A szedán Superbet sokan támadták hátsó kialakítása miatt. A kombi kikezdhetetlen
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Annak idején az érdi lejtőn próbálgatta jó atyám pirosra festett Skoda 100-asunk végsebességét, amely bömbölő motorral tiltakozott a kísérletezgetés ellen, de azért szép lassan megfutotta a 120 km/órás tempót a család nőtagjainak nem kis rémületére. Gyerekfejjel fenomenálisnak találtam ezeket a pillanatokat, úgy éreztem, mi vagyunk az utak királyai a nyolcvan-kilencvennel cammogó Trabantok mellett. Álmomban sem gondoltam volna, hogy huszonöt év múlva ismét egy Skodában élem majd át ezt az érzést - igaz ez már egy hathengeres, 260 lóerős, összkerékmeghajtású bálna, de az embléma mégiscsak ugyanaz.
A Superb kombi nagyon ügyes húzás volt a csehek részéről, a szedán a hátsó helykínálatával tette magasabbra a lécet a konkurenciánál, míg a kombi a csomagtartóméretével döngöli földbe az ellenfeleit. Bár 4838 milliméteres hosszával pont akkora, mint a szedán, élőben a kombi Superb mégis másfélszer nagyobbnak hat az óriási fémtestével. Ennek dacára mégsem tűnik otrombának vagy aránytalannak, aki szereti a kombikat, nem fog csalódni a sallangmentes, kellemesen bálnás külsőben. Sok izgalomra és különleges dizájnélményekre ugyanakkor ne számítson senki, a hátsó lámpák szinte pont úgy néznek ki, mint az Octavia kombin, azzal a különbséggel, hogy a Superben fordítva állnak.
Impozáns látvány, a négy-ötajtós Superbnél jóval nagyobbnak tűnik
A forgalomból is inkább méreteivel, mintsem izgalmas formájával fog kitűnni a hatalmas Skoda, amely számokban mérve 4838 milliméter hosszú, 1817 széles és 1481 magas a tetősínek nélkül. Csomagtartója - a kalaptartóig mérve - 633 literes, míg a hátsó ülések előredöntésével 1865 literes raktér alakítható ki. Csak hogy el tudjuk helyezni mindezt a hasonló méretű kombik között: a Ford Mondeo csomagtartója 542 liter, a Volkswagen Passaté 513, az Opel Insigniáé 540, de hogy merjünk nagyot is álmodni, a Superb még az Audi A6 Avantot (565 liter) is kacagva lenyomja ezen a téren. Mindezek tudatában azt vártam, hogy egy katedrálist is elnyelő raktér bukkan majd elő a csomagtérajtó felnyitása után, ám a katartikus élmény valahogy elmaradt az első szemrevételezés után. Nem arról van szó, hogy kicsinek tűnt az egyenes élekkel határolt raktér, csak egyszerűen nem látszódott annyival nagyobbnak egy Mondeo vagy Insignia kombihoz képes, mint amire számítottam a számok alapján. Jó pár percig kellett nézegetnem a Superb fenekét, míg leesett a tantusz, és rájöttem, hol van a többlet.
A csehek nagyon rafináltan felfelé építkeztek, és a konkurensekhez képest vagy tíz-tizenöt centivel megemelték a kalaptartó magasságát, azt a vonalat, ameddig a csomagtartó űrtartalmát mérik, így máris érthető, hogy hogyan jött össze a rekordméret. Természetesen ez mit sem csorbít a Superb kombi értékein, hiszen az átlagosnál lényegesen több dolgot tudunk bezsúfolni a hátuljába a kalaptartó roló alá, bár kétlem, hogy erre olyan nagyon gyakran lesz majd szükség.
633 liternyi poggyász pakolható a farba
Extraként elektromos motorok nyithatják a magasba a csomagtérfedelet és csukhatják le, bár ezt meglehetősen komótosan teszik, ezért akinek nincs komolyabb mozgásszervi baja, inkább maga végezze ezt a kis mutatványt. Szintén opcióként rendelhető a poggyásztér feletti roló elektromos mozgatása, amely a csomagtartó nyitásakor automatikusan középső állásába siklik, hogy könnyebb legyen a pakolás. Alumínium sínekkel, kampókkal és hálókkal lehet megelőzni a csomagok hánykolódását menet közben, ami a Superb kombi esetében különösen ajánlatos. Telitalálat, hogy a csomagtér bal oldalán világító kis LED-es lámpa kivehető, és mágneses aljának köszönhetően a karosszéria bármelyik pontjára helyezhető. Aki már cserélt kereket koromsötétben, vagy jobb esetben egy pislákoló zseblámpával a szájában, pontosan tudja, hogy ez mekkora találmány.