Régen lehetett Henning Solbergről, és egyáltalán a Stobart Ford csapatról bármi jót írni. Ezúttal egész jól tartják a tempót az első hatossal, a norvég néha be is férkőzött közéjük
A Portugál-rali érdemi része már csütörtök este megkezdődött a szuperspeciállal, melyet egy futball-stadionban rendeztek, aszfaltos borításon. Ehhez képest némileg meglepő, hogy nem valamelyik francia, netán Sordo volt a leggyorsabb, hanem Hirvonen, méghozzá Villagra előtt. Igaz, a különbségek csupán tizedekben voltak mérhetők, a kilencedik Räikkönen is csak 1,7 másodperccel maradt le.
Péntek reggel viszont már murván folytatódott a verseny, rögtön egy 22 kilométeres szakasszal. Az idő száraz volt, a por pedig hatalmas. Loeb - pláne ahhoz képest, hogy elsőként indult - remek idővel nyitott, csupán márkatársai, Sordo és Ogier tudták megelőzni. Közvetlenül mögötte Hirvonen érkezett, majd Petter Solberg, míg Latvala óvatosabban kezdett, mivel ő itt tavaly hatalmasat bukott. A második pályán Ogier - akitől kiemelkedő produkciót vár a Citroën csapat vezetője ezen a hétvégén - volt a legjobb, Sordo és Solberg előtt. A norvég fel is jött a harmadik helyre, Hirvonen és Loeb követte szorosan.
A délelőtti programot a Silves nevű pálya zárta, amely Ken Block számára egyben a napi utolsó volt. A Focus WRC-vel még mindig csak ismerkedő amerikai versenyző túl nagy sebességgel vállalt el egy beláthatatlan kanyart, borulás, és kiesés lett a vége. Harmadik idei vb-futamán éppen harmadszor sikerül baleset miatt kiesnie már az első napon, kérdés, meddig érdemes ezt így folytatni. A szakaszt ismét Ogier nyerte Sordo előtt, s ezzel összetettben is az élre állt a francia. Hirvonen egy harmadik idővel Solberget taszította le a dobogós helyezésről, Latvala lábában pedig oldódni látszott a kezdeti görcs, ezt egy negyedik helyezés bizonyította.
Féltávnál tehát Ogier, Sordo, Hirvonen volt a sorrend, P. Solberg, Loeb és Latvala utánuk, majd Henning Solberg és Wilson. A 2008-as Subaru WRC-vel induló Östberg hátránya a kilencedik helyen már több mint egy perc volt, Räikkönen a tizedik pozícióban állt ekkor Villagra előtt, utánuk pedig már az SWRC élmezőnye jött.
Újabban már nem is meglepő, ha az első nap után Ogier vezeti a versenyt. Nagyjából fél perc az előnye, de szombaton ő lesz a "takarító", az eső segíthetne rajta igazán
A táncrend délutánra sem változott, legfeljebb annyiban, hogy Ogier egyre nagyobb előnnyel nyerte a szakaszokat. Sordo - aki ezúttal is a második időt futotta - felhívta rá a figyelmet, hogy vigyázni kell a gumikra is, és lehet, hogy a francia ezt elfelejtette, azért verte el ennyire. Tény, hogy három, húsz kilométer feletti gyorsaságira kellett beosztani az abroncsokat, ráadásul a Citroënnel induló párosok a minél alacsonyabb tömeg érdekében csak egy pótkerékkel indultak, a fordosok kettővel gazdálkodtak. (Nagyjából 22 kg egy komplett kerék.) Loeb továbbra is megszenvedte, hogy ő az első autó a pályán, lemaradása egyre nagyobb kezdett lenni a többiek mögött.
