Aki figyelmetlenül kanyarodik az Attila útról az Alagút felé, könnyen bent ragadhat
"A forgalomnagysághoz képest sok a személysérüléses baleset, vagy az esetek közül sok a súlyos, halálos kimenetelű" - többek között ezzel indokolja a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF), hogy két tucat budapesti kereszteződés esetén nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a "jelzőlámpás csomópontok forgalmi rendjének felülvizsgálata" címen. A listán igen jelentős, nagy forgalmú kereszteződéseket is találni.
Érzékelik a problémákat a kereszteződéseket használók is, rengeteg panasz érkezik az autósoktól, motorosoktól, gyalogosoktól, de a rendőröktől, sőt a taxisoktól és a BKV-sofőröktől is. A legtöbb panasz a lámpákra van. "Mindenkinek rövid a zöld. Autósnak is, motorosnak is" - mondja Jenovai Zoltán, az FKF forgalomtechnikai igazgatója.
Melyiket vizsgálják, és hol van a legtöbb baleset? Íme, ezt a 24 kereszteződést vizsgálják meg a kiírás szerint. Közülük az öt legveszélyesebb után zárójelben lévő szám azt jelzi, mennyi személyi sérüléses baleset történt ott 2003 és 2009 között.
|
Mindezek mellett a város fejlődése is kikényszeríti az FKF szerint, hogy a közlekedés irányítása kövesse a változásokat. Például gombamód szaporodtak az elmúlt években a hatalmas irodaházak, egy-egy ilyen épületnél az átadás pillanatától több száz új jármű és még több új gyalogos jelenhet meg egy adott kereszteződésben. De egyre több a kerékpáros is Budapesten, erre is reagálni kell, ahogy arra is, hogy a forgalom nagysága, iránya, hálózati eloszlása, de az összetétele is állandóan változik.
Cikkajánló |
Gyalogos a gyalogosnak farkasa
A leginkább érzékelhető változás ezekben a kereszteződésekben a lámpák programjában várható. Online forgalomfigyelés mellett Jenovai szerint az adott pillanatnak megfelelő optimumra állítás várható a lámpák esetén. Vagyis ha például reggel egy bevezető úton jelentős mennyiségű jármű ömlik a városba, akkor folyamatosabb zöldhullámot engednek ezeknek, míg a főút mellékútjai inkább pirosat kapnak.
Valamennyire már most is így van ez több helyen, de a jelenleginél jóval gyorsabb és rugalmasabb reagálást ígérnek az FKF munkatársai. Azt mondják, nagyon fontos szempont számukra a lámpák zöld jelzéseinek variálásakor "a védtelen közlekedők", tehát a gyalogosok és a kerékpárosok érdekeinek érvényesítése is.
Andrássy út - Nagymező utca, 1. kép: piros az autóknak
Sok műszaki hiba és szándékos rongálás is akadályozza jelenleg ebben a 24 kereszteződésben az ideális haladást. Zárlatosak a kábelek, balesetek okozta sérülések zavarják a működést, de még az is rendszeresen előfordul, hogy gyalogosok tönkreteszik a lámpák nyomógombos jelzőjét.
Gyalogátkelők az aluljárók felett? Érdekes változások figyelhetők meg Budapest egyes pontjain. Földfelszíni gyalogátkelőket alakítanak ki olyan helyeken, ahol van annál - ránézésre - sokkal biztonságosabb út is a közlekedők számára, mégpedig az aluljáró. A Blaha Lujza teret már átépítették egy ideje, a napokban folyik az építkezés az Üllői úti metrómegálló felett, a Ferenc körúton is. Jenovai Zoltán szerint ez is része a változásokra való reagálásuknak: így végre a mozgáskorlátozottak is önállóan közlekedhetnek, és a kerékpárosoknak is könnyebb a haladás.
|
Dugók lehetnek a javulás előtt
Az FKF kezelésében jelenleg 990 lámpás csomópont van, ezeket a cég munkatársai hetente kétszer végigjárják. Részben ezzel, vagyis a leterheltséggel indokolja a cég, hogy külső vállalkozó segítségét kérik a 24 kiemelt helyszínen. A nyertes vállalkozót szerdán nevezik meg, majd az október 5-i szerződéskötést követően kezdődnek a munkák.
Legelsőként a kidöntött vagy ellopott közlekedési táblákat és a nem működő kezelőszerveket cserélik. Ezután jön a lámpák átállítása, a "korszerű, forgalomfüggő irányítás bevezetése". De lehetnek "építési beruházással járó módosítások" is, például középszigetek építése a gyalogosok számára.
Andrássy út - Nagymező utca, 2. kép: piros a gyalogosoknak. Szabálytalanság ellen nem elég az átépítés
Ezekhez azonban már engedélyeztetés és célzott költségvetési előirányzat kell, így az FKF szerint "az időigénye is nagyobb, akár több év is lehet". Vagyis az is előfordulhat, hogy a javulás előtt egyes helyeken dugók lehetnek az átalakítások miatt. A mostani vizsgálat csak 24 kereszteződést érint, de mi lesz a 990-ből a többivel? "A felülvizsgált csomópontok számát az anyagi lehetőségek korlátozzák" - közölte az FKF.
Mi mindent vizsgálnak majd a kereszteződésekben? Az FKF szerint az alábbiakat vizsgálják a kéttucatnyi csomópontban: Geometriai kialakítás. Ívek, lekerekítő sugarak megfelelősége, szegélyek állapota, süllyesztések megfelelősége. A csomópont észlelhetősége, áttekinthetősége (jellemző fényképek a csomópont minden irányából). Forgalmi rend. A közúti jelzések, eszközök felvétele, a forgalmi rend ábrázolása helyszínrajzokon. Oszlopdöntések. Jelzőoszlopdöntések felmérése (melyik oszlopot hányszor döntötték ki a az elmúlt években). Forgalmi adatok. Forgalomszámlálások (csúcsórákban, napközben, hétvégén, igény esetén egyéb időszakokban).
Szabályozástechnika. Torlódások, kapacitásviszonyok rögzítése, torlódó járművek száma, sorhossza, a látható okok rögzítése. Szabad jelzések kihasználtságának ellenőrzése irányonként. Összehangolás ellenőrzése. Bejelentkezési eszközök működésének ellenőrzése. Gyalogosforgalom kiszolgálása. Közforgalmú és kerékpáros közlekedés helyzete. Állapot- és állagfelvétel. Az állagfelmérés során a csomópontban elhelyezett minden forgalomtechnikai eszköz állapotát értékelni kell. Meglévő állapot értékelése, problémák összefoglalása. Különös figyelmet kell fordítani a baleseti adatok elemzésére. |