Az autó eleje változott a leglátványosabban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Punto Evo nemzetközik bemutatója kapcsán már részletesen megírtuk, mit kell tudni az új modellről, sőt ki is próbáltuk az új motorokat. Íme röviden, mit kell tudni az új Puntóról: a modellciklus felénél esedékes ráncfelvarrás ugyan nem számít egetverő eseménynek, az olaszok azonban szokás szerint szeretnek nagy feneket keríteni a dolgoknak, és nemes egyszerűséggel átkeresztelték az autót, Grande Punto helyett ezentúl a Punto Evo nevet használják. Mint a modell sajtótájékoztatóján megtudtuk, az Evo szó az Evolution rövidítése, amivel hangsúlyozni szeretnék, mekkorát fejlődött az autó a Grande Puntóhoz képest. Pedig ami a külsőt illeti, nem sokat.
Hátulról csak az új lökhárító és lámpák jelentik a különbségek
Az olasz formatervezők csupán az autó elejét és hátulját rajzolták át. Elölről még csak-csak látványos a változás az új orr-résszel, ám hátulról szinte csak a lámpákról lehet felismerni a felfrissített Puntókat. A motorháztető alá egy krómcsík került méretes Fiat-logóval, hasonlóan a Fiat 500-hoz. Szintén a retrominintől átvett megoldás, hogy néhány matricával és visszapillantó fényezéssel némileg "egyedi" külsőt kaphat a Punto, ami egyébként a slusszkulcsra is igaz, mivel annak műanyag borítása is tetszés szerint variálható.
A nemzetközi bemutatót egy anyahajó fedélzetén tartották
(Még több gyári fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Érdekes módon az utastérre szemmel láthatóan több energiát fordítottak a frissítésnél, ugyanis az egész műszerfalat kicserélték. A végeredmény tényleg sokkal szebb benyomást kelt, leginkább egy Bravo utasteréhez lehet hasonlítani, ami nem csak a középkonzol kialakítására, de a felhasznált anyagok minőségére is igaz. Bár ehhez azért gyorsan tegyük hozzá, hogy mind a nemzetközi, mind a hazai bemutatóra gazdagon felszerelt tesztautókat hoztak, gyönyörű bőrkormánnyal, sebességváltó-gombbal és puha műszerfalborítással.
A bemutatón büszkén emlegették az új érintőképernyős navigációs rendszert és fedélzeti komputert is, amely szokatlan módon nem szerves része a középkonzolnak, hanem egy kis karon áll a műszerfal tetején, és ennek megfelelően akár le is lehet venni. Ez persze semmit nem ront használati értékén, sőt; kifejezetten hasznos, hogy nem kell lenézni az útról, ha kis képernyőről akarunk információkat megtudni. Itt nem csupán a navigáció közli velünk a helyes utat, hanem a fedélzeti számítógép is itt írja ki a fogyasztási adatokat, sőt egy eco:Drive nevű program segítségével a takarékos vezetés fortélyait is elsajátíthatjuk a helyes sebességi fokozat és gázkezelés választásával, amit az út végén kiértékel az autó.
Az utastérben teljesen új műszerfalat és a jobb minőségű anyagokat találni
A ráncfelvarrás kapcsán a motorválaszték is bővült néhány új taggal: a Punto is megkapta az Alfa Mitóban debütált MultiAir nevű benzines blokkokat, valamint a továbbfejlesztett 1,3 literes MultiJet II dízelt. Az Euro5-ös erőforrásokhoz jár a motort automatikusan leállító és elindító start-stop rendszer (a dízelekhez a részecskeszűrő is), az Euro4-esekhez azonban nem. A környezetbarát motorok megjelenésének elvileg örülni kell, hiszen kevésbé szennyezőek, ám ahhoz, hogy ez teljesüljön, például sokkal több nemesfémet kell használni a katalizátorokban, ami jelentős árnövelő tényező. A Punto sajtótájékoztatóján nem csak ezt emelték ki, hanem azt is, hogy az Euro5-ös motorok további hátránya, hogy meglehetősen "érzéketlen gázreakciókat produkálhatnak", amit a Fiat a vadonatúj MultiAir nevű fejlesztéssel igyekszik kiküszöbölni. Akit mélyebben is érdekel a téma, fussa át az alábbi keretes írásunkat, akit nem, annak elég annyit tudnia, hogy a szívószelepeket nem a vezérműtengely, hanem egy elektrohidraulikus rendszer nyitja és zárja a kívánt menetteljesítmény függvényében.
A MultiAir jót tesz a motornak A pillangószelep nélküli MultiAir motorokban az egyes hengerekhez tartozó szívószelepeket a vezérműtengelytől függetlenül lehet nyitni és zárni egy elektrohidraulikus rendszer segítségével, a hengerekbe jutó levegő mennyisége a forgalmi szituációtól, a gázpedál állásától, hosszútávon pedig a vezető stílusától függ. A vezérműtengely és a szelepek közötti olajjal telt, szolenoid szeleppel nyitható és zárható kamra zárt állapotában a motor úgy viselkedik, mint egy hagyományos benzinmotor, tehát a vezérműtengely közvetlenül irányítja a szelepet. Nyitott állapotban viszont függetlenedik tőle, így a nyitás mértékét és idejét rugalmasan lehet szabályozni. Az égés optimalizálásával nem csupán a teljesítményt sikerült növelniük az olasz mérnököknek, a károsanyag-kibocsátást is csökkentették.
|
A hazai bemutatón sajnos csak egy gyors kört mehettünk a 75 lóerős dízelmotorral, így sok minden nem derült ki az autóról, csupán az, hogy a vezetési élmény nem változott érdemben. A váltó - ahogy egy nagyra becsült kollégám jegyezte meg a próbaút során - "továbbra is kevés erővel, könnyedén jár a gumiágyban", de a túlszervózott kormány és a kényelemre hangolt futómű sem lát el minket sok visszajelzéssel, bár egy dízelmotoros kisautótól nem is adrenalintól csöpögő vezetési élményt kell elvárni.
A Punto Evo motorkínálata
Benzinmotorok | Dízelmotorok |
1.2 8V 65 LE (Euro4) | 1.3 MultiJet 16V 75 LE (Euro4) |
1.4 8V 77 LE (Euro4) | 1.3 MultiJet II 16V 75 LE (Euro5) |
1.4 8V 77 LE (Euro5) | 1.3 MultiJet 16V 90 LE (Euro4) |
1.4 MultiAir 16V 105 LE (Euro5) | 1.3 MultiJet II 16V 95 LE (Euro5) |
1.4 MultiAir 16V 135 LE (Euro5) | 1.6 MultiJet 16V 120 LE (Euro5) |
Az új Punto, pontosabban a Punto Evo hazai forgalmazása a napokban indul, a kínálat legolcsóbb darabja (1.2 8V Active felszereltséggel) 3,25 millió forintba kerül, a részletes árlistát itt lehet megnézni. A leendő vásárlók ötféle felszereltségi szint közül válogathatnak: az alapot az Active jelenti, e fölött kettéágazik a kínálat a sportosság, illetve a kényelem felé. Előbbit a Racing és a Sport csomagok jelentik, míg a kényelemről és a gazdagabb felszereltségről a Dynamic és az Emotion csomagok szólnak. Nem elhanyagolható részlet, hogy a "régi", azaz a Grande Punto továbbra is kapható lesz - felszereltségtől és motortól függően - néhány százezer forinttal olcsóbban. A konkurensekkel összehasonlítva meglehetősen versenyképesnek tűnik a Punto Evo árszabása, ami nem egy hátrány a válságtól megtépázott hazai piacon.