A gyár szerint szinte új modellről beszélhetünk, valójában csak egy frissítés áldozata lett a Galaxy és az S-Max
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az S-MAX és a Galaxy voltak az első modellek, amely megkapták a Ford kinetikus dizájnjának elemeit. Még ennél is fontosabb, hogy ezek modellek kezdték megváltoztatni az emberek Fordról alkotott véleményét. Az S-Max Év Autója címet is nyert 2007-ben, utána a Mondeo is nagyot javított a Ford megítélésén. Ezek a modellek állnak a Ford európai palettájának csúcsán, számukra ezért nagyon fontos, hogy mindig naprakész tudással rendelkezzenek. Éppen ezért a Ford bemutatta a Galaxy és az S-Max új verzióját, amelyet majdnem teljesen új modellként értékelnek, ám valójában ezek csak modellfrissített példányok.
A duplakuplungos váltóval a hegyi szerpentinen kicsit darabos volt a Galaxy
Ennek megfelelően először a szokásos változásokat kerestem, a kicserélt első és hátsó lámpákat és a módosított hűtőrácsot. Természetesen ezt a Ford sem hagyta ki, de ennél azért több is látható az S-Maxnál: jobban ívelt a motorházfedele, teljesen új az orrkiképzése, amit kiemel a fényes fekete, trapéz alakú hűtőmaszk is. Az első lökhárítóban a gazdagabban felszerelt modellek esetében új a LED-es helyzetjelző is (a Trend kivitelhez opció). Oldalnézetből az ablakprofil keretén végigfutó krómcsík az egyetlen plusz, amit felfedezhetünk, hátul pedig kicsit más az ajtó, amelyen helyet kapott a dombornyomott új S-Max embléma is. Kicsit mélyebben ül a lökhárító, de igazából a LED-es hátsó lámpák dobják fel a hangulatát. A Galaxy változása talán kevésbé feltűnő, hiszen ebben az orr inkább csak krómcsíkokat kapott, de hangsúlyosabb a trapéz alakú hűtőmaszk is. LED-es nappalifény ebben nincs, de a hátsó lámpák itt is diódásak lettek.
Nem sok újdonság van az utastérben, de jobbak az anyagok
Belül talán egy kicsi minőségi javulás vehető észre, még igényesebbek az anyagok, még több lehetőségből lehet kialakítani a belső színvilágát, Újdonság még a Galaxykban a fej melletti végigfutó tetőtároló rekesz és a LED-es belső világítás. A Ford FoldFlat ülésrendszere mindkét modell esetében szériafelszerelés, és prémium hangrendszer is rendelhető, bár a sima Sony hifivel sem volt sok gond.
Egy-két fontos újdonság is bemutatkozik: az új S-MAX és Galaxy már megkapta a más márkákból már ismerős holttér-figyelő rendszert, a sebességhatárolóval is ellátott tempomatot, valamint tolatókamerát is.
Praktikus a rengeteg tetőrekesz
Mindkét modell elsősorban motorkínálatában változott, elsősorban a benzines flotta lett erősebb. Bemutatkozik az új EcoBoost motorcsalád, amelyből egyelőre csak a 203 lóerős kétliteres turbós benzines erőforrást lehet kapni, de a prezentációban már feltűnt a kisebb, 1,6-os is. Ezek a motorok könnyűek, széles tartományban adnak le nagy nyomatékot, és a környezetet is kevésbé terhelik. A kétliteres dízelt is erősen átdolgozták, ennek hatására erősebb lett, összesen három teljesítményfokozatban kapható (115, 140 és 163 LE). A duplakuplungos Powershift váltót eddig nem kínálták sem az S-maxhoz, sem a Galaxyhoz, a modellfrissített változatokban viszont szériafelszerelésként jár az EcoBoost benzinmotorhoz, míg a dízelekhez opcióként rendelhető.
A hátsó üléssor már nem annyira kényelmes
Mindkét modellből egyet-egyet sikerült kipróbálni, de az EcoBoost motorról ezúttal lemaradtam - sebaj, nem is olyan soká jön a tesztautó. Szerencsére az új dízel már nem került el, egy S-Maxban az erősebb, 163 lóerős változatban próbálhattam ki. Gyakorlatilag tökéletes választás ehhez az autóhoz: agilisan mozgatja a karosszériát, és a fogyasztása is normális keretek között marad. Rugalmassága kifejezetten jó, a kellemesen kapcsolható hatfokozatú váltóval nagyon jó volt vezetni - nem meglepő, hiszen az S-Max eddig is igen sportos egyterűnek számított, kiváló vezetési élménnyel. A futóműve méltó hozzá, a kormányzása pontos. Az első ülések kényelmére már ötszáz kilométer után tudtam panaszkodni, de a hátul velünk utazóknak már sokkal hamarabb problémája volt. A tesztautó hétüléses volt, de S-Maxot mégsem ajánlanék senkinek ennyi üléssel, hátul az már túl sportos.
Ha igazi egyterűre vágyunk, akkor ott a Galaxy. Ezt hazafelé sikerült kipróbálni, 140 lóerős dízelmotorral és az új Powershift duplakuplungos váltóval. Ez az egység sajnos kapcsolási sebesség szempontjából kicsit alulmarad a Volkswagen-csoport új, modern DSG-ivel szemben, de így sem vallott szégyent - kivéve a hegyen, ahol néhányszor alaposan összezavarodott. Ettől függetlenül kényelmes választás, bár ebben a kombinációban a Galaxy meg sem tudta közelíteni az előző napi S-Max átlagfogyasztását.
A kétliteres erősebb dízel a tökéletes választás
Minden másban a két autó nagyon hasonlított egymásra, azzal a különbséggel, hogy a Galaxy persze jóval tágasabb, praktikusabb, de futóművére, az irányíthatóságára nem lehet panasz, bár néha kicsit hajósan hullámzott. Összességében az S-Max egyénisége vonzóbb számomra, de továbbra is igazán jó választás mindkét Ford. Azt azonban nem éreztem, hogy a modellfrissítéstől a két új modell közelebb került a prémiummárkákhoz, és vevőket csábíthatna el onnan.
Az új S-Max és Galaxy már kapható a hazai kereskedésekben, az árlistában már a kisebb EcoBoost motorok is szerepelnek. Az S-Max a 160 lóerős 1,6 literes turbómotorral Trend felszereltséggel 8,25 millió, míg ugyanezen erőforrással a Galaxy 9,4 milliós vételárról indul.