Jobb minőségű és könnyebben felismerhető mellényt kapnak a rendőrök a jövő év elejétől. Ez csupán egy egyszerű cserének tűnhet, ám mint az új felszerelés bemutatóján megtudtuk, "mintegy három évbe került, amíg elérte végleges formáját az új darab", és sikerült átverni a bürokrácia mindenféle engedélyeztetési eljárásán, hogy végül idén tavasszal rábólintson az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium. A cserére azért van szükség, mert a régi rendőrségi mellényeket könnyen össze lehetett téveszteni egy hagyományos láthatósági mellényel (mivel valójában az is), az újról viszont már messziről látszik, hogy kincstári darab. Erről egy piros hózentróger formájú fényvisszaverő minta és számos POLICE felirat gondoskodik, valamint az új mellényre rákerülhet viselője neve, rangjelzése és jelvénye is. A speciális fényvisszaverő anyagoknak köszönhetően az új mellény mintegy háromszor jobb fényvisszaverési képességgel rendelkezik, így sötétben akár 170 méterről is láthatóak lesznek majd a rendőrök, ami többszöröse a hagyományos láthatósági mellénynek. A 10 875 forintos mellényből 21 ezer darabot rendelt a rendőrség, amelyet két ütemben kapnak meg az év végéig, így januártól már az egész állomány az új mellényben teljesít szolgálatot.
Amit a 08. mintájú, jó láthatósági átvetőről tudni kell A régi rendőrségi láthatósági mellény a feliraton kívül megegyezett egy hagyományos, boltban is kapható darabbal, így messziről, vagy rossz látási viszonyok között nem lehetett tudni, hogy az út szélén ácsorgó egyén egy intézkedő rendőr, vagy csak egy kerékcseréhez készülődő autós. Szerencsére mindez hamarosan a múlté, ugyanis a rendőrség mintegy három év fejlesztés, tesztelés és papírmunka után az év végéig megkapja a 08. mintájú, jó láthatósági átvető nevű darabot. Az átvető kifejezés érdekes módon valahogy megmaradt többéves munkafolyamat során, ugyanis a középen lévő cipzár miatt valójában egy mellény, amit sokkal könnyebb le- és felvenni, mint egy átvetőt, amit eredetileg elképzeltek. Az új mellény megalkotása előtt természetesen szétnéztek egy kis ihletért az illetékesek, akiknek a francia rendőrség munkadarabja tetszett meg a legjobban, így gyakorlatilag az szolgáltatta a kiindulási alapot. A fejlesztés és tesztelés során új színeket, feliratokat és a már említett középső cipzárt kapta a mellény, amely egy többkörös állományi csapatpróbán is túlesett. Balra a régi mellény, jobbra egy prototípus, még cipzár nélkül
A színeket és formát levédették a szabadalmi hivatalnál
|
Az új átvető vagy inkább mellény rövidke bemutatója után a rendőrség egy kedves gesztussal betekintést engedett a sajtónak abba, hol és miként készülnek a rend őrei a vezetés nehézségeire. A 7-es út közelében fekvő nagytétényi rendőrségi terület elsősorban mint lőtér lehet mostanában ismerős, ám itt kapott helyett a rendőrség vezetéstechnikai tanpályája is, ahol az állomány egy része évente, míg mások háromévente legalább egyszer megfordulnak, beosztástól függően. Óriási betonplaccon folyik az oktatás, ahol a legkülönbözőbb vezetéstechnikai helyzeteket és szituációkat tudják gyakorolni, még egy műgyantával borított részt is kialakítottak a jeges útviszonyokat szimulálandó.
Nézze meg a nyolckerekű Astrát mozgásban!
A leglátványosabb és egyben az egyik leghasznosabb eleme a kiképzésnek egy nyolckerekű Opel Astrával folyik, amellyel a havas, jeges úton megcsúszó jármű korrigálást lehet gyakoroltatni. Az autó aljára egy speciális keretet és négy hidraulikusan le-föl mozgatható kereket szereltek, így a kívánt oldal megemelésével csökkenteni lehet az autó rendes kerekeinek tapadását. Az elv roppant egyszerű: ha az első kerekek tapadását csökkentik a segédkeret leengedésével, az Astra alulkormányozott lesz, azaz az orrát kezdi el kitolni a kör alakú pályáról, míg a hátsó traktus leengedésével hirtelen túlkormányzottá válik az autó, és a feneke kezd el kitörni. Az egész folyamatot az anyósülésről irányítja az oktató, aki egy kis konzol segítségével változtathatja a segédkeret helyzetét.
"A legrosszabb, amit tehetsz, az az, hogy rálépsz a fékre és elkezded rángatni a kormányt" - közli beülés után az egyenruhás oktatóm, majd néhány másodperccel és pár piruettel később rendíthetetlen nyugalommal megismétli ezt a mondatot. Látszik rajta, hogy nem ma kezdte, mindenesetre jó gyomorra van szükség ehhez a munkához, hiszen a legkisebb vezetői hibára is elszabadult körhintaként viselkedik az Astra. Pár körrel később megtudom, hogy orrtolás esetén csak az óvatos gázkezelés segít, megcsúszásnál gázelvétel, majd finom korrekció a kormányon és gázadás stabilizálja az autót, és téríti vissza a helyes ívre.
Jóval alattomosabb és ezáltal nehezebb feladat, amikor az autó hátulja kel önálló életre, mert ekkor határozott, gyors és kellő mértékű ellenkormányzás fogja csak meg az autót, miközben leheletfinoman kell játszani a gázzal. Ezt így sajnos leírni könnyebb, mint végrehajtani, mert ha túl lassan vagy éppen túl gyorsan és sokat tekerünk a kormányon - miközben nem kellő mértékben adagoljuk a gázt -, az Astra feneke menthetetlenül megelőzi az elejét. Természetesen mint minden mást, gyakorlással ezt is meg lehet tanulni, így némi odafigyeléssel szinte korlátlan ideig autózhatunk kilinccsel előre. Driftelni tanulni ennél jobb körülmények között és egyszerűbben gyakorlatilag lehetetlen.
Az Astra-kínzás után némi sárdagasztással zártuk a napot, két rendőrségi Nissan Patrol és egy Land Rover Defender segítségével. Sajnos ez utóbbiról nem készülhetett kép, mivel az instruktor elmondása szerint olyan speciális feladatokra használják, hogy nem lenne szerencsés mutogatni. Ezek után természetesen a szupertitkos Defender kabinjába másztunk fel és túrtuk a sarat a környéken, miközben azért csak kiderült, hogy ezzel az autóval a speciális egységeket szállítják árkon-bokron keresztül, ha éppen nem "ütközőautóként vagy útelzáróként" vetik be. Bár erről nem kaptunk részletesebb felvilágosítást, így mindenkinek a fantáziájára van bízva, mit művelhetett eddig a háromtonnás rendőrségi monstrum szolgálat közben.
A nagytétényi lőtér környékének feltúrását nem csupán a három rendőrségi terepjáróval, hanem néhány quaddal is lehetett művelni, bár ezt utóbbiak nem szolgálati járgányok voltak, hanem a Yamahától kérték kölcsön a rendezvényre. Hogy mégse csússzon át túl civilbe a móka, kiszuperált rendőrmotoros ruhákba bújhattunk a quadozáshoz, ami különös bájt adott az egésznek. A mellény hírére összetrombitált újságíróknál szemmel láthatóan csak az ott szolgáló rendőrök élvezték jobban a quadozást, akik sötétedésig berregtették a kölcsönkapott járgányokat. Ennél jobban nem is tudták volna demonstrálni, mennyire bíznak az új mellényükben.