A napi ötödik gyorsasági után - melyet ismét Ogier nyert, megint Sordo előtt - már kezdődött a számolgatás, kinek, hogyan érdemes majd az utolsó szakaszon menni. Egyedül a futamot vezető francia valamint Sordo mondták, hogy ők bizony nem taktikáznak, nyomják ahogy tudják, és szombaton majd reménykednek, hogy elég lesz a cirka félperces előnyük, a többiek viszont csak egymást figyelték. Loeb nem tudott mit tenni, hiszen ő még a többiek eredményének ismerete nélkül ment, futott is egy második időt Ogier mögött. Petter Solberg és Hirvonen viszont lassítottak a cél előtt, maguk elé tessékelve ezzel a világbajnokot, mellesleg pedig így engedtek egy harmadik szakaszidőt Henning Solberg számára.
Persze a hivatalos verzió mindegyik lelassuló pilótánál az volt, hogy "teljesen elkoptak a gumik a végére", illetve "lassú defektünk volt", de amíg a szabályok erre kényszerítik a pilótákat, nem lehet mást várni. Szegény Sordo viszont egy műszaki hiba miatt csaknem elvesztette az egész nap összeszorgoskodott előnyét, így Ogier majdnem fél perccel vezet az első nap után. Mögötte a spanyol nyomában Loebbel, majd Hirvonen, Petter Solberg és Latvala - ismét fél tucat pilóta harcol majd a dobogós helyekért. Henning Solberg és Wilson továbbra is a hetedik-nyolcadik helyen állnak, hátrányuk még nem olyan nagy, a kilencedik Östberg és az első tízbe még épp beférő Räikkönen hátránya már percekben mérhető.
Nem a legegyszerűbb futamot választották Turánék a vb-s bemutatkozásra. Sajnos idő előtt be kellett fejezniük az első napot, szombaton talán több szerencsével járnak
Az SWRC kategória élén Ketomaa, és a Fordhoz visszatérő Al-Attiyah csatáztak egész nap, hét szakasz után a finn vezet kicsivel vetélytársa előtt, a harmadik helyen Andersson áll egy Skoda Fabiával. A JWRC mezőnyét sokáig Neuville vezette, ám ő az utolsó gyorsaságin kiesett balesett miatt, így Burkart ölébe hullott az első pozíció. Lemes és Broccoli követik, lemaradásuk tetemes.
A magyarok számára nem alakult túl jól a nap. A Turán/Zsíros duó a mezőny közepén rajtolt, ám defektek és váltóproblémák miatt nem tudták tartani az SWRC-sek tempóját, sőt, a S1600-as autók jó része is gyorsabb volt náluk. Néhány privát WRC-s versenyzőnél így is jobbak voltak, de talán ők is közelebb várták magukat az élmezőnyhöz. Az egyik szakasz végén ki is gyulladt a kocsi, szerencsére gyorsan sikerült eloltani, nem úgy, mint a bérbe adó csapat másik Peugeot-ját, amely teljesen kiégett. A délutáni első gyorsot még teljesítette a 307 WRC, majd a hajtás hibája miatt kiálltak - bízunk a sikeresebb folytatásban, szombaton újra megpróbálják Turánék.
Szombaton ismét hat szakaszt kell teljesíteni, a pályák közül kettő még hosszabb lesz, mint a péntekiek - alighanem a lényeges dolgok ezen a napon dőlnek majd el.
A verseny állása az első nap után:
1. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 1:20:34,4 |
2. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | +26,6 |
3. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | +44,8 |
4. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | +46,9 |
5. | P. Solberg/Mills | Citroën C4 WRC | +49,9 |
6. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | +1:02,8 |
7. | H. Solberg/Minor | Ford Focus RS WRC | +1:20,7 |
8. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | +1:54,6 |
9. | Östberg/Andersson | Subaru Impreza WRC | +2:37,3 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën C4 WRC | +3:18,1 |
1. | Ketomaa/Stenberg | Ford Fiesta S2000 | 1:25:06,9 |
2. | Al-Attiyah/Bernacchini | Ford Fiesta S2000 | +16,8 |
3. | Andersson/Fredriksson | Skoda Fabia S2000 | +30,4 |
1. | Burkart/Kachel | Suzuki Swift S1600 | 1:29:16,1 |
2. | Lemes/Penate | Renault Clio S1600 | +1:40,5 |
3. | Broccoli/Forina | Renault Clio R3 | +2:23,2 |