Összetettben 65 pont Loeb előnye Hirvonen előtt, ezért a franciának nem muszáj mindenáron nyernie. Azért Finnországban sem lesz könnyű dolga annak, aki gyorsabb akar nála lenni
Immár hat évtizede rendezik meg a Finn-ralit, amely a sorozat talán legnagyobb múltú viadala, bővebben lásd keretes anyagunkat. Az útvonal nagy része megegyezik a tavalyival, mindössze egy rövid, alig hat kilométeres gyorsasági az, amely még soha nem volt a rali része.
Lényeges különbség viszont a korábbiakhoz képest, hogy a szokásos három napon át tartó verseny helyett ezúttal 48 órára sűrítették a programot: az első gyorsaságit csütörtökön, késő délután rendezik, és összesen 19 szakasz után szombaton késő este véget is ér a száguldás. Mivel a verseny össztávja nagyjából a szokásos, ezért sok pihenésre nem lesz idő, mindkét nap hajnaltól éjszakáig munkában lesznek a csapatok. A célban nagyszabású tűzijáték várja majd versenyzőket, a rendezők mindent bedobnak a jubileum méltó megünneplésére. A pályák kifejezetten barátságosak a gumikkal, kötelezően a puhább keverékű abroncsokat használják majd a négykerék-hajtású gépek, és mivel a defektveszély elenyésző, a lehetséges kettő helyett a legtöbben csak egy pótkereket visznek majd magukkal.
Az 1950-es évek elején komoly gondot okozott a finn versenyzőknek, hogy a Monte-Carlo Ralin nem indulhatott annyi pilóta egy országból, amennyi szeretett volna. Ezért különböző kvalifikációs versenyeken dőlt el, hogy ki képviselheti az északiakat a futamon, míg végül 1951-re kitalálták, hogy legyen egy finn verseny a Monte mintájára, amely eldönti a dolgot. A futamnak a Jyväskylän Suurajot (Jyväskylä Nagydíj) nevet adták, ebből látszik, hogy már akkor is az a város volt a verseny központja, amely manapság is. Később "1000 Tó Rali"-ra változott a futam elnevezése, jelenleg pedig a finn nemzeti olajtársaság nevét viseli a rali. A település és az egész régió egyébként nagyon magáénak érzi a versenyt, hónapokig készülnek arra a nyári hétvégére, amikor vendégül látják a világot. Azt tartják, hogy aki nem nyerte meg ezt a versenyt, az nem is igazi világbajnok. Ezzel lehet vitatkozni, de tény, hogy még Sébastien Loeb is nagyon megküzdött a feladattal, 2008-ban (óriási rizikóvállalás mellett) 9 másodperccel előzte meg Hirvonent - a finn persze egy esztendővel később visszavágott. A skandinávokon kívül (az utóbbi húsz évben Kankkunen, Mäkinen, Grönholm, és Hirvonen domináltak) csupán Sainz, Auriol, a félig-meddig északi Märtin, és az említett Loeb tudott itt nyerni, de például McRae, Burns, vagy Petter Solberg világbajnoki címük ellenére sem győztek Finnországban. Tavaly óta a legendás Ouninpohja nevű gyorsasági már nem része a versenyeknek, de a mai napig ez a pálya a mezőny és a közönség kedvence. A túl magas átlagsebesség miatt veszélyesnek ítéltetett a szakasz, miután 2004-ben Petter Solberg 130,3 km/h-s átlagával átlépte az FIA által 130 km/h-ban meghatározott limitet. Utána a szakaszt két részre bontották, majd lassítókat tettek bele, végül 2009-re teljesen kimaradt a programból, biztonsági okokból. Ouninpohja klasszikus nagy ugratóján Markko Märtin 2003-ban 57 méterre repült, ezt Gigi Galli 2005-ben egy Mitsubishi Lancer WRC-vel még egy méterrel megfejelte, így 58 a helyi távolsági rekord. A Finn-ralira évről-évre százezrek érkeznek a világ minden tájáról, a verseny jó minőségű murvás útjai és a hatalmas ugratók mellett a gyönyörű táj, és a helyiek vendégszeretete is vonzó. |
Tavaly sikerült, idén is ez Hirvonen célja: a győzelem. A szezonnyitó Svéd-rali óta nem állhatott a dobogó tetejére a finn
