A magyar pályákra visszatérő ifj. Tóth János - mindenki Janikája - remekül kezdett, első nap után a harmadik helyen áll. Előre és hátra is figyelnie kell majd vasárnap
Az előrejelzéssel ellentétben száraz időben indult a hazai ralibajnokság idei első futama. Talán ennek, no meg a vendégpilótáknak köszönhető, hogy szép számú közönség gyűlt a pályák mellé - az Eger-rali a szlovák bajnokságba is beleszámít, északi szomszédainktól is sokan elkísérték kedvenceiket. A WRC-k és az A8-as autók száműzésével sokesélyessé vált a bajnokság, a rajt előtt tucatnyi csapat volt esélyes a dobogóra, és nem lehetett azt sem tudni, hogy a magyar viszonyok között a S2000-es, vagy az N4-es kocsik lesznek vajon gyorsabbak.
A 2010-es évad első szakasza a rövid, és rettentő gyors Egerszalók és Verpelét közti pálya volt. Turi Tamás kezdett a legjobban, fél másodperccel a favorit Aschenbrenner előtt, őket Matics egy A-s Evóval követte a sorban. Ezen a szakaszon hátrányban voltak a S2000-esek, mivel több helyen is elérték a végsebességet, és nem tudtak tovább gyorsulni. A parádi pályán azonban visszavághattak volna: a kacskaringós, szűk, vérbeli ralipályán nekik állt a zászló. Ehhez képest ismét a versenyre saját bevallása szerint nem túl sokat készülő, viszont új navigátorral, a pehelysúlyú Nándival induló Turi futotta a legjobb időt. Janika egy második hellyel villantotta ki a Peugeot 207 oroszlánkörmeit, Turán volt a második, Herczig defekt miatt került némi hátrányba.
Nem csak ő járt így, ez, és a harmadik pálya is szedte áldozatait, helyenként kritikán aluli volt az aszfalt minősége. Az első kör utolsó gyorsaságiján Turi mesterhármast ért el, Asi és Herczig tudták a legjobban megközelíteni. A szervizbe az egri pilóta 8,7 másodperces előnnyel érkezett Asi előtt, aki reggel a többséggel ellentétben a puha helyett a közepes gumikeverékre szavazott, vesztére. A harmadik helyért ifj. Tóth és Turán vívott, előbbi nyolc tizeddel vezetett vetélytársa előtt. Utánuk a tavaly év végén remekül szereplő Osváth, és a 2009-es esztendő országos bajnoka, Hadik következett.
Turi Tamásék jó szereplése nem meglepetés, noha a legtöbben mást vártak az élre. Kérdés, kitart-e a technika a célig
A szervizben mindenki az eget kémlelte, de az esőfelhők ezúttal másfelé vették az irányt. Az újraaszfaltozott, s ezáltal egy hegyi pályához hasonlóvá vált első szakaszon Turi ismételt, ezúttal 142 km/órás átlagot ért el. Asi és Matics követték a sorban, ez jelezte, hogy itt a Mitsubishik magasabb végsebessége komoly előnyt jelent. Nem így a szuhai gyorsaságin: Herczig és Janika vissszavágtak (közöttük mindössze 0,5 másodperc volt), a turbósok közül Turi tudta a leginkább megközelíteni őket. A leghosszabb, 16 kilométeres pályán aztán Asi is megszerezte első szakaszgyőzelmét, mellyel összetettben 11 másodpercre közelítette meg Turit. A harmadik helyen ekkor Janika állt, minimális előnnyel Turán előtt, Herczig közben már az ötödik helyre kapaszkodott fel.
Hátravolt még két gyorsasági, a két tempósabb. Előkerültek a lámpasorok, mivel elkezdett alkonyodni, volt aki már fel is szereltette és úgy hagyta el a szervizparkot, volt aki csak a betette a kocsiba, hogy majd akkor tegye fel, ha szükség lesz rá. A hetedik szakaszon Asi egy tizedet tudott faragni hátrányából, ennyivel végzett Turi és a harmadik Botka előtt. Az utolsó pályán a két S2000-es autó volt a leggyorsabb: Herczig, Janika, Turi volt a sorrend. Nyolc szakasz után Turi így meglehetősen nagy, 17,3 másodperces előnyt gyűjtött Asi előtt, akit Janika követ 8,4-re, majd Herczig utánuk. A bajnok mögött nem sokkal lemaradva Turán áll, majd Hadik, Osváth és Pethő következnek. Bútor Róbert a S1600-osok éllovasaként az előkelő tizedik helyen zárta a napot a C2-essel, bár áll előtte két "S" csoportos autó - ide kerültek a WRC-k és az A8-asok -, ám őket abszolútban már nem értékelik. A szlovák bajnokságban mehetnek a WRC-k, de így sem tudták felvenni a versenyt a magyarokkal, ifj. Béres a legjobbjuk, ő hetedik összesítésben.
Beigazolódni látszik az, hogy a kiegyenlítettebb technikai feltételek nagyobb csatát hoznak, valóban megy az élen az adok-kapok, hat-nyolc-tíz páros is képes be-beférni az első háromba az egyes szakaszokon. Amikor azonban feltűnt egy szlovák WRC, a pályák mellett egész nap kitartó nézők reakcióiból látható volt, hogy minden észérv dacára ez a kategória a kedvenc.
A szlovák vendégeknek köszönhetően idén is láthatunk WRC-ket, az ex-gyári Lancer sokakban keltett kellemes emlékeket
Az Eger-rali első napján a másodosztály is lefutotta a maga versenyét, a Medvecz/Medvecz páros (Mitsubishi Lancer Evo VI) győzött, második helyen az Adonyi/Hazai egység (BMW 325i), míg a harmadik helyen a Bereczki/Kozma duó (Honda Civic VTi) végzett.
Vasárnapra hat gyorsasági maradt, és mivel nagyon szoros az állás, a második nap sem lesz unalmas. Az ORB mezőnye mellett az RTE indulói is láthatók lesznek, minden bizonnyal remekül kiszolgálva a publikumot.
A verseny állása az első nap után, ORB:
1. | Turi/Nándi | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | 41:24,2 |
2. | Asi/Pikó | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +17,3 |
3. | ifj. Tóth/Tagai | Peugeot 207 S2000 | S2000 | +25,7 |
4. | Herczig/Baranyai | Skoda Fabia S2000 | S2000 | +33,5 |
5. | Turán/Zsíros | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +35,8 |
6. | Hadik/Juhász | Subaru Impreza N12 | N4 | +48,1 |
7. | Osváth/Farnadi | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +57,8 |
8. | Pethő/Bacigál | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +1:19,6 |
9. | Matics/Viczena | Mitsubishi Lancer Evo VII | S3 | +1:23,8 |
10. | Menya/Fodor | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +1:26,8 |