Közel derékszögben kinyílik a két hátsó ajtó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Idén márciusban rántják le a leplet a második generációs Opel Meriváról, amely egy sereg különleges megoldással próbál kitörni az egyre szaporodó mini egyterűek tömegéből. Az Opel marketingrészlege ugyanakkor remekül érezte, hogy akármennyi jópofa megoldást is zsúfoltak az új Merivába, a genfi újdonságdömpingben csak egy lesz a sok közül, ezért a hivatalos bemutató előtt összetrombitáltak néhány újságírót, hogy bemutassák a legfontosabb újításokat egy statikus bemutatón, azaz vezetni még nem lehetett a Merviát csak tapogatni.
A vicces opelesek először csak egy kissé átalakított régi Merviát lepleztek le
Az Opel rüsselsheimi főhadiszállásán tartott bemutatónak igen stílszerű helyet alakítottak ki, ugyanis egy régi gyárépületet rendeztek át a Meriva kedvéért, ahol amúgy kiöregedett Opel-versenyautók pihennek. A német humor egy iskolapéldájának lehettünk tanúi, amikor rövid bevezető és bemelegítés után lerántották a leplet a terem közepén letakart autóról, amely első ránézésre egy régi Meriva volt. Természetesen nem közönséges autó, hanem egy korai prototípus állt a rivaldafényben, amelynek fejlesztését még 2005-ben kezdték, és az első kísérlet volt a fordított mechanizmusra. Ennek köszönhetően az autó egyik felén hagyományos ajtók voltak, a másik oldalán viszont már fordítva nyitható hátsó ajtó volt, bár még igen kezdetleges kidolgozással.
Vissza az alapokhoz: az ős Kadettnek is fordítva nyílt a hátsó ajtaja
|
Lenyűgöző volt az a teljesítmény, ahogy az Opel marketinges csapata pontokba szedte a visszafelé nyíló hátsó ajtó előnyeit, amelyek között a könnyebb be- és kijutás, a biztonságosabb kiszállás, a hátsó sorba ültetett gyerekekhez való könnyebb hozzáférés is szerepelt, majd a végén mintegy mellékesen megemlítették még a "coolness factort", azaz, hogy menő. Az új Meriva végigtapogatása után bátran kijelenthetem, hogy valószínűleg ez utóbbi volt az igazi oka a hátsó ajtó megfordításának - ami egyébként nem kis mérnöki kihívás volt -, így ugyanis garantáltan nagyobb lesz a figyelem és felhajtás az autó körül.
Ebben a kategóriában ilyet eddig nem csinált senkit, hasonlót azonban igen, amit meglepő módon be is mutattak a Meriva árnyékában. Egy Mazda RX8-cal indult a sor, majd egy Mini Clubman következett, hogy egy londoni taxi után egy Rolls-Royce Phantom zárja a trükkös hátsó ajtóval rendelkező autók sorát. Ez utóbbiba többször is bekászálódtam már csak a hangulata miatt is, és arra a megdöbbentő felfedezésre jutottam, hogy a Meriva hátsó ülésére könnyebb behuppanni, mint a Phantom bőrfoteljeibe.
Hihetetlenül hangzik, de a Merivába könnyebb volt beülni, mint ebbe a Rolls-Royce-ba
Ezzel persze senkit nem akarok lebeszélni a Rolls-Royce legdrágább modelljéről, csak jelezni szeretném, mennyire jól sikerült az Opel első ilyen irányú újkori próbálkozása, amely gyaníthatóan divatot teremt majd a családi autók között. A közel derékszögben nyíló hátsó ajtó elsőre ugyan szokatlan lehet, de körülbelül két be- és kiszállás után tökéletesen megszokható, és ha nem is olyan mértékben, mint ahogyan ezt próbálták belénk sulykolni a sajtótájékoztatón, de tényleg gyerekjáték rajta keresztül a ki- és beszállás. Hogy menet közben még véletlenül se nyíljon ki egyik hátsó ajtó, 5 km/órás tempó felett az autó reteszeli az ajtókat, amelyeket se kívülről, se belülről nem lehet kinyitni.