Annak ellenére, hogy legutóbb Bulgáriában a fordosok nagyon kikaptak, és Loeb magabiztosan vezeti a tabellát, Hirvonen a legnagyobb esélyes. A franciát 2008 óta már nem nyomja az a lelki teher, hogy nem győzött még Finnországban, ahhoz hogy ez megint sikerüljön, nagyon sokat kellene kockáztatnia - viszont annyival vezet már, hogy erre nincs szüksége. Persze más a helyzet amikor a versenyautóban ül az ember, ha lehetősége lesz rá, biztosan megpróbálja hazavinni mind a 25 pontot. Loebnek új csapattársa lesz, a Citroën Sordo helyett ezúttal - és a szezon hátralévő murvás futamain - a laza talajon idén igencsak versenyképes Ogiert nevezte pontszerzőnek. Az aszfaltos versenyeken továbbra is a spanyol marad a 2-es rajtszámú C4 WRC-ben, ám csak ebben az esztendőben: a Ford által is csábítgatott Ogier három esztendőre aláírt a francia csapathoz (Loeb is hosszabbított), így Sordo további sorsa egyelőre bizonytalan. Finnországban mindenesetre Räikkönen lesz a társa, aki tavaly éppen itt indult élete első rali-világbajnoki futamán. Akkor egy törött Abarth Punto S2000 és kiesés lett a vége, azóta viszont sokkal több tapasztalattal rendelkezik Kimi, célja a pontszerzés lehet.
A Fordnál fogadkoznak, hogy most vagy soha. A vb-címekről továbbra sem mondtak le, és míg matematikai esély van rá, nem is fognak. Hirvonen nagyon gyors hazai pályán, Latvala nemkülönben, egy kettős győzelem sem elképzelhetetlen tőlük. Amennyiben viszont itt sem sikerül legyőzni a Citroënt, nagyjából elúszott ez a szezon is - ha mégis, akkor Hirvonen boldogan ünnepelheti majd szombaton a 30. születésnapját. Újra - idén mindössze harmadszor - láthatjuk a harmadik gyári autót, benne Al Quassimivel. Alaposan kibővült stábbal érkezik a Stobart-Ford csapat: a szokásos pilótákon, Henning Solbergen és Wilsonon kívül a négyszeres világbajnok Juha Kankkunen, és az ötödik vb-futamára készülő helyi Therman is a csapat által biztosított WRC-ben ül a hétvégén.
A jubileumi Finn-ralin rajthoz áll Juha Kankkunen, aki 2002-ben vonult vissza a világbajnoki küzdelmektől. A még mindig nem öreg, 51 esztendős pilóta négyszeres világbajnok (1986, 1987, 1991, 1993), és háromszor győzött hazai futamán, legutóbb 1999-ben, a Subaru gyári versenyzőjeként. Az utóbbi esztendőkben a politikával is kacérkodott, illetve résztulajdonos egy légitársaságban és egy luxus-lakóparkban. A mai napig rendszeresen részt vesz különböző autóversenyeken, bemutatókon, igyekszik magát formában tartani. Komoly autógyűjteménye is van, garázsában áll mind a négy világbajnoki győztes autója (egy "B" csoportos Peugeot 205, két Lancia Delta, és egy Toyota Celica), illetve néhány Ferrari. Idén egykori navigátorával, Juha Repoval áll rajthoz, a Stobart istálló egyik Ford Focus WRC-jével. A KKK becenévre hallgató veterán egyszerű, néha már-már nyers modoráról is híres, klasszikus nyilatkozata volt, amikor az egyik gyorsasági végén az őt megszólaltatni szándékozó, főként gumiválasztása felől érdeklődő riporter sokmondatos kérdésére mindössze három szóval válaszolt: black, round, Pirelli (fekete, kerek, Pirelli). 2010-ben 22. alkalommal indul Kankkunen a Finn-ralin, és két célja van: hogy túlszárnyalja Ari Vatanen 2003-as szereplését, aki akkor 11. lett, illetve hogy legyőzze Räikkönent. |
"Black, round, Pirelli". Ezt idén is elsütheti a jó öreg Juha, hiszen jelenleg az olasz márka abroncsait kötelező használni
A futam titkos esélyese Petter Solberg, aki az utóbbi időben megtáltosodott. Idén rendszeresen a dobogón végez, Finnországban pedig már korábban is többször is közel állt a győzelemhez, nemrég szerződtetett navigátora új impulzusokat adhat a norvégnak. Solberg rajtpozíciója is kedvező, ötödikként indul majd, minden adott tehát a jó szerepléshez. Összesen 15 WRC áll rajthoz, az említetteken kívül Östberg és Ampuja (Subaru), valamint Arolainen (Ford) is neveztek.
