Nem sok minden jelzi a ráncfelvarrást
(Még több skodás kép a galériában, kattintson a képre!)
Ne csodálkozzon senki, ha a képeken látható felfrissített Fabiák nem tűnnek újnak az előző szériához képest: alig változott valami az autók külsején, ezért csak akkor vehetjük észre a módosításokat, ha egymás mellé tesszük a régit és az újat, de még így is felér egy Füles magazinos "keresse meg a tíz eltérést a két képen" feladvánnyal a különbségek megkeresése. Ha nagyon igyekszünk, észrevehetjük, hogy a cseh formatervezők megpróbálták egy kicsit szélesebbnek láttatni - az amúgy változatlan méretű és arányú - Fabiát, széthúzták a lámpákat és a légbeömlőket az autó elején, valamint kihegyezték a ködfényszórót, amely mellé lekerült az állandó nappali világítás. Ezzel nagyjából véget is ért a változtatások felsorolása, hacsak nem vesszük még ide, hogy praktikus, ámde meglehetősen ronda fekete védőcsíkot raktak az autók oldalára, ami csak opció volt a frissítés előtti szériánál.
Bal oldalon az új, jobbra a régi. Keresse meg az összes különbséget!
Szintén kötelező kör egy ráncfelvarrás során néhány új szín kikeverése, jelen esetben három új árnyalattal rukkoltak elő a csehek (Rally Green, Aqua Blue, Pacific Blue) és természetesen megmaradt az az opció, hogy az autó színétől eltérő fényezéssel kérhetjük a tetőt. A márkafanatikusok biztos kiszúrják majd, de ha mégsem, az ő kedvükért meg kell említeni, hogy új formájú felnikkel is gyarapodott az eddigi kollekció, de ezzel tényleg kifújt a külsőt érintő újdonságok felsorolása.
Három új fényezést is kevertek a ráncfelvarrás örömére
Az utastérben új kárpitok, új (három- vagy négyküllős) kormányok,új navigációs berendezés valamint klímakonzol jelentik a különbséget, és a sajtóanyagban nem győzték hangsúlyozni, hogy a szellőzőnyílások és a váltókar körüli új krómkeret mennyire "szokatlan igényességgel teremt még csillogóbb környezetet". Krómkeret ide vagy oda, a Fabia utastere meggyőző a maga kategóriájában, ahol kell, ott puha műanyagot nyomkodhatnak az erre érzékenyek, de találni természetesen nem kevés kopogtatni valót is, cserébe viszont karcálló és nem zörög semmi az utastérben. Kedves, bár nyilván költséghatékonyság miatti gesztus, hogy az új kormányok és a navigáció érintőképernyője, valamint a digitális légkondicionáló kezelőpanelje a nagyobb Skoda modellekből lehet ismerős, így egy Fabia-tulaj is ugyanolyan színes érintőképernyőt nyomogathat, mint egy superbes vagy octaviás márkatársa. Nem túl látványos, de annál hasznosabb újítás, hogy a kesztyűtartó alatt egy kis médiapanel nevű rekeszt alakítottak ki, itt tudjuk dokkoltatni az iPodunkat, de van itt AUX-, USB- és mini USB- bemenet is. Hasznos, hogy a kis rekesz alját tapadós és puha műanyaggal borították, hogy ne csúszkáljon és zörögjön az ide dugott kütyünk.
A klímapanel és az érintőképernyős navigáció a nagyobb Skodákból lehet ismerős
A motorkínálatot átböngészve hamar kiderül, hogy a lényeges újításokat itt találhatjuk, ugyanis három remek turbómotorral gyarapodott a kínálat, így összesen hat benzines és három dízel közül lehet válogatni. Dízelfronton egészen parádés a helyzet: a régi 1,4 literes PD TDI eltűnt a süllyesztőben, hogy átadja a helyét két remek, közös nyomócsöves motornak. A kisebbik elsőre ijesztően kevésnek tűnhet a maga 1,2 literes lökettérfogatával, de a menetpróbán egészen kellemesen ment a Fabia a 75 lóerővel, sőt még a 120 kilóval nehezebb Roomsterben is meggyőző volt. Más kérdés, hogy mit kezd majd ez a motor, ha a dobozfenekű Skodába beszáll egy öttagú család egy rakás bőrönddel. Szerencsére az ilyen típusú igényekre is van megoldás az 1,6 literes, közös nyomócsöves dízelmotor formájában, amely 90 és 105 lóerős változatban is elérhető. Ez utóbbi motor már csak azért is szerencsésebb választás, mert érzésre sokkal jobb a hozzá kapcsolt ötfokozatú váltó. Ami még feltűnő volt a rövid próbautak során, az a hangszigetelés látványos javulása, az akusztika alapján szinte meg sem lehetett mondani, hogy most éppen dízel- vagy benzines motor dolgozik a Fabiák vagy a Roomsterek elejében, bár ilyenkor mindig bevillan az emberbe az az autós újságírók között terjedő legenda, mely szerint a tesztflottát erősen preparálják, és ehhez a hangszigetelés feljavítása is hozzá tartozik.
