Már-már történelem előtti időnek tűnik 2004, amikor Petter Solberg győzött Új-Zélandon a gyári Subaru WRC-vel. Akkor Grönholm és Märtin előtt lett első, csapattársa pedig Hirvonen volt
2010-ben csak egyszer, az Új-Zéland Rali kedvéért ruccan át a mezőny a déli féltekére, mivel idén Ausztrália és Argentína is kimaradt a naptárból. A szezon ötödik futama az előző négyhez hasonlóan nem szerepelt a 2009-es programban, pedig több pilóta is a kedvencei közé sorolja a festői szépségű tájakon vezető pályákat.
A verseny központja Hamilton közeléből több esztendő után visszaköltözik a sziget északi részébe, Aucklandba. A szervezők néhány régi gyorsaságit is betettek az útvonalba, illetve egy vadonatúj pályát, melyen a szuperspeciált rendezik majd. Az utak jellege marad olyan, amilyen mindig is volt: széles, jó minőségű, igen gyors szakaszok, amelyek a lehetőségekhez képest kímélik az autót, ellentétben például az áprilisi törökországi futammal.
Legutóbb, 2008-ban Loeb nyert, miután az utolsó nap elején az addig vezető Ford-pilóták hibáztak, így a Citroën kettős győzelmet aratott. Idén is erre törekednek, Loeb parádésan teljesít, az idén megszerezhető 100 pontból 93-at begyűjtött, és minden esélye megvan az újabb sikerre. Csapattársa, Sordo eddig elég szerencsétlen volt idén, a két kiesés mellé szerzett két negyedik helyére nem lehet túl büszke, talán éppen Új-Zélandon szegődik mellé ismét Fortuna.
Két esztendővel ezelőtt Hirvonen a győzelem kapujában kapott egy defektet, pedig az utolsó nap reggelén még megnyugtató előnye volt
Ebben reménykedik Hirvonen és Latvala is, nagyon rájuk férne egy jó szereplés. A Fordnak hagyományosan remekül megy a szigetországban, ezt az esélyt muszáj lenne pontokra váltani, hogy befogják a vetélytársakat az aszfaltos futamok előtt. Valószínűleg Petter Solberggel is meg kell majd küzdeniük, aki összetettben a második helyen áll, és nagyon bizakodóan készül a hétvégére. Őt - mivel nem gyári induló - nem korlátozza az Európán kívüli teszttilalom, ezért kedvére gyakorolhatott a versenyben szereplő pályákhoz hasonló utakon, és tökéletesen beállíthatta a C4 WRC-jét.
A távoli utazás magas költségei miatt eredetileg nem tervezte az indulást a Citroën Junior Team, ám Ogiert végül befizette az anyacég, jutalmul a Jordániában tett szívességért cserébe. (A francia az utolsó nap elején szándékosan szedett össze némi büntetést, hogy bebiztosítsa Loeb győzelmét, ám ezzel elveszítette esélyét a dobogóra.) Räikkönen kihagyja a futamot, és már a következő, portugáliai versenyre készül. Itt lesznek viszont a Stobart Ford versenyzői, az idén eddig nem túl jól muzsikáló Wilson és Henning Solberg, valamint az egyszemélyes Munchi's csapat, Villagrával.
Rajtuk kívül nem lesz több WRC a mezőnyben, annál népesebbek viszont a kisebb kategóriák. Az SWRC-sek heten lesznek, köztük a tabellát vezető Pons. A PWRC éllovasai, Araujó és Flodin nem utaztak el Új-Zélandra, így a többieknek - elsősorban Arainak - alkalmuk nyílik, hogy felzárkózzanak összetettben. Számos helyi egység is részt vesz a ralin, többnyire N-es Lancerekkel és Subarukkal.
A szervezők mindent megtettek azért, hogy a csapatok jól érezzék magukat: a gyári pilóták részt vehettek egy vitorlásversenyen, ahol élesben szerezhettek némi tapasztalatot arról, hogy milyen annak a sportnak az elitje, valamint kipróbálhatták a bungee jumpingot is.
Az egykori tornász Loeb egy kézállásból végrehajtott szaltósorozattal kápráztatta el társait, amikor a mélybe ugrott. Vajon megszerzi-e sorozatban negyedik futamgyőzelmét a világbajnok?
A futam helyi idő szerint péntek reggel kezdődik - az időeltolódás miatt nálunk ez csütörtök késő estét jelent -, az első napon kilenc gyorsaságit kell majd teljesíteni.
A világbajnokság állása egyéniben:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 93 |
2. | P. Solberg/Mills | Citroën C4 WRC | 53 |
3. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 52 |
4. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 47 |
5. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 45 |
6. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 24 |
7. | Wilson/Scott | Ford Focus RS WRC | 22 |
8. | Villagra/Perez-Companc | Ford Focus RS WRC | 20 |
9. | H. Solberg/Minor | Ford Focus RS WRC | 18 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën C4 WRC | 14 |
1. | Citroën Total World Rally Team | 126 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 111 | |
3. | Citroën Junior Rally Team | 75 | |
4 | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 56 | |
5. | Munchi's Ford Rally Team | 26 |
A világbajnokság állása, SWRC:
1. | Pons/Haro | Ford Fiesta S2000 | 50 |
2. | Andersson/Andersson | Skoda Fabia S2000 | 40 |
3. | Brynildsen/Menkerud | Skoda Fabia S2000 | 40 |
A világbajnokság állása, PWRC:
1. | Araújo/Miguel | Mitsubishi Lancer Evo | 58 |
2. | Flodin/Bergsten | Subaru Impreza STi | 50 |
3. | Gröndal/Engan | Subaru Impreza STi | 18 |