A Corsa EcoFlex 2009-re egy kicsit megváltozott. Kipróbáltuk, mennyire takarékos
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Minden márka zöldnek akar látszani; minél zöldebb, annál jobb. A pr-anyagok szerint mindent megtesznek azért, hogy kíméljék a környezetet, a Föld jövője a tét. Rengeteg fantasztikus fejlesztésről hallhatunk, olvashatunk - a valós kép azért valamivel árnyaltabb.
Háromféle magatartás létezik az autógyártók között a zöld modellek létre hozására. Az első az a gondolkodásmód, amely valóban új műszaki megoldásokkal, fejlesztésekkel áll elő, amely valóban eredményeket produkál, még ha fenntartással is kell fogadni azokat. A Toyota hibridprogramja például tényleg példamutató, de egy V6-os, V8-as motor hibrid hajtásban sem környezetkímélő.
A második megoldás, amikor már létező, hosszú évek óta köztudott dolgokat vetnek be, általában úgy beállítva, mintha most szülték volna meg a spanyolviaszt. Ebbe az irányzatba illeszkedik a Volkswagen csoport BlueMotion, Greenline, Ecomotive programja, amelyben nincs semmi korszakalkotó, de a csökkentett légellenállásnak köszönhetően mégis látványosak az eredmények.
4,6 liter/100 km alá nem tudtunk lemenni Mostanában minden a fogyasztási versenyekről szól, mindenki szeretné bebizonyítani, hogy a saját modellje mennyire takarékos. A harmadik generációs Prius nemzetközi menetpróbáján már sikerült egy 2,8 liter/100 km-es átlagot futnom, igaz azon a húsz kilométeren nem éppen átlagos tempóban közlekedtünk. Úgy mentem, hogy balról kielőzött egy éti csiga, de így sem sikerült a 2,2 literes rekordot megfutni.
|
A harmadik lehetőség, hogy gyakorlatilag nem tűnnek ki semmivel, de a már létező, nem túl környezetszennyező autókra ráakasztják az eco-jelzőt. Ebbe az irányzatba illeszkedik a Renault, és bizony én ide sorolom az Opel EcoFlex autóit is.
Teljesen átlagos Corsa-műszerfal, sehol egy eco-ikon, váltásjelző, a fordulatszámmérőből is eltűnt az eco-tartomány
Mert mi történik valójában az Opelnél, amikor megalkotják az EcoFlex Merivát, Corsát? Nagyjából semmi. Csak előkaparják a legkisebb étvágyú modellt, amely ebből adódóan a legkevesebb mocskot ontja magából, nem tömik tele az autó tömegét fokozó extrákkal, a fordulatszámmérőn megjelölik az előszeretettel használható tartományt, és megkapja az Eco jeleket.
A 2009-es Corsa EcoFlexben már a fordulatszámmérőn sincs megjelölve az a mező, ahol takarékosan tudjuk használni a motort, de nem ez az egyetlen változás. Ballonosabb kereket kapott, a motorvezérlést kicsit átprogramozták, és a légellenálláson is javítottak egy valamit. Sajnos csak ennyi, hiszen nincs váltásra figyelmeztető jelzés, a hatfokozatú váltót sem adják, pedig az erősebb, 1,25-ös Corsához már járhat.
A vékonyabb, ballonosabb kerekek a kanyarstablitásra nincsenek jó hatással, de azért még így is jó a Corsa
A 75 lovas motorral igazán nincs sok baj; nem egy repülő tőle a kis Corsa, de pont annyira erős, hogy normálisan közlekedni lehessen vele. A nyomaték nem okoz ülésbe préselő érzést, de azt jól lehet érzékelni, mikor lép be a turbó a hajtásba, hiszen addig elég vérszegény az EcoFlex Corsa. Az autó vezethetőségéről, futóművéről nem sok újat lehet ebben az autóban megtudni, többnyire ugyanazt tudja, mint a korábban tesztelt verziók. Persze a kedvezőbb fogyasztás érdekében ezen kisebbek a felnik, keskenyebbek a gumik, de a tapadás így is megfelelő.
Elvileg 3000-es fordulatszámig nevezhető takarékosnak a kocsi használata, ami azért érdekes, mert ötödikben pont 130-nál fordul a főtengely háromezret. Ekkor azonban már nem takarékos az EcoFlex, a tapasztalatok szerint körülbelül 110 körülig fogyaszt kedvezően.
Nem találhatunk benne semmilyes egetverő fejlesztést, de így sem fogyaszt sokat
A Corsa Eco elsősorban olyanoknak való, akik képesek alapos reformot elkövetni a vezetési stílusukon a hatásos eredmény érdekében. Már korábban leírtuk, hogy a megfelelő vezetéssel mennyit lehet spórolni, most végre megkaptuk azt az autót, amelyben ezt el tudom képzelni. Ha beosztjuk az autó tudását, akkor öt liter alatti átlag is kijöhet száz kilométerre, de ha felvesszük a forgalom ütemét, akkor már a motor is jobban dolgozik, így az étvágya felkúszik hat liter környékre. Ilyen fogyasztást pedig már sikerült kihozni 520-as dízel BMW-ből is, tehát ez nem túl jó adat egy nem túl izmos kisautótól.
Igazából a Corsa Ecoflexben tehát a nyugodt vezetés szülhet eredményt, az autó semmivel sem ad többet, mint egy gyengébben felszerelt sima dízel kisautó. Ahhoz, hogy ez valóban zöld autó lehessen, kellett volna még valami plusz, hogy a végeredmény meggyőző legyen. Így ugyanis az Opel Ecoflex csak egy reklámfogás, amelyért nem érdemes többet fizetni - igaz az Opelnél nem is kérnek érte többet.
Műszaki adatok |