Körömcipőben terepre A felfrissített Fabia, a Fabia kombi és az egyterű Roomster mellett bemutatták még ezeknek a modelleknek a Scout változatait is a nemzetközi menetpróbán. Az újdonságot egyedül az ötajtós Fabia Scout kivitele jelentette, a kombit és a Roomstert ugyanis már eddig is lehetett "terepjárósított" kivitelben kérni. Mivel összkerékmeghajtás egyik Fabia kivitelhez sem kérhető, ezért a Scout csomag tényleg csak a külsőségekről szól, gyakorlati haszna a nullával egyenlő, hiszen ott, ahol egy mezei Fabia sem boldogul, a Scout is jó eséllyel elakad, annál is inkább, mert nagyobb felniket és peresebb gumikat kaptak a szabadidő-autónak látszani akaró Skodák. Amúgy az autók aljára szerelt szürke műanyag védőborítást és egy kissé megemelt karosszériát jelent a Scout csomag, amit a sajtóanyag képei alapján az aktív, kirándulni szerető családok számára ajánlanak. |
A benzinmotorok között is két turbómotor jelenti az újdonságot. A kisebbik 1,2 literes, és 105 vagy 86 lóerővel rendelhető, míg a nagyobbik a Volkswagen konszern már jól ismert 1,4 literes turbója 180 lóerővel, bár ez utóbbit kizárólag csak a sportos RS Fabiába lehet kérni (nem mellesleg ugyanez a motor dolgozik a Volkswagen Polo GTI-ben is). Első körben egy 105 lóerős, 1,2 literes turbós Fabiát próbálhattunk ki, amely ráadásként még egy hétfokozatú DSG-váltót is kapott. Ez a párosítás több mint meggyőzőnek bizonyult a cseh kisautóban, a DSG szinte észrevétlenül és villámgyorsan pakolgatta a fokozatokat, a kis turbómotor meg olyan lelkesen pörgött és gyorsított, mintha hírből sem ismerné az egyre szigorodó környezetvédelmi regulákat. Csalódást a gyengébbik, 86 lovas kisturbó sem okozott, pedig ezt direkt egy nehezebb és nagyobb Roomsterben próbáltuk ötfokozatú kézi váltóval. A mindennapi városi közlekedésre és autópályákra ez is bőven elég, bár megfontolandó az erősebb változat; a felára mindössze 120 ezer forint, nem sok helyen adnak ennyiért közel plusz 20 lóerőt.
Az ötajtós Fabia mellett természetesen a kombi és a képen látható Roomster is frissült
Ha már az árak kerültek szóba: a Fabia árlistája 2,8 milliótól indul Cool felszereltséggel és a már jól ismert alapmotornak számító 1,2 literes, háromhengeres benzinessel, 70 lóerővel. A már korábban is emlegetett 1,2 literes turbómotorhoz 3,4 millióért juthatunk 86 lóerővel és eggyel jobb, Classic felszereltséggel. A dízeleknél már nem ennyire rózsás a helyzet, mert az 1,2 literes 75 lóerős alapmotor csak később lesz rendelhető, így a legolcsóbb gázolajos Fabia jelenleg az 1,6-os, 90 lóerős CR TDI, amelyhez viszont minimum Ambient felszereltségi szintet kell rendelnünk 4,33 millióért. A kombi karosszéria felára meglehetősen baráti, alig 150 ezer forint, így érdemes rajta elgondolkodni, annál is inkább, mert a szekrényhátú Fabia csomagtartója 505 és 1485 liter között variálható, ami ebben a méretosztályban egyedülállónak számít. Ennek fényében hiába praktikusabb és jobban variálható a Fabia alapú Roomster utastere a kombiénál, félmilliós felára miatt - az alap, ötajtós Fabia karosszériához képest - nem sok eséllyel versenyez az olcsóbban megszerezhető kombival.
A Fabia, a Fabia kombi és a Roomster motorkínálata
|