Öltönyös nagyfőnökök, zakós újságírók és - néha furcsa mosolyú - lányok lepték el a szalont
(Képgalériát utóbbiakról készítettünk. Kattintson a fotóra!)
Öt, négy, három... izgalomkeltőnek szánt visszaszámlálások előzték meg az olykor harmincméteres kijelzőkön a világpremiereket Európa egyik legrégebbi járműipari show-ján, a kedden nyolcvanadik alkalommal megnyitott Genfi Autószalonon. A nyitónapon mi csak a valóban látványos bemutatókra koncentráltunk: a március 4-14. között látogatható kiállítás várhatóan legnagyobb darabszámban értékesíthető sztárja az új Ford Focus volt. A gazdasági válságot amerikai konkurenseinél simábban átvészelő gyártó marketingesei egy oválpályát építettek saját standjukra, aminek nagytestvérét ősszel Frankfurtban már láthattuk.
Pillantson bele a genfi hangulatba!
Beleremegett talpunk alatt a svájci stand, amikor dübörgő zenére bekanyarodott a furcsa zöldes-sárgás színűre fényezett ötajtós Focus. A népautóval kapcsolatos első benyomások mellett azt érdemes kiemelni, amit a Ford európai nagyfőnöke sulykolt az újságíróknak, nevezetesen hogy a kompakt ebben a formában kíván egyszerre több kontinensen harcolni nem kevés számú konkurensével. Eközben a most futó elődjénél is népesebb modellcsaládot gyűjt a következő években maga köré, közte hibrid és elektromos változatot is. Ami a nálunk is népszerű alsó-középkategóriás rajongóit közelebbről érinti, hogy az ötajtós és a kombi európai forgalmazása 2011 elején várható.
Kinevették a Lamborghinit
Aki nem járt még a világ nagy autószalonjainak valamelyikén, az a tudósítások egy részéből arra következhet, hogy ezeken alig öltözött kétméteres modellek mosolyognak minden kocsi mellett. Ez egyáltalán nincs így, a gyártók többsége szerencsére nem ilyen egyszerűen látja a világot, kivéve - mint általában - a Lamborghinit. Csakúgy, mint a szeptemberi frankfurti szalonon, ezúttal is egyértelmű volt, hogy a legattraktívabb nők versenyét ők akarják megnyerni. Ezt még csak megmosolyogja az ember, de az új Gallardo bemutatóján az előttem álló német újságírók egyenesen kinevették a sportkocsigyártó filmjét, amely szerint egy ősrobbanás elemeiből épült fel a kocsijuk.
A mi autónk, kicsit másképp. Suzuki Swift hibrid, ajtók nélkül
(Még több Suzuki-kép a galériában. Kattintson a fotóra!)
Derültséget keltett egyesekben a Honda bemutatója is, amelyen az új CR-Z előtt agresszív mozgássort előadó táncoslány egy rossz lépés után leesett a színpadról. A performansz szerint végig úgy mozgott, hogy majd ő rántja le a leplet a kocsiról, de az előre betervezett poén végül az lett, hogy az égbe rántotta egy láthatatlan huzal a takarót. Nyilvánvaló, hogy a többségnek a balszerencsés táncos marad meg, aki egyébként nem ijedt meg a baki után, felpattant és ügyesen befejezte a show-t.
Mandoki már megrendelte
Az Audi A1 premierjére sietvén egy Pagani Zonda tűnt fel hirtelen, de csak egyetlen percünk volt. Tíz-tizenöt másodperces beszállási manőver után vettem észre, hogy a világ egyik leghíresebb szupersportkocsijának a képviselője máris jelzi, "ezt nem lett volna szabad megtenni". Mire megpróbáltam a négypontos öv fémcsatját kiszedni a hátamból, és megnéztem a futurisztikus belsőt, már meg is kezdhettem az újabb mutatványt. Kiszállni még tovább tartott a szinte a földhöz érő szűkös ülésből, leginkább a harminc centiméter széles küszöböknek köszönhetően.
A legkomolyabb Dacia, a Duster terepjáró
(Duster-képek a galériában. Kattintson a fotóra!)
Minden korábban látottnál nagyobb tömeg tolongott az Audi ötven méter széles színpada előtt, kizárt volt közel kerülni hozzá. A hangmérnök melletti elkerített kis bokszban azonban egy nálunk kissé elfeledett régi sztárt láttunk meg, egykori hazánkfiát. A fehércsíkos sötét öltönyben kissé furcsán mutató Luis Mandokihoz furakodtunk, aki elárulta, hogy ő a hangmérnöke a Volkswagen-Audi show-nak. Amikor azt tudakoltuk, mi a kedvenc kocsija, az immár őszes bajusza alatt elhúzta a száját, jól meggondolta, hogy ebben a pozícióban mit mondjon. Végül közölte, hogy egy A8-assal jár, meg egy Touaregje van. "Már megrendeltem az új A8-ast, 4,2-es Quattro lesz" - fűzött hozzá egy kis reklámszöveget.
A rossz színész: Justin Timberlake
A világ legnagyobb autógyárának prezentációja megint azzal kezdődött, mint Frankfurtban: itt is úgy mutatták be a Volkswagen vezetőit, mint valami császárokat. Később jött az A1 is, vagy tíz méter magasban megnyílt a fal, ott csillogott a piros színű Mini-rivális, mellette pedig a reklámarca, Justin Timberlake. Az előttem álló három hoszteszlányról hamar kiderült, miatta jöttek át a saját standjukról, fotóztak, ujjongtak, pedig voltak már vagy húszévesek.
Nem túl nagy átéléssel beszélt Justin Timberlake, az Audi A1 arca
(Még több Audi-fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A popsztár pár perc múlva lejött az égből, pacsizott a Torpedo nevű zenekar gitárosával - ők nyomták Mandoki elképzelése szerint a kemény zenét -, majd nem túl természetesen elmondta a betanult marketingdumát. "Nagyon gyors, nagyon Audi stb." - igazi reklámrobot módjára viselkedett, majd pár perc múlva lelépett. A show folytatódott, de nem a három hosztesznek, ők is továbbálltak. Az A1-es E-Tron változatát már nem várták meg.
Hedonisták és zöld Ferrari
HELYSZÍNEN KÉSZÜLT CIKKEINK | ||
• Suzuki: hibrid Swift és családi Sedan |
Itt az ideje, hogy végre ők is lépjenek aprókat, klassz a Californiába szerelt start-stop rendszer is, de mindezt sokkal szerényebben kellett volna előadnia annak a gyártónak, amelynek járművei valójában a világ leginkább környezetszennyező kocsijai közé tartoznak. Az volt az érzésem, hogy az évtizedekig hedonista - úgy is mondhatnánk: pazarló - életviteléről is híres Montezemolo szájából furcsán hangzottak olyan szavak, mint hogy spórolás. Ennek az embernek a csuklóján is egy Richard Mille csillogott (átlagosan 10-15 millió forintos órák, de van százmillió fölötti példányuk is), kétségkívül ez volt a leghiteltelenebb prezentáció arról, hogy egy gyártó védi, és nem szennyezi a környezetet.