zöld modellek létre hozására. Az első az a gondolkodásmód, amely valóban új műszaki megoldásokkal, fejlesztésekkel áll elő, amely valóban eredményeket produkál, még ha fenntartással is kell fogadni azokat. A Toyota hibridprogramja például tényleg példamutató, de egy V6-os, V8-as motor hibrid hajtásban sem környezetkímélő.

A második megoldás, amikor már létező, hosszú évek óta köztudott dolgokat vetnek be, általában úgy beállítva, mintha most szülték volna meg a spanyolviaszt. Ebbe az irányzatba illeszkedik a Volkswagen csoport BlueMotion, Greenline, Ecomotive programja, amelyben nincs semmi korszakalkotó, de a csökkentett légellenállásnak köszönhetően mégis látványosak az eredmények.

4,6 liter/100 km alá nem tudtunk lemenni

Mostanában minden a fogyasztási versenyekről szól, mindenki szeretné bebizonyítani, hogy a saját modellje mennyire takarékos. A harmadik generációs Prius nemzetközi menetpróbáján már sikerült egy 2,8 liter/100 km-es átlagot futnom, igaz azon a húsz kilométeren nem éppen átlagos tempóban közlekedtünk. Úgy mentem, hogy balról kielőzött egy éti csiga, de így sem sikerült a 2,2 literes rekordot megfutni.

Fotó: Pályi Zsófia

4,6 liter/100 km, ennyit sikerült elérni


Most az Opel is hasonló játékot talált ki, csak itt az egész tesztidőszak alatt kell minél kisebb fogyasztást elérni. Jó ötlet, hiszen ez arra sarkalja az újságírókat, hogy kevésbé nyomják a gázt, így egyből kiderült, hogy az autó valóban Eco-e. Hát, nálunk ebben senki sem túl jó, de Gulyás kolléga nekifeszült a nehéz feladatnak. Jómagam is próbáltam önmegtartóztató lenni, csak közben majd elaludtam. Sajnos nem túl nagy siker övezte erőfeszítéseinket, hiszen gyötrelmes tempóban sikerült egy 4,6 literes átlagot kiizzadni. Persze erre mondhatnánk, hogy majdnem gyári átlag, de számunkra mégsem fényes az eredmény. Ezt ugyanis már BMW 120d-ből is kihoztam, ennél azért jóval dinamikusabban közlekedve. Sőt, megannyi kis dízellel lementem már négy liter alá, ha akartam. Igaz, az új Corsa már nem annyira kicsi.



A harmadik lehetőség, hogy gyakorlatilag nem tűnnek ki semmivel, de a már létező, nem túl környezetszennyező autókra ráakasztják az eco-jelzőt. Ebbe az irányzatba illeszkedik a Renault, és bizony én ide sorolom az Opel EcoFlex autóit is.

Fotó: Pályi Zsófia

Teljesen átlagos Corsa-műszerfal, sehol egy eco-ikon, váltásjelző, a fordulatszámmérőből is eltűnt az eco-tartomány


Mert mi történik valójában az Opelnél, amikor megalkotják az EcoFlex Merivát, Corsát? Nagyjából semmi. Csak előkaparják a legkisebb étvágyú modellt, amely ebből adódóan a legkevesebb mocskot ontja magából, nem tömik tele az autó tömegét fokozó extrákkal, a fordulatszámmérőn megjelölik az előszeretettel használható tartományt, és megkapja az Eco jeleket.

A 2009-es Corsa EcoFlexben már a fordulatszámmérőn sincs megjelölve az a mező, ahol takarékosan tudjuk használni a motort, de nem ez az egyetlen változás. Ballonosabb kereket kapott, a motorvezérlést kicsit átprogramozták, és a légellenálláson is javítottak egy valamit. Sajnos csak ennyi, hiszen nincs váltásra figyelmeztető jelzés, a hatfokozatú váltót sem adják, pedig az erősebb, 1,25-ös Corsához már járhat.

Fotó: Pályi Zsófia

A vékonyabb, ballonosabb kerekek a kanyarstablitásra nincsenek jó hatással, de azért még így is jó a Corsa


A 75 lovas motorral igazán nincs sok baj; nem egy repülő tőle a kis Corsa, de pont annyira erős, hogy normálisan közlekedni lehessen vele. A nyomaték nem okoz ülésbe préselő érzést, de azt jól lehet érzékelni, mikor lép be a turbó a hajtásba, hiszen addig elég vérszegény az EcoFlex Corsa. Az autó vezethetőségéről, futóművéről nem sok újat lehet ebben az autóban megtudni, többnyire ugyanazt tudja, mint a korábban tesztelt verziók. Persze a kedvezőbb fogyasztás érdekében ezen kisebbek a felnik, keskenyebbek a gumik, de a tapadás így is megfelelő.

Elvileg 3000-es fordulatszámig nevezhető takarékosnak a kocsi használata, ami azért érdekes, mert ötödikben pont 130-nál fordul a főtengely háromezret. Ekkor azonban már nem takarékos az EcoFlex, a tapasztalatok szerint körülbelül 110 körülig fogyaszt kedvezően.

Fotó: Pályi Zsófia

Nem találhatunk benne semmilyes egetverő fejlesztést, de így sem fogyaszt sokat


A Corsa Eco elsősorban olyanoknak való, akik képesek alapos reformot elkövetni a vezetési stílusukon a hatásos eredmény érdekében. Már korábban leírtuk, hogy a megfelelő vezetéssel mennyit lehet spórolni, most végre megkaptuk azt az autót, amelyben ezt el tudom képzelni. Ha beosztjuk az autó tudását, akkor öt liter alatti átlag is kijöhet száz kilométerre, de ha felvesszük a forgalom ütemét, akkor már a motor is jobban dolgozik, így az étvágya felkúszik hat liter környékre. Ilyen fogyasztást pedig már sikerült kihozni 520-as dízel BMW-ből is, tehát ez nem túl jó adat egy nem túl izmos kisautótól.

Igazából a Corsa Ecoflexben tehát a nyugodt vezetés szülhet eredményt, az autó semmivel sem ad többet, mint egy gyengébben felszerelt sima dízel kisautó. Ahhoz, hogy ez valóban zöld autó lehessen, kellett volna még valami plusz, hogy a végeredmény meggyőző legyen. Így ugyanis az Opel Ecoflex csak egy reklámfogás, amelyért nem érdemes többet fizetni - igaz az Opelnél nem is kérnek érte többet.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1248 cm3. Furat/löket: 69,6/82 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 55 kW (75 LE)/4000. Nyomaték: 170 Nm/1750-2500. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3999/1737/1488 mm. Tengelytáv: 2511 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1485/1478 mm. Tömeg: 1145 kg. Terhelhetőség: 420 kg. Csomagtartó térfogata: 285/1100 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 14,5 mp. Végsebesség: 163 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,5 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 4,6 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 119 g/km.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!