Sportautók különböző gyártóktól, nagy mennyiségben
(Még több fotó a galériáról. Kattintson a képre!)
A Pilot Sport 3 sajtóbemutatójának helyszíne dél-Spanyolország volt, ahol a Michelin második legnagyobb, 4500 hektáros európai tesztközpontja működik. Az Almeria Test Center 270 embernek ad munkát, összesen 45 tesztpálya található rajta, évente 220 millió tesztkilométert fut itt 250-300 autó, ezek nagy része még be sem mutatott, vadonatúj modell. Éppen ezért olyan szigorúan őrzik, mintha egy katonai létesítmény lenne, a fényképezés szigorúan tiltott volt a belső átvezető utakon. Pedig azt a 4000 lóerős Caterpillar 797-es óriásdömpert, amelyből egyetlen darab létezik Európában, szívesen lefényképeztem volna, még jó, hogy a sajtófotókon szerepel. Jó messze volt tőlünk, de így is látszott, hogy 15 méteres magasságával kétszer akkora, mint a mellette lévő épület. A michelinesek büszkén újságolták, hogy erre is ők gyártják a gumit, a kerék tömege 5,3 tonna, átmérője 4 méter, a rá való abroncs ára 40 ezer dollár fölött van...
A kiállított gumiabroncs magyar gyártmányú volt
De nem ezért jöttünk ide, hanem az új nyári gumi miatt. A Pilot Sport 3-at sportos autókra szánják, de nem szupersportautókra, jellemzően hot hatch-ek, kabriók, és kupék fogják viselni, a legkisebb választható méret 195/45 16 colosként, a legnagyobb 275/40-es, 19 colosként. Elődje, a PS2 hat éve jelent meg a piacon, ezalatt közel 200 autótípuson lett első szerelésű abroncs, még a Bugatti Veyron is egy speciális PS2-vel érte el a 407 km/órás sebességrekordját. Számos új fejlesztést vetettek be a harmadik generációnál, a fő cél a nedves tulajdonságok javítása volt a korábbi erősségek megtartása mellett.
Látszik a fejlődés az előző Pilot sporthoz képest
Talán a Wet Grip Elastomer nevű új összetevőre voltak a legbüszkébbek a prezentáción, amely egy sűrű és rugalmas polimer, ezért képes az útfelület apró barázdáiban megkapaszkodni (lásd videó). Nemcsak az összetétele, hanem a gumi alakja is változott, az oldalfal profiljának ívesebb kialakítása miatt lényegesen több vizet is képes kiszorítani maga alól a PS3, mint elődje. E két fejlesztés hatására nedves úton 80 km/óráról 10 km/órára kereken három méterrel előbb áll meg, mint közvetlen elődje, ami nagy előrelépés. Elég, ha abba belegondolunk, hogy ez a távolság nagyjából egy gyalogátkelő szélességének felel meg. Ráadásul ez az adat megbízható, ugyanis a német TÜV SÜD Automotive független szervezet végezte a mérést.
A nedves fékezési próbán 18 colos, 225 mm széles gumikkal szerelt BMW 320d-kkel vettünk részt, az egyikre a Michelint, a másikra a Goodyear Eagle F1-et húzták. Úgy zajlott a mérés, hogy egy előre meghatározott pontnál kellett megkezdeni a fékezést, a műholdas helymeghatározóval felszerelt mérőeszköz pontosan akkor lépett működésbe, amikor a sebesség 80 km/óra alá csökkent, és akkor fejezte be, amikor 10 km/óra alá mentünk. Nos, a különbség jelentős volt, nekem a Michelinnel 26,2 méteres volt a fékutam, a Goodyearral pedig 28,3 méteres. Persze sosem tudhatjuk, hogy a konkurens gumik milyen állapotúak voltak (ránézésre rendben voltak), és hogy a guminyomás is megfelelő volt-e bennük, csak annyi biztos, hogy nem tűntek sem kopottnak, sem túlfújtnak, sem laposnak.
Méterekkel hamarabb állt meg a Pilot Sport 3
A vezethetőséget egy fellocsolt, meglehetősen nagy sebességű, de keskeny pályán tesztelhettünk, ide kétféle autót, elsőkerekes Audi TT-ket és összkerékhajtású Audi A5-ösöket hoztak. Bridgestone Potenza volt a konkurens gumi a TT-n, az A5-ösön Pirelli P Zero. Persze itt sem lehetünk 100 százalékig biztosak benne, hogy egyformán jó állapotú, helyes nyomásra felfújt gumikat próbáltunk, és elvileg úgy is kijátszhattak volna minket, ha a konkurens gumikkal szerelt autó futóművét akár csak pár tized fokkal elállítják. Ez már valószínűleg üldözési mánia, azonban, ha elhisszük az azonos feltételeket, akkor tényleg hatalmas különbség van a francia termék javára. Első körben a TT vezetése közben az tűnt fel, hogy a kerekek kevésbé pörögtek ki (az elektronikus segédletek ki voltak kapcsolva) kigyorsításkor, mint a Bridgestone-nal, sőt a japán abronccsal egyszer még ki is tört a kupé hátulja az egyik trükkös S-kanyar-kombinációban, míg a Michelinnel úgy ment, mintha zsinóron húznák.
Szűk, de gyors volt a nedves tesztpálya
Még nagyobb volt a differencia a Pirelli próbáján, pedig itt az A5 összkerékhajtása is segítette a tapadást. Sokkal alattomosabb volt az olasz gumival az Audi, először az orra, aztán hirtelen a hátulja tört ki határhelyzetben. Még a tapasztalt gyári tesztpilótának is meleg pillanatokat okozott, amikor 140 km/óra környékén egy gyors kanyarban lecsúsztunk az útról, és a nedves salakon kellett korrigálnia. Annyira meglepődött saját hibáján, hogy aztán percekig mesélte kalandunkat a kollégáinak, valószínűleg ritkán fordul elő vele ilyen szégyen.
Egyszer még az instruktort is megviccelte a pirellis A5
Azt azért ne gondolják, hogy kókler mellé ültem: már az első kanyarban kiderült az ősz szakállú úriemberről, hogy vezetni veszettül tud, mindenhol határon autóztunk, hihetetlen féktávokat vett, a lassítóban pár centiről kerültük ki a kihelyezett akadályokat, általában a kör kétharmadánál mindig utolértük az előttünk vezető újságírót. Elmondása szerint már 20 éve dolgozik a Michelinnek, manapság már ő képezi ki a kezdő tesztpilótákat. Azt is megtudtam tőle, hogy az almeriai tesztpálya vonalvezetése centire megegyezik a franciaországi tesztközpont pályájával - nyilván azért, hogy össze lehessen hasonlítani az adatokat.