Hála a magas, egyterűs felépítésnek, az utastér szellős, az előre-hátra mozgatható hátsó ülések miatt a megfelelő méretű lábtér kialakítása sem gond, az Opel mérnökei azonban nem álltak itt meg, és széltében is nekiálltak játszani a térrel. Elviekben ötszemélyes a Meriva, ha azonban valaki nem ül a két hátsó ülés közötti púpon, akkor az kartámasszá hajtogatható. Ha középen lehajtjuk a hátsó ülés támláját (ami a két szélső könyöklője), akkor az oldalsó ülések nem csupán előre-hátra, hanem oldalra is szétcsúszhatnak, még több helyet biztosítva a terpeszkedésnek. A rövid ülőpróba alatt kiderült, hogy a fenti trükköknek köszönhetően még két 190 centiméter körüli egyén is kényelmesen elfér egymás mögött, ami egy ekkora autótól nem kis teljesítmény.
Végre egy őszinte sajtófotó: a kis Francz két méterről üvöltve ágyékon bikázza apát
(Még több gyári fotót nézhet meg a Meriváról a képre kattintva.)
A trükkös hátsó üléseken túl a FlexRail nevű fejlesztést mutogatták még büszkén a bemutatón. A két első ülés között egy ívben hajlított sínpár fut végig, amelyre különböző dolgokat lehet rögzíteni, vagy akár tologatni, sőt a két első ülés között feleslegessé váló könyöklőt akár hátra is rakhatjuk a két hátsó ülés közé. A prezentáción egy könyöklővel és egy pohártartóval demonstrálták a FlexRail hasznosságát, ami tényleg jópofa megoldás, bár egy szimpla csúsztatható és felhajtható könyöklő gyakorlatilag ugyanezt tudja, annyi előnye azonban mégis van az Opel megoldásának, hogy az üres sínek közé egy kisebb hátzsákot vagy aktatáskát is berakhatunk. A Corsából és az új Astrából átvett, de annál praktikusabb megoldás, hogy a Merivához is rendelhető lesz a hátsó lökhárító aljából kihúzható kerékpártartó, így nem kell majd tetőcsomagtartóval bajlódni.
Ha nem is forradalmi újdonság, de praktikus a variálható sínrendszer a két ülés között
A műszerfal és az utastér kialakítása nagyon hasonlít az új Astráéra, a kormány és a kijelzők konkrétan ugyanazok, látszólag csak a légbeömlők formáján változtattak, ami azonban lényeges különbség, hogy a Meriva utastere sokkal vidámabb színekkel és kárpitokkal rendelhető. Pontos méretadatokat még nem közöltek, ezekkel nyilván megvárják a genfi premiert, annyit azonban elárultak, hogy kismértékben nőtt az autó hossza és tengelytávja. A külseje mindenesetre jelentősen átalakult: az új Meriva fényévekkel vagányabbnak tűnik elődjénél, bár ez nem egy túl nagy teljesítmény, hiszen a régi Meriva külseje tökéletesen jellegtelen. Ezzel szemben az új modellnek izgalmasan hullámzik az övvonala és nagyon jól áll neki az a rengeteg opeles stílusjegy, amelyeket az Insignián és Astrán jelentek meg először. Oldalról és hátulról ugyan hasonlít egy kicsit a Mercedes B osztályra, ám ezt valószínűleg nem veszik majd rossz néven a leendő vásárlók.
A magyarországi forgalmazás a nyáron kezdődik, az árak egyelőre ismeretlenek, annyi azonban biztos, hogy hat motorral és háromféle felszereltségi szinttel indul a móka, ráadásul még ezeken belül is számos lehetőség lesz variálni az utastér színeivel. Az Insignia, az Astra és most a Meriva után egyre jobban érthető, miért nem adta el mégsem német érdekeltségét a GM, de mielőtt még tökéletes mini egyterűnek kiáltanánk ki a Merivát, várjuk meg a hazai árakat.