A Finn-rali az SWRC és a PWRC sorozat állomása is, igen komoly mezőny gyűlt össze mindkét kategóriában. Előbbieknél a pontversenyben élen álló Pons, illetve Brynildsen és Al-Attiyah döntöttek a távolmaradás mellett, utóbbiaknál pedig Araujó, Arai és Linari lesznek távol, de az ő kivételükkel mindenki más ott lesz a rajtnál. A bajnokságokba nevezetteken túl lesznek egyéb neves versenyzők is: S2000-es autóval indul az IRC sorozatot jelenleg is vezető, korábbi PWRC győztes Hänninen, a tavaly abszolútban ötödik Rantanen, vagy a korábbi gyári pilóta, Toni Gardemeister is. N-es autóval több tucatnyi, főként helyi páros vesz részt a ralin, közülük talán a finn bajnokságban vitézkedő Juha Salo, és Jukka Ketomäki érhetnek el kiugró eredményt.
Lesz magyar induló is, a Szabó Zoltán/Szabó Krisztián páros egy Mitsubishi Lancer Evo IX-essel élheti át a finn versenyt belülről. A piros-fehér-zöld színekben pompázó autójukat könnyű lesz megismerni, remélhetőleg épségben célba érnek. Összesen 102 páros vág neki a távnak, ez pedig idei rekord, a 78 db összkerékhajtású autó pedig szintén. Különösen erős hétvégéje lesz a Fordnak, összesen 30 ilyen márkájú autó áll rajthoz.
Petter Solberg nem titkolt célja, hogy még idén legalább egy győzelmet arasson. Célját akár már ezen a hétvégén elérheti
Az első gyorsasági csütörtökön helyi idő szerint 18:45-kor rajtol, az időeltolódás Magyarországhoz képest egy óra. Minden nap helyszíni tudósítással jelentkezünk majd a Finn-raliról.
A világbajnokság állása egyéniben:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 151 |
2. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 100 |
3. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 86 |
4. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 80 |
5. | P. Solberg/Mills | Citroën C4 WRC | 78 |
6. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 67 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | 40 |
8. | Villagra/Perez-Companc | Ford Focus RS WRC | 26 |
9. | H. Solberg/Minor | Ford Focus RS WRC | 25 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën C4 WRC | 15 |
1. | Citroën Total World Rally Team | 232 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 185 | |
3. | Citroën Junior Rally Team | 125 | |
4 | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 98 | |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 40 |
A világbajnokság állása, SWRC:
1. | Pons/Haro | Ford Fiesta S2000 | 86 |
2. | Ketimaa/Stenberg | Ford Fiesta S2000 | 58 |
3. | Andersson/Fredriksson | Skoda Fabia S2000 | 50 |
A világbajnokság állása, PWRC:
1. | Araujó/Miguel | Mitsubishi Lancer Evo IX | 58 |
2. | Flodin/Bergsten | Subaru Impreza STi | 50 |
3. | Arai/Barrit | Subaru Impreza STi | 30 |